به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز ِشنبه 20 اسفند ماه 1401 به شرح زیر می باشد : 

 

بازار در مرحله ی پیش گشایش :

سنگین ترین صف های خرید در مرحله ی پیش گشایش نمادهای لازما فخاس تکنو توریل و در سمتی دیگر سنگین ترین نمادها در صف فروش شامل خبنیان غناب آبین و حگردش بوده اند  ، 80 نماد با صف خرید و 23 نماد با صف فروش همراه بوده اند .

بازار در اولین روز کاری شنبه 20 اسفند  1401  :

شاخص کل با رشد بیش از 6 هزار واحدی در ارتفاع یک میلیون و 824 واحدی و با تاثیر از نمادهای وبملت و شستا بوده است  ، سایر نماگرها و نمادها نیز با رشد چند درصدی دنبال می شدند ، بازار در روز جاری  با ورود پول حقیقی به سندوق های سهامی و خروج پول از تمامی موارد مانند سهام و حق تقدم صندوق های درآمد ثابت صورت گرفته بود ، 77 نماد با معاملاتی مثبت و 23 نماد با معاملاتی منفی دنبال میشد  ،43 نماد با صف خرید و 21 نماد با صف فروش همراه بوده است .

نمادهای صدرنشین ورود پول حقیقی نیز نمادهای تامین سرمایه و بورس مخابرات انبوه سازی حمل ونقل و انبارداری  بوده اند. بازار بورس تهران با توجه به اخبار مثبتی که در شبانگاه گذشته منتشر شد با رشد قیمت و با افزایش تقاضا همراه شد و شاهد برتری خریداران و تغییر نقش سهامداران در جبهه خرید بودیم .روزهای پایانی اسفند ماه بازار سهام مثبت و پرتقاضا دنبال می شد نمادهای وبملت  شستا  خودرو شبندر خساپا  بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص_کل داشته اند ، افزایش تقاضا در اکثر گروه های بازار همچون سرمایه_گذاری بانکی خودرو_قطعات سیمان پالایشی غذایی به وجود آمده بود ، گروه های فلزی و شیمیایی نیز متعادل پیش میرفتند . 

بیست دقیقه از بازار را پشت سر گذاشتیم :

ارزش معاملات خرد به بیش از یک همت رسیده بود  و هم چنان از بازار خروج پول ادامه دار بوده است ، گروه بانکی در صدر توجهات و ورود پول حقیقی قرار گرفته بوده است .در این گروه نمادهای وپست وبملت وسینا بیشترین ورود را دارا بوده اند . گروه بانکی بیشترین واکنش را نسبت به کاهش تنش سیاسی منطقه و بهبود روابط ایران با کشورهای خلیج فارس نشان دادند .

با گذشت نیم ساعت از تایم معاملات :

شاخص کل با رشد 10 هزار و 127 واحدی، به ارتفاع یک میلیون 827 هزار و 739 واحد رسیده بود از طرفی دیگر شاخص هم وزن نیز با افزایش 5 هزار و 329 واحدی به عدد 50 هزار و 983 واحد رسیده بود

نمادهای کوچک تر بازار امروز با تقاضای بیشتری نسبت به بزرگان روبه رو بوده اند  و کاهش نرخ دلار سرمایه ها را به سمت سهام کوچک تر بازار هدایت کرده بود.

 

    نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری  شاهد هستیم :

 

www.padash.ir

 

45 دقیقه از بازار را پشت سر گذاشتیم :

بیشترین تراکنش ها به نمادهای شستا، فولاد، خزامیا، وبملت، خودرو، وتجرات، خگستر، انتخاب، دی، گدنا، کذمان، فروژ، غویتا و ثعمرا تعلق داشته است .

 

با گذشت یک ساعت از بازار :

در یک ساعت ابتدایی بازار با وجود آنکه شاخص کل با رشد بیش از 10 هزار واحدی همراه گشته بود اما پس از ساعت 10 شاهد افزایش عرضه و افت شاخص کل از 10 هزار واحدی به 5 هزار واحد مثبت بودیم .

نمادهای وبملت، خودرو، وغدیر، خساپا و شبندر بیشترین تاثیر مثبت و فولاد و کگل عمده ترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند .

دلار و بررسی تغییرات آن :

در پی اخبار شروع روابط رسمی ایران و عربستان و برداشته شدن موارد از مسیر پیش روی ایران روند نزولی دلار آزاد آغاز گردیده بود و قیمت 45 هزار تومان برای کف دلار پیش بینی گردیده بود با این حال شایعات مبنی بر کاهش بیشتر دلار نیز به گوش میرسد قیمت دلار با 49.600 در روز گذشته آغاز گردید و با 47650 به پایان رسید . دلار نیما نیز با قیمت 38.287 در بازار روز جاری رقم خورد . از طرفی اگر بخواهیم به بررسی قیمت دلار ازاد و نیما بپردازیم می توان گفت : اختلاف بین دلار نیما و آزاد به 29.5 درصد برگشته است  .

  بازار بعد از توافق ایران و عربستان :

قیمت دلار در بازار آزاد روز جاری: ۴۶ هزار و ۶۰۰ تومان

قیمت سکه امامی: ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار: ۲ میلیون و ۱۳۵ هزار تومان

صف فروش شدن سکه ی رفاه

 

اخبار سیاسی :

در بازار روز جاری شاهد گشایشات در روابط بین بانکی ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس بودیم

علاوه برمعاملات مثبت در روز سه شنبه ی هفته ی گذشته امروز بانکی ها صدرنشین ورود پول حقیقی بوده اند اخبار سیاسی مثبت باعث رنج مثبت در نمادهای این گروه شده است و در صورت ادامه دار بودن اخبار سیاسی مثبت این گروه می تواند بالای خوبی را در آینده ی خود ببیند ، نماد وبصادر که قبل از شروع معاملات امروز متوقف گشته بود، پس از افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب، در قیمت 192 تومان باز گردید و به صف خرید رسیده بود .   

 

علاوه بر موارد گفته شده افزایش تجارت ایران و چین در بخش کشاورزی هم از جمله اتفاقات دیگر روز جاری بوده است

گروه کشاورزی و غذایی و قند و شکری ها نیز از دیگر صنایع همراه با ورود پول حقیقی بوده اند افزایش نرخ های مواد اولیه و اخبار مثبت مانند  افزایش قیمت جهانی شکر به بالای 580 دلار نیز نمادها را دستخوش تغییرات کرده بود  و موجبات رشد نمادهای این گروه را به وجود آورده است .

اخبار داخلی :

نرخ بهره ی بین بانکی باز هم افزایشی بوده است  بانک مرکزی تغییرات نرخ سود بین بانکی مربوط به هفته سوم اسفند ۱۴۰۱ را منتشر کرد که بر این اساس رقم آن به ۲۳.۱۴ درصد افزایش یافته بود . همانطور که در گزارشات قبلی به آن اشاره شده است افزایش نرخ بهره سیگنال چندان خوبی برای بازار سرمایه به شمار نمیرود علاوه بر افزایش نرخ خروج پول حقیقی از هام نیز از موارد تاثیرگذار بر روز جاری بوده است و تاثیر آن را با افزایش عرضه تا انتهای بازار دیدیم .

با گذشت دو ساعت از بازار :

بر خلاف ابتدای پررشد بازار پس از گذشت دو ساعت شاهد نزدیک شدن معاملات به مرحله ی تعادل بودیم 56 درصد از نمادها با  معاملاتی مثبت و 44 درصد از معاملات منفی دنبال میشد هم چنین 68 نماد با صف خرید و 31 نماد با صف فروش دنبال  میشد .

خروج پول هم چنان از بازار ادامه داشته است ، صندوق های با درآمد ثابت با خروج پول همراه بوده است  و نسبت به روزهای قبل شدت گرفته بود .  

گروه پالایشی نیز بر خلاف رشد ابتدای بازار پس از پشت سر گذاشتن نیمه ی دوم بازار  به صفر تابلو رسیدند و حتی برخی از نمادها با عرضه دنبال شدند .گروه فراکابی و بانکی هم چنین دارویی ها پرتقاضا درخشیدند . اما برخلاف آنها گروه فلزی و شیمیایی ها در صدر خروج پول و عرضه قرار گرفته بودند  . گروه خودرویی ها نیز امروز متعادل رقم خوردند و علاوه بر موارد گفته شده در تابلوی اخبار شایعات صبح در رابطه با این گروه خبر  ریزش سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو و نبودن خریدار در بازار از صبح روز جاری از دیگر موارد مورد توجه بوده است.

   در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

تا ساعت 09:30 خروج حدود 119 میلیارد تومانی پول_حقیقی

تا ساعت 10:30 خروج حدود 269 میلیارد تومانی پول_حقیقی

و تا ساعت 11:30 خروج حدود 384 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم .

در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

www.padash.ir


بازار در ساعت 12 :

هم چنان خروج پول از بازار ادامه دار بوده است ، و شاخص کل تنها با رشد 1 هزار واحدی دنبال میشد افزایش عرضه در بازار بی داد میکرد و با گذشت زمان به این میزان عرضه اضافه میگشت .نمادهای فولاد و فملی از نمادهای موثر بر افت شاخص کل بوده اند . نمادهای وبملت وپاسار از نمادهای موثر بر رشد بازار به شمار می رفتند .

در ایام اخیر و نزدیک شدن به روزهای پایان سال عواملی مانند تسویه اعتبارات اخبار داخلی و خارجی و اصلاحات قیمت دلار بازار را علی رقم ارزنده بودن قیمت سهم ها  هر کدام به سویی میکشانند .

در دقایق پایانی بازار شاهد تغییر شاخص کل از مثبت به منفی بودیم .

و در پایان :

 

شاخص کل با افت 845 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 816 به کار خود پایان داد  اما برخلاف آن شاخص کل هم وزن با رشد 3607.88 واحدی معادل 0.66 درصد مثبت  و شاخص فرابورس با رشد  37.06 واحدی همراه گشت  نمادهای وبملت و وپاسار از نمادهای موثر بر رشد شاخص کل و نمادهای فرابورس وهور از نمادهای موثر بر رشد شاخص کل فرابورس بوده اند .

56درصد از  نماد با معاملات منفی و 44 درصد از نماد با معاملات مثبت دنبال میشد

69 نماد با صف خرید و 54 نماد با صف قزوش همراه بوده است .

تامین سرمایه بانکی ها مخابرات و صندوق های سهامی صدرنشین ورود پول و صندوق های درآمد ثابت فلزی ها شیمیایی ها و صنعت خودرو صدرنشین خروج پول حقیقی بوده اند .

خروج پول به جز صندوق های سهامی از بازار تا انتهای آن ادامه دار بوده است .

 ارزش معاملات خرد بورس به 7 هزار و 446 میلیارد تومان رسید. 

پایان بازار به صورت خلاصه  :

www.padash.ir

 

جمله طلایی :

 یک‌جا در مثنوی و در داستان موسی و شبان، همان‌موقع که شبان در نهایت تردید نسبت به خودش سر به بیابان گذاشته، موسی خطاب به او می‌گوید همین که جهانی از تو در امان است یعنی که کفر تو از جنس ایمان است.
اینها که محصول ایمانشان، ناامنی، اضطراب و رنج دیگران است، اینها ایمان ندارند، متعصب و نادانند.
ایمانی که امنیت نیاورد ایمان نیست.
 
 
#امیرعلی_بنی‌اسدی
 
پرسود باشید  
کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52