به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز ِیکشنبه 21 اسفند ماه 1401 به شرح زیر می باشد : 

 

بازار در مرحله ی پیش گشایش :

برترین تقاضا در مرحله ی پیش گشایش نمادهای تنوین انرژی3 حسیر تکنو و در سمتی دیگر برترین عرضه  شامل نمادهای فاذر انرژی3 غویتا و ثفارس بوده اند.

بازار روز یکشنبه 21 اسفند 1401 :

شاخص کل با افت چنددرصدی و در ارتفاع یک میلیون و 816 آغاز به کار کرد نمادهای فولاد و شستا از نمادهای موثر بر افت شاخص کل بوده اند خودرویی ها محصولات شیمیایی و فولادیها همانند روز گذشته هم چنان پرعرضه بودند، 43 نماد با صف فروش و تنها 21 نماد با صف خرید دنبال میشدند ، 81 درصد از معاملات نیز معاملاتی منفی در پیش گرفته بودند، در کیان صنایع تنها 3 صنعت تامین سرمایه و بورس یارانه و ساخت محصولات فلزی با ورود پول دنبال می شدند از همه ی موارد صندوق ها و سهام خروج پول صورت گرفته بود.

پس از گذشت نیم ساعت از بازار :

شاخص کل بیش از 19 هزار واحد افت را تجربه کرد  و کانال 1,8 میلیونی را از دست داد  و به ارتفاع 1 میلیون و 797 هزار واحد رسید؛  ارزش معاملات خرد به 1,3 همت رسیده بود و استمرار خروج پول حقیقی را از بازار شاهد بودیم.

بورس تهران امروز از ابتدا معاملات پر فشاری را آغاز کرده است که این فشار به نظر ناشی از کاهش شدید نرخ دلار آزاد در معاملات روز گذشته می باشد.شاخص کل هم وزن با  کاهش ۰.۷۱ درصدی همراه بوده است . ارزش معاملات خرد به نسبت به روزهای گذشته با کاهش همراه بوده است. بیشترین تاثیر منفی بر روی شاخص را نمادهای فولاد شستا  و تاپیکو گذاشته اند. 

 

    نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری  شاهد هستیم :

www.padash.ir

 

بازار در یک ساعت ابتدایی :

شاخص کل با افت بیش از 28 هزار واحدی به 1 میلیون و 788هزار واحد رسیده و شاخص هم‌وزن کاهش بیش از 7 هزار واحدی داشته است.

نیمه ی ابتدایی بازار گذشت :

ارزش معاملات خرد به بیش از  3 همت رسیده بود ،  خروج پول هم چنان ادامه داشته است . شاخص کل با افت بیش از 31 واحد و شاخص هم وزن با افت 8 هزار واحدی  دنبال می شد

   در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

 تا ساعت  09:30 خروج حدود 200 میلیارد تومانی پول_حقیقی

تاساعت 10:30 خروج حدود 393 میلیارد تومانی پول_حقیقی

و تا ساعت 11:30 خروج حدود 541 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم .

در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

www.padash.ir

 

در یک ساعت پایانی بازار شاهد ورود پول به صندوق های کالایی و نمادهایی مانند طلا ، عیار و گوهر بودیم . ارزش معاملات باز هم کاهشی بوده است و خروج پول تا انتهای بازار ادامه پیدا کرد .

 

در یک ساعت پایانی :

کمتر از یک ساعت به پایان بازار باقی مانده بود . ارزش معاملات خرد 4,2 همت، تراز پول خرد منفی 580 میلیارد تومان بوده است .

در نیم ساعت پایانی :

بازار با برتری قدرت فروشندگان در حال ادامه بوده است و ارزش معاملات خرد به بیش از 4 همت رسیده بود خروج پول هم چنان ادامه داشته است .

در پایان :

افت و خیز بازار در این روزها تنها موجب خروج سنگین نقدینگی از سهام شده است که این موضوع در معاملات روز جاری هم کاملا مشهود بود ، بازار سهام در معاملات روز جاری با افت قیمت و با افزایش عرضه دنبال شد و شاهد ریزش بیش از 33 هزار واحدی نماگر کل و قرار گرفتن در پایین تر از سطح 1 میلیون و 783 هزار واحد بودیم ،

82 درصد از نماد ها با معاملاتی منفی و 18 درصد از نمادها با معاملاتی مثبت دنبال میشدند   .

شاخص کل در پایان  با کاهش 33 هزار و 571 واحدی به ارتفاع یک میلیون و783 واحد رسید .

شاخص‌ هم وزن نیز با افت تک سهم ها   1.75 درصد کاهش را تجربه کرد ..

شاخص فرابورس هم در راستای افت سایر نماگرها  با کاهش 365 واحدی به 22 هزار و 718 واحدی به پایان رسید ..

تعداد نماد های مثبت 125 (18 درصد) نماد و تعداد نماد های منفی 565 (82 درصد) بوده است .

"فولاد""فارس""شستا" بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشته اند.

 

پایان بازار به صورت خلاصه  :

www.padash.ir

 

دلار در روز یکشنبه 21 اسفند 1401 :

 دلار با چالش های جدیدی روبرو شده است از ریزش شدی قیمت ها در اسفند ماه گرفته تا نبودن مشتری برای خرید آن با قیمت 40 هزار تومان در روز گذشته  ،با توجه به انتظارات کاهشی نسبت به نرخ ارز شاهد افزایش عرضه و فروش در گروه‌های دلاری بازار مانند فولادی ها و پتروشیمی ها  بودیم ، از طرفی با توجه به اجازه ی امریکا جهت آزادسازی 500 میلیون دلار از پول های بلوکه شده ی ایران در عراق و بازپرداخت آن در هفته ی آینده می تواند باعث افت قیمت بیشتر دلار گردد، از طرفی دیگر ریزش قیمت دلار آزاد روند نزولی ارزش دلاری بازار را از سال 99 شکسته است و با توجه به آن می توانیم انتظار بازدهی مثبت بازار نسبت به دلار را داشته باشیم . 

(البته با این وجود برخلاف هفته ی گذشته ، سیگنال هایی از افزایش قیمت دلار در روز جاری نیز به چشم خورد .)

از جمله اخبار مرتبط بر تغییرات قیمت دلار :

((پس از گذشت حدود سه هفته از فعالیت مرکز مبادله ایران، نرخ دلار، یورو و درهم به پایین‌ترین حد خود از زمان راه‌اندازی این مرکز (در دوم اسفند ماه) رسید.

امروز هر دلار آمریکا (به صورت اسکناس) در مرکز مبادله ایران، ۴۰ هزار و ۵۹۰ تومان و حواله آن ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد ، همچنین قیمت برای هر یورو به ۴۳ هزار ۲۵۷ تومان رسید و حواله آن ۳۹ هزار و ۳۲۵ تومان معامله شد. /ایسنا))

 اگر بخواهیم در رابطه با معاملات طلا و سکه بگوییم :

سکه رفاه از 23 میلیون و 980 هزار تومان آغاز به کار کرد  و در زمان نوشتن این گزارش   تا 24 میلیون و 890 هزار تومان ارتقا یافته بود . سکه مرکزی نیز از 22 میلیون و 250 هزار تومان تا 23 میلیون و 239 هزار تومان مورد معامله قرار گرفته بود .

 

 بررسی برخی از صنایع : 

بررسی پالایشی ها و عوامل موثر بر آینده ی آن ها :

عوامل بسیاری هستند که بر روز قیمت نفت اثرگذار می باشند در حال حاضر مهم ترین مسئله می تواند  توافق میان  ایران و عربستان  باشد اخبار داخلی و خارجی در خصوص صنعت پالایشی ها در بازار روز جاری بیشمار بوده است 

اخبار داخلی به شرح زیر می باشد :  

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد؛

طلای سیاه جایگزینی برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز و طلا می تواند باشد .  محسن خجسته مهر افزود : سرمایه گذاران به جای توجه به بازار ارز و طلا از این پس می توانند در طلای سیاه نیز سرمایه‌گذاری کنند.

بازار ثانویه این گواهی راه‌اندازی شده است و این اوراق در بانک‌ها قابلیت تضمین شدن دارد.در کنار امکان سرمایه‌گذاری دلاری، در صورت درخواست دارنده، امکان تبدیل به ریال برای این اوراق وجود دارد.

همان طور که در بازار روز جاری وزیر اقتصاد در رابطه با این صنعت چنین مطرح کرد :

 وزیر اقتصاد : امروز بخشی دیگر از انحصار در صنعت نفت شکست

سید احسان خاندوزی گفت:

صنعت نفت ما تاریخچه دیرین و تلاطمات و پیچیدگی‌های زیادی داشته است اما یکی از مواردی که سال‌های سال در یک انحصار و قفل شدگی وجود داشت، گام به گام  شکست و مرتفع شد.

بخشی از این شکست با ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ و ورود بخش خصوصی به زنجیره نفت خام و میعانات بود

 بخش دیگر این قفل نیز امروز با همت مشترک وزارت نفت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و بازار سرمایه شکسته خواهد شد و ابزار‌های جدید مالی و اقتصادی به کمک آمده‌اند.

 نکته مهم این است که این ابزار در زمانی ایجاد می‌شود که وضعیت فروش نفت در یک نقطه بسیار مطلوب قرار دارد و در زمینه تعاملات خارجی و تبادلات مالی نیز در نقطه بسیار مطلوبی نسبت به گذشته دارد./ سنا

 

هم چنین در پیامی دیگر مدیرعامل بورس انرژی ایران:

سال آینده قرارداهای آتی و اختیار معامله نفت خام نیز راه‌اندازی می‌شود

 علی نقوی گفت:

بورس انرژی ایران طی یک دهه از فعالیت خود و در راستای ایفای ماموریت‌ها و وظایف خود در ایجاد بازاری کارا و شفاف در حوزه معاملات نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی تلاش‌های زیادی را انجام داده است.

 موضوع عرضه نفت خام در بورس از مطالبات جدی در سطوح مختلف حاکمیتی و رسانه ای بوده و هست.

 در سال آینده با برنامه‌ریزی صورت گرفته برآنیم تا علاوه بر عمق بخشی و افزایش سهم معاملات گواهی سپرده نفت خام، با همکاری شرکت ملی نفت و با توجه به پذیرش قراردادهای آتی نفت خام و میعانات گازی در بورس، معاملات این قراردادها را برای فعالین برقرار کنیم و در گام بعدی از قراردادهای اختیار معامله رونمایی خواهیم کرد.

 

گروه خودرو و عوامل موثر بر آن ها :

گروه خودرو و قطعات آن که آغازی منفی در پیش گرفته بودند با پیش روی در تایم معاملاتی و نزدیک شدن به پایان معاملات با عرضه ی بیشتری همراه گشتند.

از جمله اخبار موثر بر این صنعت  :

پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس :

عرضه خودرو در بورس کالا براساس ضوابط قانونی موجود قابل انجام است و با حمایت دولت و مجلس معاملات خودرو در بورس انجام می شود

 

 به صورت خلاصه در ساعت 1:44 دقیقه :

 

    45,230 :::دلار سبزه

    43,200 ::: دلار سقف ۵هزارتا کارت ملی

    40,430 ::: دلار مرکز مبادله

    48,250 ::: یورو

    24,599,000 ::: سکه امامی

    21,499,000 ::: سکه تمام بهار آزادی

    2,070,000 ::: گرم طلا ۱۸ عیار

    1,867 ::: اونس جهانی طلا

 44,518 ::: دلار سبزه فردایی

 

 

جمله طلایی :

‏تنها سه روز واقعی‌ وجود دارد
روز تولد  ، روز مرگ، روزی که به خود آیی ?
 
#كافكا
 
پرسود باشید  
کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



بازگشت روند مثبت
توسط محمدباقر سلیمانی 27 اسفند 1402 ساعت 14:30
معکوس شاخص با خودرویی...
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 08:48
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 20 اسفند 1402 ساعت 08:50