ابراهیم رییسی از جمله معدود چهره‌های سیاسی است که به بورس تهران رفت و پای سخن سهام‌داران نشست. آیا این توجه به بازار سرمایه می‌تواند امید برگشت بورس به دوران اوج خود را نوید دهد؟ محمد خیری کارشناس بازار سرمایه در این مورد به خبرنگار پاداش سرمایه گفت:

بورس در حضور ابراهیم رییسی

 امروز شاهد این بودیم که با حضور جناب رییسی در تالار بورس تهران، بازار سرمایه به صورت غیرمنتظره‌ای به کار خود پایان داد. به نظر می رسد این روند در بازار سرمایه سرنخی باشد در دست سهامداران و سرمایه گذاران که می توان از آن به عنوان سناریویی یاد کرد که نهادهای مالی آن را ایجاد کرده‌اند تا بتوانند پیامی را به سهامداران منتقل نمایند.

او با اشاره به رفتار بازار ادامه داد: باید به این نکته  توجه کرد  که با حضور آقای رییسی در تالاربورس تهران، بازار روندی نزولی را شاهد بود؛ پس می توان نتیجه گرفت که اگر قرار باشد جناب رییسی بعد انتخابات به ریاست جمهوری برسد، بازار مثبت خواهد شد. رفتار بازار سرمایه نشان داد که در بورس ایران، گروه‌هایی طرفدار آقای رییسی می‌باشند و از او حمایت می‌کنند.

ریزش در نمادهای کوچک

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس در چند وقت اخیر شاهد ریزش‌های سنگینی در نمادها، به ویژه نمادهای کوچک بود. نمادهای کوچکی که حتی حجم مبنایشان پر نشد و قیمت‌هایشان بالا ماند. با این حال می‌توان دید که تعداد صف فروش این  نمادهای کوچک کاهش پیدا کرده است. اگر شرکت‌های بورسی را در 6 ماه گذشته بررسی کنیم خواهیم دید که بیشتر آن‌ها تا 60 درصد ارزش خود را از دست داده اند به عنوان مثال می‌توان به  گروه زراعتی و یا شیمیایی‌های کوچک در این مورد اشاره کرد.

رشد در سهم‌های بزرگ

به نظر می‌رسد ارزش بازار بسیاری از شرکت‌های کوچک به 1000میلیارد نزدیک می‌شود. با توجه به تحلیل روانشناسی بازارسرمایه، روند پیش روی بورس ایران می‌تواند به نحوی باشد که شاهد رشد بازار در سهم‌های بزرگ باشیم. رشدی نه به واسطه‌ی ورود سرمایه بلکه به واسطه‌ی رشد و افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین گزارشاتی که از این شرکت‌ها منتشر شد.

البته باید متذکر شد که رشد سهم‌های بزرگ دوام زیادی ندارد و نباید از آن‌ها انتظار رشد شارپی سال گذشته را داشت. می‌توان اینگونه پیش‌بینی کرد که بازار در سهم‌های بزرگ تعادلی را ایجاد خواهد کرد و در ادامه‌ی روند خود مانند سال 92،  به سمت (بی روندی) خواهد رفت. بسیاری از نمادها در سال 92 به p/e 3 یا 4 رسیدند و همه‌ی کارشناسان نظر به ارزندگی آن‌ها داشتند اما همان طور که دیدیم تا دو سال بعد از آن به دلیل بی روند بودن بازار سرمایه، قیمت‌ها ثابت ماند.

 نقدینگی گریبان‌گیر بورس

یکی از خواص بازار سرمایه در ایران این است که سهم‌های بزرگ فقط با ورود جریان نقدینگی از بیرون رشد خواهند کرد و به دلیل بزرگ و شاخص ساز بودن، قابلیت رشد با پولی که در بازار سرمایه در جریان است را ندارند. در این بی‌روندی، سهم‌های کوچک می‌توانند با پولی که در بازار سرمایه در جریان است تحرکاتی را نشان دهند.

 البته لازم به ذکر است که با توجه به سخت‌گیری‌های اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار، فضا و روند سفته‌بازی ونوسان‌گیری تقریبا از بین رفته است. حال باید دید تیم جدید دولت آتی چه برنامه‌ای برای بازار سرمایه دارد و روند آن را به چه سمتی هدایت خواهد کرد.

وی در پایان افزود: نوسان‌گیرها روح  و نشاط بازار سرمایه هستند و قوانینی مانند دستکاری قیمت‌ها و یا حذف معاملات دست آن‌ها را می‌بندد و درنتیجه موجب کاهش جذابیت بازار می‌شود. به طور کل می‌توان گفت که شرایط بنیادی بورس ایران خوب و مناسب است زیرا قیمت‌های جهانی افزایش پیدا کرد‌اند و می‌توان به بازاری رو به رشد امید داشت. 

 

 

 

خبرنگار مانیا جلالی مقدم