به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز ِشنبه 8 بهمن ماه 1401 به شرح زیر می باشد :

بازار در مرحله پیش گشایش :
در مرحله ی پیش گشایش 75 نماد با صف خرید دنبال میشدند هم چنین نمادهای صدرنشین در این مرحله  نمادهای فمراد ددام فاما و دحاوی بوده اند نمادهای صف فروش نیز با 58 نماد و در صدر آنان نمادهای خبنیان وسالت و گدنا بوده اند .
 

نگاهی به بازار روز شنبه اولین روز کاری هفته 8 بهمن ماه 1401 :
همانطور که پیش بینی کرده بودیم بازار متعادل آغاز به کار کرد شاخص کل مثبت و با رشد نمادهای خودرو و شبندر دنبال می شد شاخص کل فرابورس و هم وزن نیز منفی آغاز به کار کردند ، از تمامی موارد سهام حق تقدم و صندوق ها خروج پول حقیقی صورت گرفته بود ،   69 نماد با  صف فروش و 48 صف خرید تشکیل داده بودند و به گروه های پیمانکاری_صنعتی لیزینگ محصولات_غذایی ساخت_دستگاههای_ارتباطی استخراج_کانه_های_فلزی استخراج_نفت_و_گاز هنری_و_سرگرمی شیمیایی ورود پول حقیقی صورت گرفته بود . افزایش عرضه ها در اکثر گروه ها به وجود آمده بود  و گروه هایی  همچون  خودرو_قطعات حمل_نقل فلزات_اساسی با فشار عرضه همراه بودند  نمادهای ذوب کاما وبملت  بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص_کل داشته اند.

با گذشت بیست دقیقه از بازار :
ارزش معاملات از 1250 میلیارد تومان گذشته بود ، گروه خودرویی با وجود آغاز مثبتشان پس از گذشت 20  دقیقه از بازار معاملاتش منفی گشتند . گروه پالایشی نیز در محدوده ی صفر تابلو قرار گرفته بودند  
شاخص بورس نیز منفی گشت،  پس از گذشت  بیست دقیقه بازار با فشار عرضه مواجه گشت ، 250 نماد معاملاتی مثبت و 310 نماد معاملاتی منفی را پشت سر گذاشتند.شاخص هم وزن نیز با کاهش ۰.۴۲ درصدی همراه بوده است ،  ارزش معاملات خرد از ۱۵۰۰ میلیارد گذر کرده بود و گروه خودرو و قطعات و سپس فلزات اساسی بیشترین میزان ارزش معاملات را درا بودند .


پس از گذشت نیم ساعت از بازار :
گروه قطعات خودرو با گذشت نیم ساعت از بازار در صدر خروج پول حقیقی قرار گرفته بودند . ارزش معاملات خرد هنوز هم با افت دنبال میشد و خروج پول هم چنان از بازار ادامه یافته بود  . یک سوم از نمادها معاملاتی مثبت داشتند . پالایشی ها نیز  با گذشت نیم ساعت از بازار منفی گشته بوده بودند .


50 دقیقه از بازار را پشت سر گذاشتیم :
با گذشت 50 دقیقه از بازار مجددا شاهد بازگشت گروه پالایشی به مدار مثبت بودیم  . با گذشت 50 دقیقه از بازار شاخص کل با افت بیش از 7 هزار واحد در ارتفاع یک میلیون و 604  قرار گرفته بود  ، شاخص فرابورس و هم وزن هم چنان منفی بوده است  ، نمادهای وپاسار و حکشتی از نمادهای موثر بر افت شاخص کل بودند .

    نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری  شاهد هستیم :

www.padash.ir

با گذشت یک ساعت از بازار مشاهده شد که  :
افزایش تقاضا در بازار با رشد در گروه های پالایشی و خودرویی به وجود آمد  سپس برخی از صف های فروش بازار جمع  گردیده بود و به تعداد نمادهای مثبت افزوده گردیده بود .
 

در نیمه ی ابتدایی که از بازار گذشت :
شاخص کل با افت 8 هزار و 264 واحدی، به ارتفاع یک میلیون 603 هزار و 691 واحد رسیده بود ، شاخص هم وزن نیز با افت 7 هزار و 365 واحدی به ارتفاع 5 هزار و 51 واحد رسید بازار کمی متعادل تر شدن گشته بود ونوسانات دائمی را در بازار دیدیم .

در یک ساعت پایانی بازار :
78 درصد از نمادها با معاملاتی منفی و 22 درصد از نمادها با معاملاتی مثبت پیش می روند ارزش معاملات خرد به بیش از 5 همت رسیده بود  و هم چنان ورود پول به صندوق درآمد ثابت ادامه دار بوده است .

  در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

در ساعت 09:30 خروج حدود 524 میلیارد تومانی پول_حقیقی 
در ساعت 10:30 خروج حدود 780 میلیارد تومانی پول_حقیقی 
و در ساعت 11:30 خروج حدود 965 میلیارد تومانی پول_حقیقی مشاهده شد .

  تابلوی ورود و خروج پول حقیقی به صورت زیر می باشد :

www.padash.ir

کمتر از یک ساعت به پایان بازار باقی مانده بود:
و مشاهده شد که لحظاتی رنج مثبت در گروه خودرویی ها به وجود آمده بود نماد خودرو از منفی 3 به منفی 1.5 رسیده بود ، هم چنین از طرفی دیگر اگر بخواهیم به صف های خرید و فروش بپردازیم می توان گفت :  137 نماد با صف فروش و 65 نماد با صف خرید همراه بودند، شاخص کل هنوز هم در کانال 1,6 میلیونی قرار دارد و در حال ریزش است .


و در پایان :


در اولین روز هفته شاهد خروج نقدینگی از گروه خودرویی ها و در رتبه دوم گروه فلزات اساسی و در رتبه سوم گروه فرآورده های نفتی بودیم نمادهای فزر و آسیاتک صدرنشین ورود پول سهامداران خرد بوده است  و نمادهای شپنا و شبندر بیشترین حمایت را از جانب حقوقی ها داشته اند .155 نماد با صف فروش و 72 نماد با صف خرید 77 درصد از نمادها معاملاتی منفی و 23 درصد از نمادها معاملاتی مثبت را در پیش داشته اند . شاخص کل با افت 11875.27 هزار واحدی در ارتفاع یک میلیون و 600 قرار گرفته بود ، شاخص در کانال 1.600 خود منتظر فرارسیدن  روز حمایتی آینده است تا سمت و سوی آن مشخص گردد . شاخص کل فرابورس و شاخص هم وزن  هم مسیر با افت شاخص کل تا انتهای بازار منفی به کار خود پایان دادند . 
شاخص هم وزن با افت با  1.62 درصد کاهش دنبال میشد . 
شاخص فرابورس نیز  با افت 152 واحدی به 20 هزار و 827 واحد رسید.
ارزش معاملات خرد بورس به 6 هزار و 778 میلیارد تومان رسیده بود .
نمادهای موثر بر افت شاخص کل نمادهای وبملت وپاسار میدکو بوده اند . 
خروج پول از سهام و حق تفدم  ادامه دار بوده است و ارزش معاملات خرد هم چنان رو به کاهش است .در بازار روز جاری شاهد ورود پول به صندوق های کالایی و صندوق های درآمد ثابت بودیم .

شاید برایتان سوالی پیش بیاد که این صندوق های کالایی ودرآمد ثابت چه هستند و فرق آنان با یکدیگر در چیست ، در پاسخ به این سوال می توان گفت  :

صندوق های درآمد ثابت چیست ؟
 صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که بازدهی آنها نوسان زیادی را در بر نمیگیرد  و دارای نرخ سود قابل پیش‌بینی هستند . این صندوق‌ها به صندوق‌های بدون ریسک  نیز معروف هستند و به دو نوع  صندوق‌های (صدور و ابطالی) و  صندوق‌های قابل‌معامله در بورس تقسیم می‌شوند. 


مزایای صندوق‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت  :

1- مدیریت حرفه‌ای 2- ریسک پایین 3- نقدشوندگی بالا 4- عدم نیاز به سرمایه‌ زیاد 

ورود پول حقیقی به صندوق های درآمد ثابت و مختلط و بیشترین نمادها با ورود پول و بازدهی آنان در روز جاری به رسم زیر می باشد:

www.padash.ir

صندوق های درآمد ثبات مناسب افرادی است که دارای شخصیت ریسک پذیر نبوده و خواهان پرداخت و متحمل شدن درصد  ریسک پایینی هستند . 


صندوق های کالایی :
صندوق کالایی یا صندوق های کالایی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که منابع مالی آن به‌جای اینکه صرف سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها یا اوراقی با درآمد ثابت شود، در اوراق بهادار مبتنی بر سپرده کالایی سرمایه‌گذاری می‌شود و به افراد این امکان را می‌دهد که تنها با دریافت کد بورسی و درست مانند خرید سهام در بورس، در کالاهایی از قبیل طلا و زعفران سرمایه‌گذاری کنند. این اوراق شامل «گواهی سپرده کالایی»، «قراردادهای آتی»، «قراردادهای اختیار معامله» و «قراردادهای سلف موازی استاندارد» می‌شود؛ واحدهای این صندوق‌ها روند قیمتی کالا یا کالاهایی را دنبال می‌کند که در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند .
مزایای صندوق های کالایی :
1-مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های کالایی 2- کاهش هزینه سرمایه‌گذاری 3- وجود پشتوانه قوی 4- افزایش تنوع پرتفوی 5- نقدشوندگی بالا

ورود پول حقیقی به صندوق های کالایی  و بیشترین نمادها با ورود پول و بازدهی آنان در روز جاری به رسم زیر می باشد :

www.padash.ir


   به صورت جمع بندی می توان گفت :

www.padash.ir

 

به صورت خلاصه می توان گفت :
روز آینده روز مهمی برای بازار سرمایه به حساب میاید ، با توجه به وضعیت شاخص کل هوشیارانه عمل کنید .

 

از جمله اخبار موثر بر بازار :

1-بورس کالای ایران شنبه ۸ بهمن ماه میزبان عرضه ۲ میلیون و ۸۲۶ هزار تن محصولات زنجیره سنگ آهن شامل گندله، کنسانتره، سنگ آهن دانه بندی و کلوخه سنگ آهن است .
2-سایپا با تولید بیش از ۳۹۸ هزار دستگاه از کل آمار سال گذشته عبور کرد .
3-رئیس سازمان بورس : سه شاخص‌ جدید به فرابورس اضافه می‌شود.
4-رشد ملایم نرخ سود بین بانکی/ این هفته؛ 21,05 درصد
5-معاون گمرک ایران اظهار داشت: تا زمانی خودرو در بورس به فروش نرسد، برای خودروهای موجود در گمرک پروانه ترخیص صادر نمی‌کنیم./ایلنا
6-سیدحیدر محمدی، رییس سازمان غذا و دارو : تا قبل از آزادسازی نرخ ارز، مشکل تامین ارز ترجیحی داشتیم، بعد از آزادسازی نرخ ارز، مشکل اساسی‌مان نقدینگی است/ایسنا 
7-قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه‌های ایران خودرو : ایران‌خودرو درصدد افزایش عرضه خودرو در بورس کالا است /سنا 
8-ایران‌خودرو : دنا پلاس فروخته شده در بورس، ۵۰ روز زودتر از موعد در حال تحویل است .

قیمت ارز و طلا و سکه: 
اونس_جهانی 1,928.5 دلار
مظنه:   8,982,000 تومان
گرم_18_عیار: 2,073,500 تومان
سکه_بهار : 22,700,000 تومان
سکه_امامی : 24,000,000 تومان
نیم_سکه: 14,300,000 تومان
ربع_سکه: 9,150,000 تومان
سکه_گرمی: 5,000,000 تومان

 

جمله طلایی :


ما زندگیمان را برای پول بدست‌ آوردن تلف میکنیم،
حال آنکه از پول باید استفاده کرد و زندگی را بدست آورد .
آلبر کامو
پرسود باشید 
 ✍?کارشناس بازار سرمایه :مرسده گونه



بازگشت روند مثبت
توسط محمدباقر سلیمانی 27 اسفند 1402 ساعت 14:30
معکوس شاخص با خودرویی...
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 08:48
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 20 اسفند 1402 ساعت 08:50