عوامل زیان در صنعت خودرو

کریمی کارشناس و تحلیل‌گر صنعت خودرو در ادامه‌ی گفت و گو  حول موضوع حذف قیمت‌گذاری دستوری بیان داشت: لازم به ذکر است که همه‌ی زیان انباشته‌ی صنعت خودرو ناشی از قیمت‌گذاری دستوری نیست. عوامل دیگری از جمله سو مدیریت و همچنین دولتی بودن شرکت‌های خودروسازی نیز در این زیان تاثیر‌گذار است.

اگر تصمیم بر این باشد تا قیمت‌گذاری دستوری حذف شود، باید برای آن جایگزینی داشت. این جایگزین در دوره‌های مختلف متفاوت است. از جمله قیمت بر اساس حاشیه‌ی بازار و یا فروش از طریق بورس.  روش های جایگزین نام برده موجب می‌شود تا خودروساز متحمل ضرر نشود اما جایگزین از این نظر مهم است که هم مشتری ضرر نبیند و هم خودروساز.

خرید خودرو از طریق ثبت‌نام یا از بازار

وی بیان داشت: در گذشته شاهد فروش قابل توجهی از محصولات خودرویی یا از طریق قرعه‌کشی و یا ثبت‌‌نام‌های مختلف، آن هم  با قیمت‌گذاری دستوری بودیم. خرید مشتری از این روش‌ها به دلیل کسب سود از فاصله‌ی قیمتی کارخانه و قیمت بازار بود و نهایتا  مشتری نهایی، خودروی خود را از بازار خریداری می‌نمود. همان طور که آمار نشان می‌داد تا 70 درصد افرادی که از طریق ثبت‌نام صاحب خودرو می‌شدند، آن را در بازار به فروش می‌رساندند.

راه‌کار در قیمت‌گذاری صنعت خودرو

وی با اشاره به پیشنهادات خود در این باره گفت: عواید و مزایای قیمت‌گذاری دستوری هیچ گاه نه به خودرو ساز رسید و نه به مصرف کننده‌ی واقعی محصولات. پیشنهاد بینابینی ما برای قیمت گذاری صنعت خودرو این است: نه حاشیه بازار و نه بورس. زیرا  بورس نیز ساز و کار مناسبی  برای فروش محصولی مانند خودرو نیست.

در نهایت بحث واقعی کردن قیمت خودرو را مطرح نمودیم. یعنی  قیمت گذاری را نه بر اساس فرمول شورای رقابت بلکه بر اساس فرمول‌های مربوط به شرکت‌های خودروساز و حسابداری مالی آن ها محاسبه و قیمت تمام شده را بر این اساس استخراج کنیم واجازه دهیم خودروساز با سود معقولی محصول را به بازارعرضه کند. از طرف دیگر باید راه را برای واردات به صورت محدود ازطریق ارز با منشا خارجی هموار کنیم.

از ورود ارز تا کنترل بازار

او ادامه داد: دولت بیان می‌دارد که به دلیل محدودیت در میزان ارز نمی‌تواند آن را در اختیار واردکنندگان خودرو و یا واردات خودرو قرار دهد. سرمایه گذاران بسیاری با منشا تولید سرمایه خارجی( هتل و یا کارخانه در خارج ازکشور) قصد دارند تا بخشی از سرمایه خود در داخل از کشور سرمایه گذاری کنند که در نهایت پیشنهاد انجمن واردکنندگان این بود که  ورود این سرمایه به داخل کشور از طریق صنعت خودرو انجام شود. اگر این مسیر همراه با واقعی کردن قیمت‌ها توام شود، می‌تواند سبب کنترل بازار شود.

بازار که کنترل شود بخشی از  تقاضای کاذب در درازمدت که به دلیل بهره‌مندی از سود نهفته در اختلاف بین قیمت کارخانه و قیمت بازار خودرو بود، از تقاضا  خارج می‌شود و بازار مقداری متعادل  می‌گردد و درنتیجه توان تولید شرکت‌های خودروساز افزایش پیدا می‌کند.

کمبود نقدینگی مشکل اصلی

این کارشناس خودرو در پایان افزود: بیشتر مشکلات در صنعت خودرو به دلیل کمبود نقدینگی است. با استفاده از این راه کار، مشکل نقدینگی نیز حل خواهد شد و شرکت‌های خودروساز می‌توانند عرضه‌ی محصولات خود را  افزایش دهند تا شرایط بازار به تعادلی منطقی دست پیدا کند.

خبرنگار مانیا جلالی مقدم