هفته حساس بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاهد بهبود تقاضا در نیمه‌ی اول بازار بخصوص در اولیل معاملات روز جاری بودیم. اما رفته رفته سایه تردید بر سر بازار سرمایه بیشتر و بیشتر شد بطوری که نه تنها شاهد بهبود تقاضا در کلیت روند داد و ستد امروز نبودیم بلکه افت تقاضا و کاسته شدن قیمت نمادهای بزرگ هر لحظه بیشتر از قبل می‌شد.

در نهایت بازار سرمایه با افت بیش از 2400 واحد به کار خود پایان داد. شاخص هم وزن وضعیت وخیم‌تری را در این هفته به ثبت رساند و افت و خروج نقدینگی از نمادهای کوچک موجب شد تا هر روز معاملاتی این هفته نماگر هم‌وزن با افت قابل توجهی مواجه شود.

بازار در هفته منتهی به انتخابات قرار گرفته و اندکی چاشنی احتیاط را در دستورکار خود قرار داد اما روز شنبه حساس ترین و مهمترین روز معاملات بازار سرمایه خواهد بود. به همین خاطر شاهد افزایش حجم معاملات نیستیم، در واقع شاهد نوسانات قیمتی هستیم چرا که شاخص کل در تایم ترند خنثی در حال نوسان است به شکلی که یک روز شاخص مثبت و یک روز منفی است.

همچنین، یکی دیگر از عواملی که موجب شده بازار حالت سکون به خود بگیرد این است که قیمت ارز و قیمت‌های جهانی نوسان نداشتند و به محدوده با ثباتی رسیده‌اند. البته ناگفته نماند اتفاق مهم در آخرین روز داد و ستد معاملات امروزلمس کردن سطح 74 دلاری نفت برنت در بازار های جهانی است اما رکن مهم و اساسی این روزها، پول، در بازار جریان ندارد.

بیشترین تاثیر در شاخص

در بازار معاملاتی امروز نمادهای نوری  با 721 واحد، کگل با 692 واحد، شپنا با 344 واحد و  نماد پارسان با 299 واحد بیشترین تاثیر مثبت را شاخص کل داشتند.

بیشترین عرضه و تقاضا

نماد ولکار با بیش از 326 میلیون حجم بیشترین تقاضا، و نماد تپکو با بیش از 448 میلیون حجم بیشترین عرضه را در بازار امروز به خود اختصاص دادند.

خریدحقوقی‌ها

نماد وملل در مرکز توجه حقوقی‌ها قرار داشت و بیشترین خرید با بیش از 25 میلیون حجم را به خود اختصاص داد. نمادهای وسکرمان و وپاسار نیز در رتبه‌های بعدی خرید حقوقی‌ها قرار گرفتند.

 نماد ومدیر نیز در روز عرضه اولیه‌ی خود، سکان‌دار خرید حقیقی‌ها بود. نماد با بیش از 29میلیون حجم نیز در مقام دوم خرید حقیقی‌ها جای گرفت.

وضعیت نمادها

در گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نماد پالایش و دارایکم نتوانستند تحرکات مثبتی را عرضه نمایند و به ترتیب روی قیمت‌های 7201 و 12310 تومان به کار خود پایان دادند.

در گروه بانکی نیز تنها نمادهای ونوین و وپست، روندی ضعیف اما رو به رشد را از خود نشان دادند. ونوین با رشدی 1 درصدی در 434تومان بسته شد. نماد وبملت اما نتوانست با حجم معاملات 128 میلیونی خود دل سهام‌داران خود را بدست بیاورد در قیمت 380 تومان، منتظر روز معاملات شنبه ماند.

در بازار معاملاتی امروز، نماد تیپیکو پرچم‌دار گروه دارویی شد و قیمت پایانی خود را بیش از 2درصد افزایش داد و روی قیمت 38تومان به کار خود پایان داد. این در حالی بود که نماد برکت به عنوان لیدر این گروه در قیمت 3106تومان متوقف شد و نتوانست روز معاملاتی خود را به پایان برساند.

بورس امروز باب میل لیدرهای گروه نبود و نمادهای خودرو و خساپا از گروه خودرو نیز درصدهای منفی را از آن خود کردند و به ترتیب با 600 و 400میلیون حجم معاملات مسیری نزولی را در پیش گرفتند.

اما نماد خگستر از همین گروه توانست بیش از 4درصدرشد را به خود اختصاص دهد و هر  سهم آن ارزشی به قیمت 255 تومان را آن خود کند.

در گروه فلزات اساسی نیز قفل فروش نمادهای کوچک شکسته شد و نمادهای فتوسا، فگستر و فروی با رشدی 5 درصدی در صدر این گروه قرار گرفتند. همچنین در نمادهای فجرو فزرین نیز تحرکات مثبتی را شاهد بودیم.

نمادهای مشکوک

دربازار معاملاتی امروز حجم‌های مشکوک به نمادهای قمرو، چفیر و لکما تعلق گرفت.

حال باید منتظر ماند و دید بازار سرمایه ایران در روز شنبه و بعد از انتخابات ریاست جمهوری پیش رو چه روندی را در پیش خواهد گرفت.