صنعت پتروشیمی در ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و قدمتی 50 ساله دارد. تولیدات این صنعت در بازار جهانی نیز به دلیل ارزش افزوده‌ی قابل توجه ومصرفی بودن بسیار مورد توجه هستند. 

حال باید دید مشکلات این صنعت چیست و چه آینده‌ای می‌توان برای این صنعت تصور کرد؟ امیر افضلی، کارشناس ارشد صنعت پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار پاداش سرمایه به بررسی عوامل موثر بر این صنعت می‌پردازد.

هم تولید هم صادرات

صنعت پتروشیمی ایران، هم در نقش تولید کننده وهم صادرکننده مشغول به فعالیت می‌باشد. همان‌طور که می‌دانیم هنگامی که قیمت محصولات و خدمات یک شرکت افزایش پیدا کند سود شرکت‌ها نیز افزایش خواهد یافت و همچنین با افزایش قیمت‌ها، صادرات نیز افزایش می یابد.

در صنعت پتروشیمی باید به این نکته توجه داشت که با اتمام و سپری شدن بیماری کرونا، مصرف محصولات این صنعت نیز افزایش می‌یابد زیرا بسیاری از کارخانجات در سراسر جهان تولیدات خود را -که در زمان اپیدمی کرونا با افت شدیدی مواجه شده بود- از سر می‌گیرند و تولیداتشان را افزایش می‌دهند.

عرضه و تقاضا در صنعت پتروشیمی

با افزایش مصرف محصولات و همچنین طبق قانون عرضه و تقاضا که از عوامل اصلی  تعیین کننده قیمت می‌باشد، تقاضا افزایش می‌یابد در حالی که عرضه همچنان محدود است و  به راحتی قابل افزایش نیست. یکی از راه‌های افزایش عرضه، راه اندازی واحد جدید تولیدی است که به سهولت انجام پذیر نیست.

در نتیجه باید انتظار داشت تا با رفع پاندمی کرونا قیمت محصولات پتروشیمی افزایش یابد و سود واحدهای پتروشیمی نیز به تدریج رو به فزونی رود.

عوامل تاثیرگذار

از عوامل دیگر تاثیرگذار بر صنعت پتروشیمی، عامل تجهیزات و قطعات است. این احتمال وجود دارد تا بسیاری از کارخانجات پتروشیمی نتوانند تجهیزات و قطعات مورد نیاز خود را افزایش دهند و در نتیجه  موفق نشوند تا پروژه‌های لازم خود را به اجرا دربیاورند.

کاهش تحریم‌ها و یا لغو آن‌ها، موجب هموار شدن دسترسی شرکت‌ها به مواد اولیه خواهد شد که این موضوع سبب می‌شود تا تولید افزایش یابد  و در نتیجه افزایش سود شرکت‌ها را در پی داشته باشد.

آینده‌ی پتروشیمی

می‌توان پیش بینی کرد که در سال 1400 تولید واحدهای پتروشیمی افزایش خواهد یافت و با کاش اثرات کرونا قیمت محصولات این صنعت  نیز در جهان افزایش می‌یابد.

واحدهای پتروشیمی با توجه به برنامه‌های مطرح شده در تلاشند که هزینه‌هایشان را تا جایی که مقدوراست کاهش دهند و یا کنترل کنند و همچنین افزایش تولید را در دستور کار خود داشته باشند.

با توجه به این شرایط امید است که شرکت‌های پترو شیمی بتوانند روند بهتری را برای خود رقم بزنند.

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

برای خواندن مصاحبه‌های بیشتر روی گفتگو و مصاحبه کلیک کنید.

گزارش روز بازار سرمایه را در گزارش روز بخوانید.

مقالات آموزشی بازار سرمایه را در مقالات آموزشی بخوانید.