مرور بازار سهام در چند روز گذشته

به گزارش پاداش سرمایه، بازار روز شنبه اولین روز هفته، بازار نچندان دلچسبی بود چرا که تمام بازار در مسیر نزول و افت قیمت دنبال شدند و این برخلاف روند معاملاتی بازار های موازی بود. در روز شنبه با آنکه بازار سهام با افت بیش از 19 هزار واحد به کار خود پایان داد اما در بازار سکه شاهد سقف شکنی جدبد و رکورد دیگری در قیمت سکه بودیم چرا که سکه بهار آزادی از مرز 18 میلیون تومانی گذر کرد و در بازار دلار نیز شاهد قرار گرفتن ارز در کانال 37 هزار تومانی بودیم.

کاهش حجم و ارزش معاملات بورس این روزها معظل اصلی شده است چرا که نقدینگی در این بازار وارد نمی شود و تنها نقدینگی موجود فعالان این حوزه است.

در آخرین روز کاری هفته گذشته، آمار معاملاتی که بر روی تابلوی بورس به نمایش گذاشته شد بسیار امیدوارکننده بود چرا که ارزش معاملات 4 همتی و حجم معاملات 9 میلیارد برگه سهم، روزنه‌های امید به پایان اصلاح را در دل فعالان بورس زنده کرد و چراغ امید روشن شد. اما در روز آغازین هفته علاوه بر ریزش 19 هزار واحدی شاخص کل، حجم و ارزش معاملات نیز به ترتیب به تعداد 8.8 میلیارد برگه سهم و سطح 3 هزار و 551 میلیارد تومان  معامله کاهش یافت اما این تمام ماجرای تلخ 19 آذر ماه 1401 بازار بورس تهران نبود. بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج 397 میلیاردی سرمایه این افراد از بازار سهام دارد. در حالی آذرماه روزهای پایانی خود را سپری می کند که در دو سوم روزهای گذشته از این ماه، تنها یک روز شاخص ورود و خروج پول حقیقی مثبت بوده ست و می توان گفت روند فرسایشی و اطلاحی گویا همچنان گریبان بازار سهام است. اما در این روزهای بازار سهام می توان گفت، در گروه های کوچکتر نیز همچنان روند نوسانی محتمل است و تک نمادها شانس بیشتری برای جذب نقدینگی خواهند داشت. بازار سرمایه کشور همچنان روزهای بی‌رمقی را سپری می‌کند و در معاملات روزانه سهام شرکت‌ها این سستی کاملا آشکار است. بازار بورس اوراق بهادار تهران در سال جاری هیچ بازده‌ای برای فعالان خود نداشته است؛ درحالی‌که در سایر بازارهای رقیب نظیر، بازار مسکن، ارز، سکه و طلا، سپرده بانکی و بازار کالایی به فعالان خود سود رسانده‌اند که در واقع می توان گفت سودهای باور نکردنی!

در بازار روز جاری چه گذشت؟

www.padash.ir

در معاملات دومین روز هفته 20 آذر ماه 1401 با رشد قیمت در پالایشی ها و بانکی ها و همچنین فولادی ها شاهد برگشت تقاضا در کلیت بازار سهام و سبز شدن تابلو معاملات اغلب نمادها بودیم بطوری که نماگر کل با رشد بیش از 5600 واحدی در سطح 1 میلیون و 389 هزار واحد قرار گرفت و در نماگر هم وزن نیز شاهد رشد بیش از 1400 واحد بودیم. ارزش کل معاملات امروز بازار  6276 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ  3703 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام  و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است. نمادهای فملی، شپنا، شتران، فولاد، شبندر و وبملت بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر کل به ثبت رساندند. گردش نقدینگی موجود در کلیت بازار سهام و افزایش تقاضا در گروه های مذکور بعد از یک دوره اصلاح زمانی و قیمتی در این گروه ها می توان گفت فرصت خوبی را نصیب سهامدارانشان کرد. اما در مقابل تعادل معاملات در گروه خودرویی ها و معاملات لیدرهای گروه در محدوده صفر تابلو جذاب به شمار می رفت.

حرکت فملی لیدر فلزی ها و مثبت شدن گروه فلزی

www.padash.ir

در درخشش گروه فلزات اساسی در معاملات روز جاری می توان به روند فملی یکی از نمادهای لیدر این گروه اشاره کرد که بارها در آستانه سقف قیمت روزانه قرار گرفت. فملی که در آستانه افزایش سرمایه 50 درصدی از محل انباشته است و  شرکت ملی صنایع مس ایران در آبان ماه با ثبت فروش بیش از 6.3 همت، 20 درصد نسبت به مهر ماه رشد فروش تجربه کرده است. فروش این ماه 1 درصد کمتر از متوسط ماههای گذشته است.  شرکت در آبان ماه 26 هزار تن کاتد تولید کرده و 22 هزار تن از این محصول بفروش رسانده است. مقدار تولید 3 درصد، مقدار فروش 10 درصد و نرخ 2 درصد بیش از مهر ماه گزارش شده است. مجموع فروش هشت ماهۀ شرکت بیش از 51 همت است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 7 درصد رشد نشان می دهد. طی این مدت، مقدار تولید کاتد مس 2 درصد افزایش و مقدار فروش آن 5 درصد کاهش داشته است. در معاملات روز جاری با رشد بیش از 4 درصد در آستانه سقف قیمت روزانه قرار داشت. فولاد رشد 1 درصد و ذوب و فباهنر و نمادهای کوچک این گروه با رشد قیمت دنبال شدند.

کولاک تقاضا در پالایشی ها

اما شروع این طوفان تقاضا و چرخش نقدینگی از گروه پالایشی ها استارت خورد. روند معاملاتی نفتی ها متعادلتر از روزهای قبل و با رشد اندکی دنبال می شد و تقاضا در لیدرهای این گروه را شاهد بودیم. بطوری که شبندر در روند صعودی همیشه می‌تواند کمک ساز شاخص کل باشد. شبندر در تایم فریم هفتگی در محدوده قوی استاتیک ۸۳۰ تومان و فیبو اصلاحی  0.23 محدوده ۸۲۷ تومان میباشد که در این محدوده یک کلاستر فیبو حمایتی بسیار قوی شکل گرفت. پالایشی ها یکی پس از دیگری در سقف قیمت روزانه قرار گرفتند اما ناگفته نماند که حقوقی شتران در معاملات روز جاری با فشار دکمه فروش کوتاه بیا هم نبود.

خودرویی ها استراحت را ترجیح دادند

خودرویی ها در معاملات روز جاری در مچینگ قیمت آغاز خوبی را به نمایش گذاشتند اما رفته رفته شاهد استراحتی از جنس زمانی در این گروه بودیم بطوری که سهامداران این گروه تمایلی برای رنج کشی در معاملات روز جاری در این گروه نبودند. خبری که در محوریت این گروه قرار داشت، جزییات سومین عرضه لاماری در بورس کالا بود. سومین عرضه خودروی (لاماری ایما) در بورس کالای ایران از روز دوشنبه ۲۸ آذر تا پایان روز همان روز انجام می‌شود. برای خرید خودرو از بورس کالا باید علاوه بر کد بورسی، کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا هم دریافت کنید. تعیین مشخصات و ثبت اولیه سفارش تا قبل از ساعت ۱۷ روز سه شنبه ۲۸ آذر است.

جمله طلایی روز:

رویای شما تاریخ انقضا ندارد.
نفسی عمیق بکشید،
و دوباره تلاش کنید.

کارشناس بازار: الناز جمالی

 




بازار همچنان در بلاتکلیفی...
توسط محمدباقر سلیمانی 16 بهمن 1402 ساعت 15:28
گزارش بازار / سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 09 بهمن 1402 ساعت 15:40
گزارش بازار / سقوط...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 بهمن 1402 ساعت 15:28
گزارش بازار / سقوط بازار با یک...
توسط محمدباقر سلیمانی 30 دی 1402 ساعت 14:02