نمای بازاری که در نیمه دوم معاملات رنگ سرخ به خود گرفت را ملاحظه می کنید.

باید به یک بازدید غیر منتظره در همین ابتدای گزارش روزانه اشاره کنیم. امروز در حالی که ابراهیم رییسی به عنوان یکی از کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری در تالار بورس حاضر شد، شاخص کل با ۴۴ واحد ریزش به عدد یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد کاهش یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز که وضعیت کلی بازار سرمایه را بهتر نشان می‌دهد با ۲ هزار و ۹۴۶ واحد کاهش به عدد ۳۷۳ هزار و ۳۷۴ واحد رسید. این در حالیست که در نیمه اول معاملات روز جاری نماگر بورس در محدوده مثبت بیش از 3 هزار واحد قرار داشت اما در نیمه دوم بازار با قدرت نمایی فروشندگان و غلبه آنها بر خریداران، سهامداران در یک مسیر دیگر قرار گرفتند و شاهد تغییر مسیر و جهت سهامداران در معاملات روز جاری بودیم. بطوری که نه تنها اکثریت نمادها در مدار منفی قرار گرفتند بلکه داد وستد آخرین روز معاملاتی هفته را در مدار منفی اعلام کردند.

ارزش معاملات

ارزش معاملات کل به بیش از 15 هزار میلیارد تومان رسید و ارزش معاملات خرد نیز بیش از 4 هزار میلیارد تومان می بود. در معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت را نمادهای کگل، فولاد، فارس و خودرو داشتند و بیشترین تاثیر منفی را نمادهای سصفها، فملی و وامید به ثبت رساندند. در پایان معاملات روز جاری 210 نماد در کف قیمت روزانه با صف فروش به ارزش 2 هزار و 332 میلیارد تومان مواجه بودند.

برترین صنایع امروز

امروز برترین گروه‌های صنعت در بورس به ترتیب عبارت بودند از: خودرو، فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی، بانک‌ها، شیمیایی، سیمان و غذایی به جز قند. بیشترین افزایش قیمت به نماد‌های کدما، کاذر، کماسه، کفپارس، فجر، خریخت و کسرا تعلق داشت. بیشترین کاهش قیمت نیز به نماد‌های سصفها، سکرد، تکشا، چفیبر، غشاذر، وتوس و کطبس مربوط بود.

شرایط فعلی بازار

اتفاقات مهمی پیش روی بازار است که این روزها شاهد نوسانی بودند داد وستد معاملات خریداران و فروشندگان هستیم اما بطوری کلی بارها گفتیم که بازار سهام در این روزها در سایه تردید و ترس در حال رشد است. رشدی که با یک تلنگر مسیر خود را تغییر می دهد. همانطور که گفتیم، بازار در حال حاضر درگیر دو اتفاق مهم است، از جمله انتخابات و مذاکرات برجام که دو موضوع کلان سیاسی است و تبعات اقتصادی دارند؛ در نتیجه در چنین شرایطی بازار سرمایه حفظ وضعیت فعلی را در نظر گرفته تا نتایج این دو اتفاق مهم مشخص شود و بنظر می رسد در دولت بعدیدر مسئله برجام به توافقاتی برسیم که حال باید دید چه می شود.

مولفه های تاثیر گذار

با درنظر گرفتن رشد قیمت های جهانی،  اصلاح عمیق قیمت ها، گزارشات مطلوب سالانه و عملکردی ماهانه شرکت ها، افزایش نرخ محصولات، تورم و ثبات حاکم شده در بازار ارز و همچنین با توجه به نزدیک شدن به موعد برگزاری مجامع و تقسیم سود قابل توجه برخی از شرکت های بنیادی و eps  محور می توان انتظار بر نوسانی بودن بازار و حفظ مقطع قیمتی فعلی در اغلب نمادها باشیم.

ارکان مهم بازار

اما نکته مهم و رکن اصلی بازار سرمایه نقدینگی است که این روزها نه تنها شاهد آن نیستیم بلکه در سمت حقیقی ها شاهد خروج نقدینگی هستیم. بطوری که پول موجود در بازار در حال حاضر پول در صنایع مختلف و گروه ها به صورت مقطعی می‌چرخد و ما شاهد تحرکات مثبت به صورت کوتاه مدت در برخی از گروه‌ها هستیم ( گاهی در یک گروه و روز بعد در گروهی دیگر!)  اما در ماه‌های آینده پیش‌بینی می‌کنم نوسانات در بازار بیشتر شود و تا حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد برسد و نقدینگی همزمان در گروه‌ نمادهای مختلف بچرخد.

استقبال از نماد تازه وارد

و برای کلام آخر باید بگوییم که فردا بازار سرمایه با افزایش عرضه در نیمه اول به استقبال نماد تازه وارد خود، گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری (نماد ومدیر) می رود.

در گروه های مختلف چه گذشت؟

بازگشت خساپا به مدار معاملات

در گروه خودرویی ها نیمه اول با شتاب زدگی خریداران (به قول بازاری ها  بخر جا نمانی) دنبال شد و رفته رفته شاهد کاسته شدن قدرت خریداران در این گروه بودیم بطوری که نماد خودرو بارها از سقف قیمت روزانه خود فاصله گرفت و تلاش خود را برای رسیدن به سقف قیمت روزانه با قدرت خریداران دنبال می کرد اما متاسفانه نه تنها به سقف قیمت روزانه نرسید بلکه در نیمه دوم بازار با قدرت نمایی فروشندگان و غلبه آنها بر خریداران شاهد افت تقاضا و سیو سود برخی از سهامداران کوتاه مدتی در این نماد بودیم و در دقایق پایانی داد وستد امروز با افت 1.1 درصدی در قیمت 201 تومان به کار خود پایان داد. نماد خساپچا در همان دقایق ابتدایی با پیان ناظر بازگشت خود را به مدار معاملات اعلام کرد و شاهد بازگشت نماد با رشد بیش از 6 درصد بودیم ولی افت تقاضا حاکم شده در کلیت بازار موجب شد در نهایت سهم در قیمت 168 تومان به کار خود پایان دهد. اسکار خوش معامله ترین نماد در این گروه به نماد خگستر داده شد. این سهم در معاملات روز جاری توانست مدار مثبت خود را تا پایان معاملات روز حفظ کند و در نهایت در محدوده قیمتی 238 تومان با رشد 2 درصد به کار خود پایان داد. سایر نمادها در مدار منفی دنبال شدند.

فلزی ها زیر تیغ فروش

در فلزی ها امروزی مدار معاملات از همان دقایق ابتدایی متعادل دنبال شد اما با جو حاکم شده در کلیت معاملات امروز موجب شد نماد مورد توجه این گروه ذوب آهن اصفهان در کف قیمت روزانه خود با صف فروش به کار خود پایان دهد. فولاد مبارکه اصفهان نیز با افت نزدیک به 1 درصد در قیمت 976 تومان به کار خود پایان داد. فملی همچنان در کانال 1200 تومان قرار دارد و سهامداران خود را در این محدوده قیمتی با خود همراه کرده است.

خریداران کگل، گل کاشتند

در گروه معدنی ها رخ نمایی خریداران و قدرت حاکم شده در معاملات کگل قابل توجه بود بطوری که نه تنها افزایش عرضه موجب عقب نشینی خریداران در این نماد نشد بلکه قدرت آنها هم نیز افزایش یافت و شاهد رشد بیش از 3 درصد قیمت در این نماد بودیم.

حفظ تعادل

بانکی ها توانستند موج تعادل حاکم شده در گروهشان را تا دقایق پایانی حفظ کنند و شاهد افت نامحسوسی از تقاضا در اغلب نمادهای این گروه بودیم. بانک صادرات در آخرین داد و ستد روز جاری در قیمت 198 تومان در محدوده صفر تابلو به کار خود پایان داد. وتجارت در قیمت 218 تومان افت 1.7 درثد را به ثبت رساند و نماد بانک ملت نیز در قیمت 380 تومان افت 1 درصد را تجربه کرد.

در کدال چه گذشت؟

بانک پارسیان اعلام نمود  شرکت گروه مالی پارسیان درنظر دارد تعداد ٢.٠٠٠.٠٠٠.٠٠٠ سهم معادل ١٠٠درصد از کل سهام شرکت گروه صنایع فولاد صبح پارسیان را از طریق مزایده به صورت یکجا و نقد به بالاترین قیمت پیشنهادی واگذار نماید.

شرکت آلومراد دو واحد ملک اداری به مساحت ٢١٨ متر مربع به مبلغ حدود هفت میلیارد تومان خریداری نمود.

 شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی از طرح دعوی مطالبه وجوه پرداختی بابت خرید سهام شرکت ریسندگی و بافندگی گنجه (ختم تصفیه شده) و خسارت تاخیر تادیه آن خبر داد.

شرکت لیزینگ رایان سایپا در ١٢ ماهه منتهی به اسفند ٩٩ برای هر سهم ٣٨۴ریال سود محقق کرد که به نسبت دوره قبل رشد ٣٩درصدی داشته است.

 

جمله طلایی روز

قدم های کوچیک، زودتر تو رو به موفقیت می رسونه، کوچیک شروع کن،

بزرگ فکر کن و پشتکار داشته باش.

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی