بازار مسکن از جمله مهم‌ترین بازارهای کشور می‌باشد که با رکودی نفس‌گیر دست و پنجه نرم می‌کند. حال سوال اینجاست که چه روندی پیش روی این بازار قرار دارد و چه اثراتی را بر دیگر بازارها از جمله بازار سرمایه می‌گذارد.

پاداش سرمایه در این زمینه، گفت و گویی  با محمد علی‌پور ،عضو هیات مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی  داشته است.

مسکن نیاز مهم بشر

علی‌پور ضمن اشاره به رکود در بازار مسکن بیان داشت: اگر به تاریخ هزار سال گذشته نگاهی بیاندازیم و در کتب تاریخی نیز جست و جو کنیم، مسکن را جزء مهم‌ترین نیازهای بشر خواهیم یافت . مسکن یک نیاز اساسی در جوامع بشری و اجتماعی است.

اما مساله مهم این است که چگونه باید به موضوع مسکن پرداخت و برای آن چه طرح‌هایی را پیشنهاد داد. در این راستا سیاست‌های اعمال شده در کشور از اهمیت بالایی برخوردارند.

طرح مارشال آلمان

 وی ادامه داد: اگر طرح مارشال آلمان را بعد از جنگ‌های جهانی  بررسی کنیم خواهیم یافت که با وجود خرابی‌ها و صدمات بسیار زیاد جنگ، برنامه‌های ویژه‌ای برای مسکن آن کشور چیده شد تا جایی که حتی مقدار مواد اولیه ساخت مسکن از جمله: آهن، سیمان ، بتن و حتی یراق آلات تحت کنترل قرار گرفت تا هزینه‌ی ساخت مسکن برای سازنده افزایش نیابد و قیمت مسکن در جامعه تحت  کنترل بماند.

سازنده ساختمان باید بتواند به سیاست‌های اقتصادی کشور اعتماد کند. در کشور ما سازنده  بدلیل عدم اطمینان به تحولات، برای عقب نماندن از بازار، دست پیش را در افزایش قیمت می‌گیرد.

انتقال مردم، خطایی بزرگ 

 این کارشناس بازار مسکن گفت: جامعه‌ی سیاسی اداره کننده‌ی کشور به این موضوع واقف هستند که نیاز به مسکن از نیازهای مهم بشر است. با این وجود مشکل و خطای مهمی که در 30 سال اخیر داشتیم، جابه جا کردن آحاد مردم بود.

به عنوان مثال طرح مسکن مهر طرح درستی به شمار می‌رفت و می‌توان آن را شبیه به طرح مارشال آلمان دانست. طرحی که در ایران بسیار بد و نادرست اجرا شد. مسکن مهرنباید در تهران ساخته می‌شد. جمله‌ای که یکی از مسولین در آن زمان گفتند این بود که هر کس به تهران بیاید به او یک خانه می‌دهیم.

این تصمیم عملی بسیار خطا و نادرست به حساب به شمار می‌رفت. این نوع مسکن‌ها باید در روستاهایی ساخته شوند که امکانات توسعه اجرایی را داشته باشند. امکاناتی مانند کشاورزی، دام‌داری و ...

مسکن باید در جایی ساخته شود تا مردم آن منطقه در همان مکان بمانند و آحاد مردم با برنامه‌های از قبل تعیین شده جابه‌جا نشوند. در صورتی که در کشور ما برعکس این عمل اتفاق میوفتد.

ما با بازار مسکن نوعی دیگر از بهره برداری‌ را فراتر از نیاز بشر و مردم انجام دادیم.

افزایش قیمت مسکن. آری یا خیر؟

او افزود: در حال حاضر ما شاهد تغییر رییس دولت در کشور می‌باشیم.  اگر این نوع از تحول دولت را نداشتیم، می‌توانستیم انتظار افزایش قیمت و حرکت آن بر روی شیبی سربالا را داشت  اما چون دولت جدید با صحبت‌ها و برنامه‌های جدیدی وارد عرصه سیاسی کشور شده است نمی‌توان جهت قیمت بازار مسکن را پیش بینی کرد.

کشور دارای برنامه هایی سیاسی است که متاسفانه آن‌ها را با اقتصاد پیوند نمی‌دهد و آن را بخشی جدا از اقتصاد به حساب می‌آورد در حالی که اقتصاد و سیاست به هم مرتبط هستند.

سیاسیت‌های اقتصادی دولت نباید اجازه‌ی افزایش قیمت مواد اولیه را بدهد. هنگامی که قیمت مواد اولیه‌ای مانند آهن، بیش از 6 برابر افزایش می‌یابد دیگر چه توقعی از قیمت مسکن می‌توان داشت؟

در این مواقع است که دولت باید طرح و دلیلی داشته باشد تا اجازه ندهد قیمت مواد اولیه مانند: آهن، آجر، سیمان، شیشه، شن و ماسه وغیره، بی جهت افزایش پیدا کند. باید بتوان از کنترل‌های اقتصادی به معنای واقعی استفاده نمود و نه صرفا از روش‌های  کنترلی خشونت آمیز اقتصادی.

بازار مسکن و تورم

 او در پایان بیان داشت: مواد اولیه در مسکن با بیش از70 حرفه و نیاز ارتباط دارد در نتیجه هر اتفاقی که در بازار مسکن رخ دهد و بازار را به سمت بالا و رشد و یا به دلیل رکود و تورم به پایین هدایت کند، موجب رشد و یا سقوط درحرفه‌های دیگر نیز می‌شود.

با این تفاسیر در صورتی که تورم در اقتصاد کشور حکم فرما باشد و ادامه پیدا کند، قیمت مسکن  نیز مجبور به افزایش خواهد بود زیرا چشم بازار مسکن به مواد اولیه‌ای است که در زمان تورم، قیمتشان افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

برای خواندن سایر گفت و گو‌ها روی گفتگو ومصاحبه کلیک کنید.

گزارش روزانه بازار سرمایه را در گزارش روزانه بازار سرمایه بخوانید.

برای دسترسی به مقالات آموزش بازار سرمایه به مقالات آموزشی بروید.