شاخص در اولین روز هفته

بازار بورس تهران در هفته حساسی قرار دارد و به نظر در حال عقب نشینی برای مشخص شدن انتخابات است و در واقع می توان رفتار سهامداران در این روزها را ناشی از ریسک سیستماتیک ناشی از انتخابات دانست. شاخص بورس تهران با افت 6973 واحدی (افت 0.61 درصدی)  در سطح 1 میلیون و 144 هزار و 873 واحدی به کار خود پایان داد و نماگر شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) نیز با افت 2293 واحدی (0.61 درصدی) در سطح 378 هزار و 453 واحدی در پایان معاملات روز جاری 22 خرداد ماه 1400 قرار گرفت.  بازار امروز با خروج 457 میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها به پایان رسید. در نمادهای "فولاد"، "شپنا" و "وپاسار" بیشترین حمایت حقوقی صورت گرفت و "غکورش" بیشترین ورود پول حقیقی را داشت. ارزش معاملات خرد 2844 میلیارد تومان ثبت شد که حدود 13 درصد کمتر از روز چهارشنبه است.

کلیت بازار

اگر بخواهیم در مورد کلیت بازار بگوییم؛ جای تعجب دارد کسی با توجه به وضعیت بنیادی و EPS محور شرکت ها در این قیمت فعلی فروشنده باشد. واقعا در این شرایط حاکم شده در کشور چه کسی در این قیمت ها فروشنده است؟ افزایش روز افزون قیمت محصولات، آمار منتشرشده از تورم کشور توسط مرکز آمار ایران در ابتدای خرداد، با ثبت نرخ تورم سالانه 41 درصدی و رسیدن نرخ تورم نقطه به نقطه اردیبهشت به سطح 9/46 درصدی در کنار گزارش های عملکرد ماهانه شرکت ها و گزارش های مناسب سالانه، عوامل حمایت از بازار سهام هستند. با این وجود، همچنان شاهد تداوم عرضه و خروج نقدینگی بودیم.

شوک انتخابات

اقتصاد یک کشور در شرایط انتظاری پیش از انتخابات به سر می برد؛ چند روز نمانده است تا مسیر پیش رویمان مشخص شود اما دلیل این همه اصلاح قیمت را با توجه به گرانی حاکم شده در کشور را نمی دانیم. زمان بازگشت بازار را کسی نمی داند؛ همانطور که خبری از این ریزش نبود و ناگهان در یک چشم به هم زدن اتفاق افتاد و همچنان اثراتش گریبان بازار است. بازار در شوک انتخابات و در یک بلاتکلیفی معامله می شود اما قیمت سهم ها با توجه به آینده پیش روی آنها در این محدوده قیمتی جای نگرانی ندارد. بلاتکلیفی شاخص بورس تهران در اولین روز کاری بیداد می کرد اما ناگهان غفلت خریداران در محدوده های ارزنده فعلی سهم ها موجب شد تا بازار در دستان فروشندگان قرار گیرد و شاهد افت قابل توجهی در بازار سرمایه باشیم.

انتخابات یا برجام؟

شرایط حاکم شده در این روزهای بازار را نمی توان پیش بینی کرد. از سوی قیمت سهام در بازار در نقاط ارزنده قرار دارد و شاهد کاسته شدن ارزش صفوف فروش نمادها در این روزها می باشیم که در پایین ترین سطح ممکن قرار دارد. از سوی رکود بازارهای موازی و نبود معاملات در روزها می توان گفت جذابیت بازار سرمایه را دوچندان کرده است اما سوالی که مطرح است، چرا پس خریداری در نقاط فعلی نیست؟

همچنان می توان گفت بازار سهام در سایه دو ریسک سیستماتیک انتخابات و نتیجه نهایی از دور اخیر مذاکرات برای احیای «برجام» با عدم قطعیتی نسبی مواجه است. با این وجود روند حاکم شده بر بازار، افزایش ارزش معاملات از هفته گذشته و حمایت کف یک میلیون و 100 هزار واحدی از شاخص و متعادل تر شدن روند معاملات، در کنار سطوح جذاب قیمت های جهانی و گزارش های عملکرد مناسب شرکت ها امیدواری ها را به بازار سهام پررنگ تر کرده است.

طرح حذف قیمت گذاری دستوری

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، طرح حذف قیمت گذاری دستوری، صنایع و شرکت‌های پذیرفته شده در بورس مانند صنایع فولاد سازی،پتروشیمی، خودرو سازی و سیمان را شامل می‌شود. به زعم اقتصاددانان اگر مشکل قیمت‌ گذاری دستوری حل نشود به‌زودی اقتصاد ایران صرف‌نظر از ابرچالش‌هایی که با آن مواجه است، با بحران‌های جدی‌تری ازجمله ورشکستگی صنایع بزرگ هم مواجه خواهد شد.در شرایط کنونی آنچه اولویت دارد حل مشکل شرکت‌های فعال در بازار سرمایه است که به واسطه تصمیمات غیرکارشناسی دولت دچار چالش قیمت‌گذاری شده‌اند و هزینه‌هایشان افزایش یافته است. در شرایط فعلی هدف اصلی، آزاد‌سازی‌ قیمت‌ها نیست،  بلکه هدف اصلی این است که فاصله قیمت بین تولید و مصرف منطقی شود.

سیمانی ها افزایش نرخ گرفتند

نکته مهم در معاملات امروز، تحرکات مثبت در گروه سیمان بود، شرکتهایی که در بدترین زمان ممکن، خبر افزایش 40 درصدی نرخ فروش سیمان را به بازار مخابره کردند.

بازگشت "شپنا"

نماد شپنا در معاملات روز جاری در مدار منفی بازگشت و در قیمت 1101 تومان اولین معامله خود را انجام داد اما رفته رفته با آنکه فشار عرضه در کلیت بازار بالا بود ولی میل خریداران به نمادهای پالایشی موجب شد تا شاهد سبزپوشی نسبی تقاضا در اغلب نمادهای این گروه باشیم. "شپنا" آخرین معامله خود را در قیمت 1140 تومان انجام داد و "شتران" موفق شد در محدوده بالای 800 تومان به کار خود پایان دهد.

سایه فروشندگان بر سر خودرویی ها

در خودرویی ها معاملات متعادل و با افزایش تقاضا در نماد "خودرو" آغاز شد ولی فشار عرضه ها در کلیت روند معاملات به یکباره موجب عقب نشینی خریداران و سیو سود برخی از سهامداران گردید بطوری که نماد ایران خودرو در قیمت 188 تومان با افت 3.3 درصدی به کار خود پایان داد. "خساپا" در قیمت 163 تومان بارها با صف فروش مواجه بود و در نهایت با صف فروش اندک 3 میلیون برگه سهم به کار خود پایان داد. "خگستر" نماد مورد توجه این روزهای بازار در نهایت با فشار فروش در مدار منفی و در قیمت 215 تومان به کار خود پایان داد.

جمله طلایی روز

همه‌چیز وقتی شروع می‌شود که تصمیم بگیریم مانند همه نباشیم...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی