رشد قیمت  های جهانی بود یا باز هم خودرویی ها ؟!

به جرات می توان گفت لیدری این روزهای بازار سهام در دستان خودرویی ها قرار گرفته است، بطوری که با رنج کشی مثبت در نیم ساعت پایانی معاملات روز یکشنبه 23 خرداد ماه در این گروه، شاهد برتری خریداران و قدرت نمایی طرف تقاضا در معاملات روز جاری در اکثریت نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم البته رشد قیمت نفت برنت و قرار گرفتن آن در سطح 73 دلار در هر بشکه، همچنین متعادل بودن قیمت سایر فلزات اساسی، ثبات مس در کانال 9900 دلاری و قیمت شمش فولاد در میانه کانال 650 دلاری، همچنین قیمت ها در بورس کالا، در افزایش و جهش قیمت گروه های کامودیتی محور در معاملات روز جاری بی تاثیر نبود. همچنان با توجه به رشد تقاضای نفت ، به ویژه به دلیل رشد تقاضای فرآورده های نفتی از جمله بنزین با ورود به سه ماه تابستان،  تداوم ثبات نفت در قیمت های بالا دور از انتظار نیست.

رشد شاخص ها

با تغییر جهت سهامداران در معاملات سومین روز هفته شاهد سبز پوشی عمده نمادهای بزرگ و حرکت داد و ستد کوچک ها به سمت تعادل بودیم. جو حاکم شده در معاملات روز جاری نه تنها شاخص کل را در مسیر مثبت قرار داد بلکه به متعادل شدن روند معاملاتی نمادهای کوچک هم کمک کرد بطوری که شاخص کل هم وزن هم  با رشد 754 واحدی همراه بود اما با افزایش نسبی عرضه در نیمه دوم معاملات در مدار منفی 900 واحدی قرار گرفت.

از رشد شاخص کل در معاملات دوشنبه 23 خرداد ماه 1400 براتان بگوییم که این نماگر در محدوده مثبت 8993.72 (0.79%) و در سطح 1 میلیون و 150 هزار واحد بکار خود پایان داد و باید گفت بیشترین نقش آفرینی مثبت را در این جهش نمادهای "کگل"، "شستا"، "فولاد" و "فملی " داشته است.

ارزش معاملات

بازار امروز با خروج نقدینگی 126 میلیارد تومانی حقیقی ها به پایان رسید که در قیاس با روز گذشته بهبود یافته و حدود 56 درصد کمتر است. ارزش معاملات خرد نیز با رشد 35 درصدی نسبت به دیروز، 3347 میلیارد تومان ثبت شد. در پایان معاملات امروز 199 نماد به ارزش 2 هزار و 510 میلیارد تومان در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه بودند.

پیش بینی

بازار سهام با توجه به مولفه های تاثیرگذار من جمله افزایش نفت برنت، رکود حاکم شده در بازارهای موازی، افزایش نرخ محصولات شرکت ها، ثبات نرخ دلار و همچنین انتخابات 1400 و پیشخوری اتفاقات بعد از برجام و پیش رو بودن مجامع سالانه شرکت ها eps محور و بنیادی می توان گفت روزهای متعادل و مثبت بازار سهام ادامه دار خواهد بود.

اتفاقات مهم در گروه ها:

در گروه خودرویی ها که با رشد قابل توجهی توانستند افسار بازار را در دستان خود بگیرند شاهد متوقف شدن نماد "خساپا" در همان مرحله پیش گشایش بودیم. این نماد بدلیل واگذاری ملک الهیه از طرف "وساپا" متوقف شد. خودرویی ها نقش مهمی را در راندمان معاملاتی بازار سهام دارند بطوری که این روزها بطور محسوس شاهد این تاثیری گذاری هستیم. رشد و جهش قیمت در نمادهای خودرویی نه تنها موجب رشد قیمت در سایر نمادهای این گروه شده است بلکه تاثیر مثبت زیادی بروی روند معاملاتی گروه های دیگر داشته است.

همانطور که در نمودار بالا مشاهد می کنید، شاخص خودرو در تایم فریم روزانه با برخورد به خط روند قرمز رنگ با برگشت روند همراه شده و با توجه به شکست خط روند نزولی می توان گفت روند جدیدی شروع کرده است. بنظر رالی جدیدی را در این گروه شاهد باشیم.

نیمه دوم معاملات گروه پالایشی با برتری خریداران به پایان رسید و شاهد شکل گیری صفوف خرید بروی دو نماد "شپنا" و "شتران" بودیم. رشد قیمت های جهانی از عوامل تاثیر گذار بر روند معاملاتی این گروه در روز جاری بود. روند معاملاتی پالایشی ها امروز با غوغای خریدازان به کار خود پایان داد.

نماد "ذوب" در گروه فلزات اساسی که اخیرا موفق به شکسته شدن روند نزولی خود شده است در معاملات روز جاری بارها در آستانه سقف قیمت روزانه قرار گرفت اما در نهایت با رشد 2.5 درصدی در قیمت 355 تومان به کار خود پایان داد. همچنین در این گروه نمادهای "فولاد" و "فملی" نیز با رشد قیمت به کار خود پایان دادند.

نماد "شستا" با قدرت خریدار قابل توجهی در نیمه دوم بازار دنبال شد بطوری که این نماد توانست با رشد حداکثری و در سقف قیمت روزانه 1043 تومان با صف خرید بیش از 7 میلیون برگه سهم به کار خود پایان دهد.

نماد "وبصادر" در گروه بانکی ها تمام توجهات را در محوریت خود قرار داد. با افزایش تقاضا در نیمه دوم داد وستد معاملات روز جاری شاهد قدرت نمایی خریداران در این نماد بودیم. پیشتازی خریداران در این نماد موجب شد تا رشد حداکثری قیمت در سابقه نماد به ثبت برسد.  "وتجارت" از دیگر نمادهای مورد توجه در معاملات روز جاری به شمار می رفت که در مدار مثبت و با رشد بیش از 3 درصد به کار خود پایان داد. "وبملت" در مدار مثبت به کار خود پایان داد.

و باز هم در آخرین روز این هفته هم بازار سرمایه میزبان نماد تازه واردی دیری است. عرضه اولیه 15درصد از سهام شرکت گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری با نماد "ومدیر" برای روز چهارشنبه مورخ 1400/03/26 انجام می شود.

در سامانه کدال چه گذشت؟

خساپا: واگذاری ملک الهیه توسط شرکت سرمایه گذاری سایپا به شرکت سایپا بابت تسویه بدهی سنواتی آن شرکت و به طبع آن واگذاری ملک اشاره شده به بانک پارسیان جهت تسویه بدهی شرکت سایپا دیزل به بانک مذکور.

خکاوه:  احتراماً به استحضار میرساند پیرو نامه شماره 110117 مورخ 24/03/1400 شرکت سایپا و همچنین مصوبه هیئت مدیره شماره 675 شرکت سایپا ، مقرر گردید با توجه به توافقات صورت گرفته مانده کل بدهی این شرکت به بانک پارسیان به مبلغ 10.206 میلیارد ریال با مبلغ 8.100 میلیارد ریال در قالب واگذاری ملک و واریز نقدی توسط شرکت سایپا تسویه کامل و کارسازی گردد. همچنین با توجه به مصوبه فوق الذکر بدهی به شرکت سایپا از محل واگذاری دارائی های ثابت به قیمت کارشناسی پرداخت خواهد شد. با توجه به توافق فوق الذکر تعدیلات لازم در سر فصل در آمدهای غیرعملیاتی در دفاتر شناسایی و اعمال خواهد شد.

قمرو: دریافت مجوز تغییر بیش از 10 درصد در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات.

فن آوا: شرکت در مناقصه :به استحضار می رساند، شرکت شبکه گستر فن آوا یکی از شرکت های زیرمجموعه گروه فن آوا (نماد فن آوا) مطابق آگهی مناقصه "شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران" با موضوع ارائه خدمات سرویس، نگهداری، پشتیبانی و تعمیرات تجهیزات سامانه هوشمند سوخت در تاریخ 23/03/1400 در مناقصه فوق شرکت نموده است. با توجه به اینکه مدت پروژه از زمان انعقاد قرارداد 12 ماه است و مبلغ پایه برآوردی مناقصه توسط کارفرما اعلام نشده است لذا اثر سود و زیانی این پروژه برای شرکت گروه فن آوا درحال حاضر مشخص نیست وپس از برنده شدن در مناقصه قابل محاسبه و اعلام خواهد بود. مراتب جهت اطلاع سهامداران و فعالان بازار سرمایه حضورتان ارسال می گردد.

قصفها: دریافت مجوز تغییر بیش از 10 درصد در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات.

وساپا: نقل و انتقال دارایی های ثابت شرکت

با توجه به عدم امکان فروش ملک ثبتی 41 فرعی3424 اصلی واقع در بخش 11 تهران (موسوم به ملک الهیه) از طریق مزایده عمومی ، مقرر گردید طی تفاهم نامه به شرکت سایپا به بهای کارشناسی هیات سه نفره شماره 99/1017 مورخ 1399/12/12 به مبلغ 6000 میلیارد ریال با ترک تشریفات واگذار گردد و وجه معامله از طریق حساب فی مابین با شرکت سایپا تسویه شود در این راستا لازم به ذکر است که بهای تمام شده ملک مذکور در دفاتر این شرکت 889 میلیارد ریال می باشد.

خصدرا: تسویه کامل بدهی های مالیاتی شرکت تا پایان سال 1396/با توجه به نامه پیوست تمامی بدهی های مالیاتی شرکت (مالیات عملکرد ، ارزش افزوده ، حقوق و تکلیفی) تا پایان سال 1396 تسویه شده است.

تامین سرمایه امید از پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت به میزان ۱۱۰ درصد از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ،آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی خبر داد.

گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران ختوقا در مجمع سالانه 1.6 تومان به ازای هر سهم تقسیم کرد.

محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌‌سازی از زیان انباشته «۸۰ هزار میلیارد تومانی» خودروسازان ایران خبر داد.

 دامنه نوسان قیمت سهم بانک آینده وآیند از روز چهارشنبه 26 خرداد از 2 درصد به 4 درصد تغییر می کند.

کلر:اعلام بهره برداری رسمی پروژه نسل جدید تولید کلر/با سلام و احترام به استحضار می رساند بهره برداری آزمایشی از پروژه نسل جدید تولید کلر ( الکترولایزرهایBM ) ،مطابق زمانبندی با صرف هزینه ای بالغ بر 820 میلیارد ریال آغاز گردیده است و در نیمه اول تیر ماه سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید. ظرفیت اسمی واحد جدید روزانه 50 تن خواهد بود بدیهی است با توجه به ماهیت صنعت، تثبیت نمودن تولید عملی پس از طی مراحلی، بصورت پلکانی انجام خواهد پذیرفت.

جمله طلایی روز: 

عادت های الانت، زندگی آیندت رو می سازن،
 پس مراقب عادت هات باش...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی