#تغییرات_صندوق_درآمد_ثابت

?ورود ( خروج ) نقدینگی

ارزش معاملات خرد چیست :

به معاملاتی که روزانه در بورس انجام می پذیرد  معاملات خرد گویند در معاملات خرد تنها خرید و فروش سهام مد نظر است در واقع معاملات خرد اوراق خزانه و صندوق‌ها را شامل نمی‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های معاملات خرد این است که هر شرکت در طول یک روز کاری تنها می‌تواند 1 درصد از سهام شرکت را مورد معامله قرار دهد. زمانی که حجم معاملات بیش از یک درصد باشد معاملات به شکل بلوکی انجام می‌شود.

اگر ارزش تمام معاملات انجام شده روی سهام شرکت‌های حاضر در بازار بورس را با هم جمع کنیم، به ارزش معاملات خرد می‌رسیم. نحوه محاسبه ارزش معاملات خرد بورس به این صورت است که باید مقدار معاملات بلوکی را از مقدار ارزش کل معاملات کم بنماییم .

 

نگاهی به آمار تفکیک شده معاملات خرد ، ورود ( خروج ) پول حقیقی در دی ماه 1401 به صورت کلی و در زمان های مختلف :

 

www.padash.ir

صندوق درآمد ثابت چیست ؟

صندوق درآمد ثابت روشی کم‌ریسک با نرخ سود ثابت است که هم شامل صندوق‌های ETF شده و هم شامل صندوق‌های خارج از بورس است که بدون نیاز به دریافت کد بورسی قابل معامله است. سود صندوق درآمد ثابت در قیاس با سپرده بانکی بیشتر بوده و این نوع صندوق با شکست نرخ سود مواجه نمی‌شود. 

حال با توجه به توضیحات گفته شده اگر بخواهیم به بررسی ارزش معاملات خرد و صندوق درآمد ثابت در دی ماه 1401  بپردازیم می توان گفت :


 تا تاریخ 10 دی خروج پول از صندوق درآمد ثابت به صورت مکرر ادامه یافته بود هم چنین در آن روزها ارزش معاملات خرد با رشد به سزای خود از 6 میلیارد تا 10 میلیارد تومان متغیر بوده است و این یکی از حسن های ماهی بود که پشت سر گذاشتیم هم چنین  بیشترین ارزش به روز  چهارشنبه 7 دی ماه 1401 معادل  : 10.007 میلیارد تومان تعلق یافته بود . به سهام و حق تقدم و صندوق های سهامی  به جز 10 دی ماه در هفته ی ابتدایی دی ماه ورود پول حقیقی به صورت مکرر اتفاق افتاده بود.

نگاهی دقیق تر به ارزش معاملات خرد در دی ماه 1401 :

 

www.padash.ir

 

اگر بخواهیم به صورت کلی بیان کنیم در تاریخ های   21 ،24 ، 11 ، 13 10 دی ماه   خروج پول از سهام و حق تقدم  به وجود آمده بود اما ارزش معاملات خرد هم چنان با رشد دنبال می شد که در این میان از تاریخ 3 دی ماه یعنی شروع ابتدایی دی ماه ارزش معاملات خرد به بیش از 6 میلیارد تومان رسیده بود و این روال به روزهای آینده نیز منتقل گردید تا جایی که کمتر از 6 میلیارد دیده نشد بلکه در روزهای 7 دی و 27 دی به بیش از 10 میلیارد تومان نیز رسیده بود .

 

نگاهی به نمودار تغییرات ارزش معاملات خرد در روزهای دی ماه 1401 :

www.padash.ir

تغییرات ارزش معاملات خرد یکی از ابزارهای مهم برای بررسی وضعیت بازار سرمایه به شمار می رود و با بررسی آن می توانیم اطلاعات ارزشمندی از بازار سرمایه استخراج کنیم

اگر  بخواهیم به  رابطه ی میان ارزش معاملات خرد و صندوق های درآمد ثابت بپردازیم می توان گفت :

بی اعتمادی  سهامداران به وضعیت بازار بورس موجب گردیده بود تا استقبالشان به سمت سرمایه گذاری با درجه ی اطمینان و ریسک کمتری جلب گردد در این صورت سهامداران پول خود را به جای سرمایه گذاری بر روی نمادهای موجود در بازار به سمت  وارد کردن بر  بازار اوراق بدهی، صندوق‌های با درآمد ثابت و سیستم بانکی بنمایند .

در این صورت اگر تزریق پول به صندوق های درآمد ثابت اتفاق گیرد این اتفاق سیگنالی نه چندان مثبت برای نقشه ی بازار به شمار میرود

در دی ماه مشاهده شد که این ورود پول به صندوق های درآمد ثابت روندی کاهشی به خود گرفته بود و شاهد به وجود آمدن تعادل نسبی در ورود و خروج های بازار و صندوق ها بودیم تا جایی که ارزش معاملات خرد با رشد درخشان خود  در دی ماه به نمایش درآمد  و توانست جایگاه 10 میلیارد تومان ارزشنده خود را کسب نماید .... 

 

پرسود باشید  

کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه




رشد در سایه خودرو
توسط محمدباقر سلیمانی 14 آذر 1402 ساعت 14:55
گزارش بازار / در هفته ای که گذشت...
توسط مرسده گونه 25 مرداد 1402 ساعت 14:24
گزارش بازار / از شایعه تا واقعیت...
توسط مرسده گونه 24 مرداد 1402 ساعت 13:02
گزارش بازار / بازی دوباره در مرز 2...
توسط مرسده گونه 23 مرداد 1402 ساعت 13:39