نگاهی به بازار

بازار سهام در معاملات روز جاری با بیشترین تاثیر از نمادهای "فارس"، "تاپیکو"، "رمپنا"، "وپارس" و "وبصادر" در محدوده منفی 3663 واحدی (افت 0.32%) و در سطح 1 میلیون و 141 هزار و 291  واحدی به کار خود پایان داد. شاخص کل هم وزن نیز افت بیش از 1220 واحدی به ثبت رساند.

?بیشترین حجم معاملات را نمادهای گروه "خودرویی" داشتند. "خپارس"، "خساپا" و "خودرو" بیشترین حجم معاملات امروز را به خود اختصاص داشتند.

?بیشترین ارزش معاملات متعلق به نمادهای "پالایش"، "خودرو" و "دارا_یکم" می بود.

? نمادهای "واحصا"، "وسکرمان"، "زملارد" و "خشرق" مشکوک ترین نمادها در معاملات روز جاری بودند. "واحصا" در بازه 30 روزه هم مشکوک ترین حجم را به نام خود ثبت کرد، پس از او "غفارس" و "لکما" در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

?در بازار امروز 287 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. "وپاسار"، "سمگا" و "وتجارت" بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی ها را داشتند و در آن طرف "ودی" و "خپارس" با بیشترین ورود پول حقیقی همراه بودند.

?ارزش معاملات خرد 2475 میلیارد تومان ثبت شد که حدود 14 درصد کمتر از روز گذشته است.

?در پایان معاملات روز جاری 207 نماد به ارزش 2 هزار و 507 میلیارد تومان در کف قیمت روزانه با صف فروش به کار خود پایان دادند.

چاشنی احتیاط

چتر احتیاط همچنان بر سر بازار سرمایه است. در این روزها با متعادل شدن معاملات در اکثریت نمادهای بازار سرمایه شاهد افزایش عرضه از سوی حقیقی ها در اغلب نمادها هستیم. با آنکه بازار سهام در مدار منفی دنبال شد اما تقاضا زیر پوست بازار همچنان نامحسوس است و واقعا افت قیمت ها در این سطوح قیمتی توجهی ندارد.

قطعا آغازی پر فشار و پر عرضه موجب می شود تا فشار فروش بالایی به سمت بازار بیاید و ترس که رکن اصلی فشار عرضه در این روزها است؛ بیشتر و بیشتر شود؛ بخصوص زمانی که بزرگان بازار و شاخص سازها؛ ساز مخالف بزنند و دسته جمعی در محدوده منفی قرار بگیرند اما در نیمه دوم معاملات برخلاف روند معاملاتی نیمه اول، با افزایش تقاضا در بزرگان خودرویی شاهد افزایش نسبی تقاضا در کلیت روند معاملاتی بازار بودیم.

بازار در دستان "خودرویی" ها

دل قرصی سهامداران با "خودرویی" ها موجب شد تا نه تنها شاهد معاملاتی متعادل و مثبت در نمادهای این گروه باشیم بلکه افزایش تقاضا در برخی از نمادهای بزرگ و فاصله گرفتن آنها از محدوده های منفی را نظاره گر بودیم. بازار بورس تهران امروز با قدرت نمایی و جهش قیمت در خودرویی ها من جمله نمادهای "خپارس" و "خگستر" به کار خود پایان داد.

رخ نمایی "سیمانی" ها

از دیگر گروه های مورد توجه سهامداران در معاملات روز جاری می توان به گروه "سیمانی" ها اشاره کرد.  "سیمانی" ها  به بهانه عرضه سیمان در بورس کالا و پایان دادن به قیمت گذاری دستوری در این صنعت و خبر دیگری که در محوریت این گروه در حال چرخش است، افزایش نرخ محصول سیمان خاکستری فله با افزایش تقاضا روبرو بودند.

کلیت روند معاملات

همانطور که در سطوح بالاتر گفتیم، امروز هم خودرویی ها به داد بازار سرمایه رسیدند. نماد "خپارس" که اخیرا افزایش سرمایه خود را اعمال کرده با بازگشت به مدار معاملات توانست در مثبت و پرتقاضا به کار خود ادامه دهد و در نهایت با گذر از حجم بیش از 836 میلیون برگه سهم در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان داد.نماد خودرو در قیمت 197 تومان با رشد بیش از 3 درصد به کار خود پایان داد و این نماد از منظر تکنیکال با برخورد به خط روند حمایتی به مدار مثبت بازگشته است. خساپا در قیمت 168 تومان رشد 1.2 درصدی را به ثبت رساند. خگستر نماد مورد توجه این روزهای این گروه توانست در مدار مثبت و با رشد حداکثری قیمت به کار خود پایان داد.

روز کم فروغ "فملی"

روز کم فروغ "فملی" مصادف با رشد قیمت های پایه در بورس کالا رقم خورد. محصولات پیشنهادی "فملی" امروز در بورس کالا با استقبال نه چندان قابل توجهی از سوی خریداران مواجه شد. "فملی" که امروز با 25 سبد سولفور مولیبدن و 8سبد کنسانتره فلزات گرانبها در رینگ صنعتی حاضر شد بدون رقابت قیمتی و تقاضای بیش از عرضه برای محصولات خود مواجه شد. سولفور مولیبدن این شرکت با میانگین قیمتی 2620000 ریال و بدون رقابت قیمتی برابر قیمت پایه معامله شد. این در حالی است که در هفته های اخیر این محصول با استقبال چشمگیر خریداران مواجه می شد. در جلسه معاملاتی قبل این محصول با قیمت میانگین 2616477 ریال به فروش رسید. به نظر می رسد قیمت بالای سبدهای پیشنهادی نسبت به قبل مانع از شکل گیری رقابت قیمتی شده باشد. کنسانتره فلزات گرانبهای این شرکت نیز با میانگین قیمتی 47000000ریال در حالی با رقابت اندک به فروش رسید که 4سبد پیشنهادی شرکت برای معامله مچ نشد.در جلسه معاملاتی قبل این سبد به قیمت میانگین 37639400 ریال به فروش رسیده بود. در روز جاری معاملات این لیدر فلزی درقیمت 1208 تومان رقم خورد و شاهد رشد نسبی تقاضا بودیم. "فولاد" در قیمت 975 تومان به کار خود پایان داد و "ذوب" در قیمت 350 تومان رشد نزدیک به 2 درصد را تجربه کرد.

اخبار کدالی

مجوز افزایش سرمایه 181 درصدی "لکما" ازمحل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و از 323.5 به 909.5 میلیارد تومان از طرف سازمان بورس گرفته شد.

 مولد نیروگاهی تجارت فارس زیر مجموعه بانک "تجارت" 112میلیارد تومان سود ساخته است.

"ارفع" سازان کرمان از زیر مجموعه های "سرچشمه" در 12ماهه به 330 میلیارد ریال رسیده است.

مجوز افزایش سرمایه 173 درصدی "تمدن" از محل سود انباشته و از 550 میلیارد تومان به 1.5 هزار میلیارد تومان , از طرف سازمان بورس گرفته شد.

مجوز افزایش سرمایه 200 درصدی "انرژی" از 60 به 180 میلیارد تومان از طرف سازمان بورس گرفته شد.84 میلیارد تومان از این تامین مالی از محل سود انباشته و 36 میلیارد تومان دیگر از محل سایر اندوخته‌ها برای تأمین مالی بخشی از خرید ساختمان در سال جاری و وجود حداقل سرمایه مطلوب بورس ها صرف می شود.

شرکت بورسی تاید واتر "حتاید" خاورمیانه از برنامه افزایش سرمایه ۲۶۱ درصدی از دو محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی ها خبر داد.

همزمان با تعمیرات اساسی پنج ناحیه از خط تولید شرکت "ذوب آهن"، تعمیرات اساسی درجه ۳ کوره بلند شماره ۲ نیز با موفقیت انجام شد.

دلایل ارزان فروشی در صادرات میلگرد از نگاه نماینده مجلس/عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره ارزان فروشی در صادرات میلگرد گفت: طی دو سال گذشته تنها ۲۵ درصد از محصولات فولادی در بورس عرضه و مابقی در بازار سیاه عرضه شد.

" بانک آینده" یک شفاف سازی در خصوص واگذاری دارایی ها، افزایش سرمایه ترکیبی و زمان بندی آن داده است. این بانک همچنین مقدمات گشایش شعب جدید را نیز آماده کرده است که در این گزارش به آن اشاره شده است.

پیش بینی بازار

بازار سرمایه با توجه به شرایط پیش روی که یکی از مهم ترین آنها انتخابات 1400 است، می توان در یک حالت نوسانی در حال گذراندن روزهای معاملاتی خود می باشد.  امیدوار بودن به بازگشت برجام و جو رکود معاملاتی که در بازارهای موازی در این روزها شاهد هستیم؛ بازار بورس تهران را با شرکت هایی که فروش های جذاب و رشد های خیره کننده را در نرخ های فروش و شرایط پیش رو تجربه می کنند؛ بیشتر کرده است اما دلیل این فشار فروش ها با توجه به پتانسیل های بازار بورس را کسی نمی داند. ترس است؛ عدم اطمینان است،  در مجموع بازار در سایه تردید است و تمام!

جمله طلایی روز

تمام دلایلی را که ضد موفقیت شما هستند رها کنید، و فقط به آن یک دلیلی فکر کنید که می‌دانید موفق می‌شوید.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی