احسان خاتونی  تحلیلگر بازارسرمایه در گفت و گو با پاداش سرمایه گفت: بازار سهام با افزایش نسبتا شدید تقاضا مواجه شد و توانست بار دیگر به محدوده حساس 1 و نیم میلیون واحدی حمله کند. هچنین بار اصلی رشد بازار را نمادهای بزرگ و شاخص ساز بر دوش کشیدند و البته کوچک ترها نیز مثبت بودند، اما شدت مثبت ها در بزرگترها بیشتر بود.


وی در ادامه افزود: پالایشگاه ها، فلزی ها و پتروشیمی ها از تاثیرگذارترین نمادهای مهم در رشد بازار امروز قلمداد می شدند؛ همچنین رشد نرخ ارز همچنان ادامه دارد و نقدینگی خرد سرمایه گذاران چاره ای جز ورود به بازار نداشت. چرا که این بازار نسبت به بازارهای موازی سرکوب شده بود. 


این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: معاملات بازار سهام سبب شد تا رکوردهایی در بازار جابجا شود و دست به دست شدن سهام سبب شد تا رکورد ارزش معاملات 8 ماهه بورس شکسته شد. همچنین برای بار دوم بود که بازار سهام در یک ماه گذشته به محدوده نسبتا حساس 1 میلیون و 500 حمله کرد و با قدرت تمام از آن عبور کرد و با این روند شکل گرفته در بازار، می توان انتظار داشت تا این مقاومت شکسته شده و بازار رهسپار 1 و 600 شود؛ البته عرضه ها در بازار امروز کم نبود و کم و بیش در برخی نمادها و صنایع دیده می شد. 


به گفته وی؛ این شرایط ممکن است بازار فردا را خصوصا در ابتدای وقت تحت تاثیر قرار دهد و در این صورت سطح مقاومتی شکسته شده، نقش حمایتی ایفا خواهد کرد و خریداران بزرگ سعی می کنند؛ همچنین در پولبک‌ها خرید خود را تکمیل کنند و این نوع نوسانات در بازارهای صعودی عادی خواهد بود. البته مهم حجم و ارزش معاملات است که بر مدار رشد است، اما این شرایط سبب خواهد شد تا احتمالا مثبت بازار فردا کم تر از امروز باشد. 


خاتونی در ادامه گفت: مهم ترین پاشنه آشیل رشد فعلی بازار در پس فاصله عجیب و زیاد نرخ ارز نیمایی است و به نظر می رسد بانک مرکزی انتظار دارد تا دلار آزاد اصلاح کند؛ در غیر این صورت حتما نرخ نیمایی را افزایش بیشتری می داد؛ اینک که ارز 4200 تومانی حذف شده است حساسیت بانک مرکزی نسبت به دلار نیمایی نیز افزایش یافته است و باید دید این سیاست تا کجا می تواند کارساز شود. 


این فعال بازارسرمایه اظهار داشت: پاشنه آشیل بعدی بازار در نرخ های بالای سود بدون ریسک نهفته است؛ البته  مدتی بود که نرخ های اوراق قابل معامله در بازارسرمایه از جمله اوراق گام در حال افزایش بود و افزایش نرخ ها به سرعت به سایر اوراق از جمله اخزاها رسید. 


وی در ادامه گفت: هم‌اینک نرخ های میانگین این اوراق نیز به سطوح 27 تا 28% رسیده است. در پس ماجرا، به صورت غیر رسمی نیز بانک ها پیشنهاداتی در سطوح 25% را نیز برای پول‌های بزرگ پیشنهاد می کنند؛ در این شرایط بانک مرکزی نیز به دنبال رسمیت بخشیدن به نرخ های سود بالاست و پیشنهاداتی در این خصوص به شورای پول و اعتبار داده شده است.


خاتونی در نهایت گفت: به نظر می رسد حتی اگر چنین اتفاقی هم رخ دهد، خطر آنچنانی بازار را تهدید نخواهد کرد؛ مگر این که نرخ های غیررسمی به سطوح بسیار بسیار بالا در محدوده تا  40 تا 45% برسد که آن هم بعید است و واقعیت این است با این تورمی که در اقتصاد وجود دارد افزایش نرخ سود نمی تواند دردی را دوا کند؛ همچنین اقتصاد ایران وارد سیکل معیوب افزایش دلار، افزایش تورم و افزایش نرخ سود شده و ترجیح سرمایه‌گذاران تنها و تنها خرید دارایی است.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه




روند مثبت بازار در دنیای پر...
توسط الناز جمالی 13 دی 1401 ساعت 16:34
بازار سهام به کدام سو می...
توسط مرضیه گل محمدی 09 آبان 1400 ساعت 14:36