این روزها مذاکرات ایران و کشورهای غربی برای احیای برجام و بازگشت امریکا به آن ادامه دارد. هرچند موضوعات حل نشده‌ای در این مذاکرات به چشم می‌خورد اما گزارش‌ها حاکی از پیشرفت آن دارد.

کارشناسان بازار سرمایه در میز گرد پاداش سرمایه به موضوع برجام و اثرات آن بر بورس ایران پرداختند.

احیای برجام و نقدینگی بازار

قاسم عاشوری، کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: آنچه مسلم است این است که تحریم‌ها صدمات فراوانی را به اقتصاد ایران وارد کرده‌اند. رشد منفی اقتصاد از یک سو و کاهش قدرت خرید پول ملی از سوی دیگر چالش‌های مهم و جدی را متوجه اقتصاد ایران کرده است.

تحریم‌ها همه بخش‌های اقتصاد ایران اعم از صنعت، خدمات و کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین اگر امریکا به برجام برگردد و تعهدات خود را اجرایی کند شاهد تاثیرات زیادی بر حوزه‌های مختلف اقتصاد خواهیم بود. این مساله بر بحث فروش صنایع، هزینه‌های صادرات و واردات، انجام پروژه‌ها، تجهیزات مورد نیاز و هم بر سرمایه گذاری موثر خواهد بود.

بازار سرمایه بعد از روی کار آمدن دولت بایدن و احتمال بازگشت امریکا به برجام و کاهش نرخ ارز، روندی نزولی در پیش گرفت و بسیاری از سهم‌ها افت 60 الی 70 درصدی قیمتی را شاهد بودند. در صورت رفع تحریم‌ها هر چند باید احتمال کاهش دلار و به دنبال آن کاهش مبلغ فروش شرکت را داشت اما شرکت‌ها با کاهش هزینه‌‌های صادرات، نقل و انتقال پول، بیمه و حمل و نقل مواجه خواهند شد.

 همچنین با واردات تکنولوژی و تجهیزات و اجرای طرح‌های توسعه‌ای با افزایش فروش، این عقب ماندگی را جبران خواهند کرد. از طرفی در صورت توافق و ثبات نرخ ارز و همچنین کاهش انتظارات تورمی، بازارهای سوداگری جذابیتی برای نقدینگی سرگردان در جامعه نخواهند داشت و نقدینگی به سمت بازارهای مولد سوق خواهد یافت  که در بلند مدت به نفع بازار سرمایه خواهد بود.

شک کوتاه مدت برجام

محمد خیری، کارشناس بازار سرمایه نیز در این باره گفت: باید احتمال داد تا برجام  در دولت بعدی امضا شود و چه بهتر که توافقات در دولتی صورت بگیرد که مورد تایید نظام باشد و با آن همسویی داشته باشد زیرا هرکنشی بین نظام و دولت موجب ضرر برای سهام‌دار و سرمایه‌گذار خواهد شد.

  ایران در حال حاضر اقتصادی بر مبنای مفاهیم  اقتصادی ندارد ومی‌توان گفت ما دچار اقتصاد سیاسی هستیم. اگر توافقات برجام انجام پذیرد می تواند شکی کوتاه مدت به دلار وارد کند. توافق برجام سبب می شود تا کمبود منابع و محدودیت واردات کاهش یابد و یا از بین برود.

   خبرهای کوچک برجام بی‌تاثیرند

علی طباطبایی کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به واکنش‌های گذشته‌ی بورس ایران به موضوع برجام گفت: بازار سرمایه واکنش‌هایش را به شکل گیری یا عدم شکل گیری برجام به اصطلاح پیش خور کرده است و گمان نمی‌رود تا اعلام رسمی در توافقات برجام، بازار سرمایه بخواهد واکنشی را نشان دهد.

بورس ایران در گذشته و با روی کار آمدن مذاکرات برجام واکنش‌هایش را نشان داده و نمی‌توان انتظار تاثیر قابل توجهی را در بازار سرمایه، آن هم با خبرهای کوچک و تاثیر گذار برجام داشت.

سرمایه‌هایی که در بازار در حال گردش است، مبالغی هستند که با نوسانات همراهند و با خبرهای بنیادی یا تغییرات بنیادی همراه  نخواهند شد. بنابراین تغییرات در بازار با سرمایه‌های  خرد و نوسانی شکل می‌گیرد و با خبرهای کوچک و غیررسمی برجام، بازار سرمایه واکنش چشمگیری را نشان نمی‌دهد.

بازارسرمایه در بازه‌ای قرار دارد که توافق برجام سبب هدایت بورس در بلند مدت به سمت بالا و رشد می‌شود و شکست و عدم توافق آن نیز همین رشد و اثر را در کوتاه مدت دارد.

خبرنگار مانیا جلالی مقدم

برای آشنایی با مفاهیم بورس و بازار سرمایه روی مقالات پاداش کلیل کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه را در گزارش روز بازار سرمایه بخوانید.