یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات و کسب بیشترین آراء مردمی توسط ابراهیم رییسی و انتصاب ایشان به عنوان رییس دولت جدید، بازار سرمایه ایران چه روندی را در پیش گرفت و چه سمت و سویی دارد؟


خبرنگار پاداش سرمایه گفت گویی را با جناب آقای کمال خانزاده مدیرعامل کارگزاری ملل پویا و سعید درخشانی کارشناس بازار سرمایه داشته است.

موضع رییس جمهور جدید نسبت به بازارها

کمال خانزاده در مورد روند پیش روی بازار پس از انتخابات ریاست جهوری ایران به پاداش سرمایه گفت: بازار منتظر است تا رییس دولت آتی موضع خود را در مقابل همه‌ی بازارها اعلام کند. از جمله بازارسرمایه، بازارارز و بازار پولی. در مورد بازار پولی هم می‌دانیم آقای رییسی معتقد بر این هستند که نرخ سود بانکی بالاست.


او افزود: بازار سرمایه تا تعیین کابینه‌ی آقای رییسی به روند کنونی خود، حال یک روز مثبت و یک روز منفی، ادامه خواهد داد. در کل باید تا زمان تعیین کابینه‌ی جناب رییسی و همچنین دریافت رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی منتظر ماند تا در صورت تغییر روند بازار سرمایه بتوان پیش‌بینی‌ها را در این باره مورد بحث قرار داد. 

اثرات تعیین تیم اقتصادی و سیاسی

سعید درخشانی نیز ضمن تاکید بر تعیین کابینه‌ی دولت جدید بیان داشت: با توجه به گذشت یک روز از اعلام نتایج انتخابات باید منتظر ماند تا آقای رییسی کابینه‌ی دولت خود را تشکیل دهند و تیم اقتصادی و تیم سیاسی خود را معرفی نمایند. 

او ادامه داد: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه آقای رییسی قدرت اجماع سازی بالایی در حاکمیت دارند، می‌توان گفت که بخشی از مشکلات خارجی کشور به سمت حل و رفع شدن پیش روند و بتوان شاهد ثبات در نرخ ارز حداقل در کوتاه مدت باشیم. 

در کل باید منتظر ماند تا تیم اقتصادی و سیاسی  آقای رییسی تفکرات و سیاسیت‌های اقتصادی خود را شرح دهند تا بتوان در این باره به نتایجی دست یافت و روند بازار را پیش‌بینی نمود.

نتیجه برجام در دولت جدید

او گفت: از طرفی شور با مذاکرات برجام روبروست اما این مذاکرات مانند قبل به دولت‌ها وابستگی چندانی ندارد. 
درخشانی در پایان افزود: می‌توان این مهم را در نظر داشت که با توجه به قدرت اجماع سازی بالای جناب رییسی و خواسته‌ی هر رییس دولت مبنی بر باز شدن گره‌های مشکلاتی در اداره کشور و به جا ماندن عملکردی خوب در دوران ریاست جمهوری، موردی منفی برای برجام پیش نیاید و این مسیرطی شود تا به تنیجه برسد.

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

برای اطلاع از گزارش روزانه‌ی بازار سرمایه روی گزارش روزانه بازار کلیک کنید.

مقالات آموزشی بازار سرمایه را نیز در قسمت مقالات آموزشی بخوانید.