به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز چهار شنبه 16آذر 1401 به شرح زیر می باشد :

 

بازار در مرحله پیش گشایش به صورت زیر بوده است :

69  صف خرید به ارزش 1.3 همت  را در پیش گشایش پشت سر گذاشتیم  صدرنشین ها در بازار به نام نمادهای  کپشیر، ولانا، وسدید، فکمند و خکمک بوده اند ، هم چنین 18 صف فروش به ارزش 34 میلیارد تومان را شاهد بودیم  

 

شروع ابتدایی بازار روز چهارشنبه آخرین روز کاری هفته :

 کولاک گروه خودرویی ها و صف خرید بودن نمادهای خودرو خساپا در ابتدای معاملات امروز ، افزایش شدید تقاضا در نمادهای این گروه را شاهد بودیم ، گروه پالایشی ها اما هنوز جزو گروه ها با افزایش عرضه بودند .

از جمله گروه های مورد توجه در بازار روز جاری سرمایه_گذاری بانکی سیمانی و خودرویی بوده است جو کلی و نماگرها مثبت بودند . نمادهای خودرو    خساپا   خگستر   بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای شبندر  شپنا  شتران  بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص_کل داشتند .

 ارزش معاملات خرد در بازار روز جاری توانست رکورد جدیدی به ثبت برساند امروز در همین یک ربع ابتدایی از 700 میلیارد تومان هم عبور کرد،. سهم حقیقی ها از خریدهای بازار  بیشتر از 91 درصد بوده است و مشارکت آن ها در بخش فروش به 81 درصد می رسید.

به دقایقی از بازار رسیدیم که بازار دیگر آن هیجان اولیه را نداشت . و از شدت هیجانی بودن بازار گذشت گروه خودرویی و جو کلی بازار آرام شدند ، . 59 درصد از نمادها مثبت معامله میشدند .

 

   نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری  شاهد هستیم :

www.padash.ir

بررسی گروه خودرویی ها :

با توجه به اینکه در  گروه خودرویی از ابتدای بازار تا کنون ورود پول صورت گرفته بود  ، بیشترین ورود پول در گروه خودرویی متعلق به نمادهای خساپا خبنیان و خودرو بوده اند ، هم چنین بازدهی این نماد ها به صورت 5 روزه ،20 روزه و 60 روزه به صورت بالا بوده است  در این گروه تنها بازدهی 3 نماد خکرمان خچرخش و تشتاد در بازدهی 60 روزه منفی بوده اند ، با وجود اینکه گروه خودرویی دچار نوسانات ناگهانی شدند  و معمولا با توجه به بزرگی این گروه و تاثیرگذاری انها بر بازار پر ریسک به حساب می آیند اما با نوسانات مثبت و ورود پول مورد توجه سهامداران قرار دارند.

 

بیش از 1 ساعت از تایم معاملات سپری شد و مشاهده شد که :

 در حالیکه شاخص کل 1140 واحد منفی بوده است  ، شاخص هم وزن رشد 1791 واحدی را نشان می داد . کلیت بازار متعادل شده بود و تنها گروه خودرویی و نمادهای وابسته جدالی بی سابقه را تجربه کرده بودند .

 شرایط همانند روز گذشته با بازی نماگرها  ادامه یافت ، شاخص کل که در ابتدا با رشد چنددرصدی آغاز شد پس از گذشت یک ساعت و نیم از بازار با افت نمادهای میدکو و شبندر فولاد بر مدار منفی قرار گرفته بود .

شاخص کل فرابورس نیز منفی گشت.

 

به حدود 80 دقیقه از بازار رسیدیم و مشاهده شد که:

 ارزش معاملات بازار در محدوده های 2080 میلیارد تومان بوده است  و ارزش معاملات نسبت به روز گذشته به رقم   بالاتری رسیده  بود. تعداد نمادهای مثبت بازار کمتر از تعداد نمادهای منفی بازار بوده است .

 ورود  نقدینگی به صندوق های درآمد ثابت تا دقایقی36 میلیارد تومان است و حقیقی ها هم 6 میلیارد تومان از حقوقی ها سهم خریده اند

 در دقایقی تعداد نمادهای منفی و مثبت تقریبا برابر و با خروج نیمی از نقدینگی حقیقی که امروز وارد بازار شده بود،.

 

پس از گذشت ساعات ابتدایی دیدیم که :

شاخص کل با کاهش یک هزار و 140 واحدی، به ارتفاع یک میلیون 408 هزار و 264 واحد رسیده بود ، شاخص هم وزن هم با افزایش هزار و 791 واحدی به 417 هزار و 982 واحد ترقی پیدا کرد ، ارزش معاملات بازار هم حدود  یک هزار و 756 میلیارد تومان بوده است ، حدود 46 درصد نماد ها مثبت و سایرین منفی بودند .

 

حدود 110 دقیقه از بازار گذشته بود  و مشاهده  شد که  :

ارزش معاملات خرد به 2,5 همت رسیده بود و پول تزریقی به بازار خارج شده بود  

نمادهای میدکو، وپاسار، فولاد، شبندر و فملی بیشترین اثر منفی و خودرو و فارس عمده ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشته است .

 

یک ساعت تا اتمام بازار باقی مانده بود ؛ ارزش معاملات خرد بیش از 3 همت بوده است ، مشارکت حقیقی ها در بخش خرید 81,3 درصد و در بخش فروش 82,6 درصد بوده است  ، شاخص هموزن مثبت ، شاخص کل منفی بوده است .

 

در ساعت 09:30 ورود حدود 65 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 10:30 ورود حدود 2 میلیارد تومانی پول_حقیقی

و در ساعت 11:30 خروج حدود 35 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم 

 

 تابلوی ورود و خروج پول حقیقی به صورت زیر می باشد :

 

www.padash.ir

 

هر چه به دقایق پایانی نزدیکتر می شویم خروج پول خرد از بازار بیشتر می شد اما ارزش معاملات خرد نسبت به روزهای گذشته بیشتر بوده است .. اکنون 265 نماد مثبت در برابر 355 نماد منفی داد و ستد می شوند.

 

و در پایان :

 

شاخص کل بورس کاهشی 6 هزار و 580 واحدی را تجربه کرده بود و به ارتفاع یک میلیون 402 هزار و 824 واحد کاهش یافته

شاخص هم وزن هم  افزایشی 893 واحدی به ارتفاع 417 هزار و 84  واحد رسیده بود ..

نماد "فارس"و "خودرو" با نوسانات مثبت و نماد های "وپاسار"، "میدکو"، "فملی"، "فولاد"و "شبندر" با نوسانات منفی بیشترین تاثیر را بر کاهش شاخص داشتند

نمادهای پرتراکنش در بازار روز جاری نمادهای "خگستر"، "شتران"، "شستا"، "شپنا"، "شبندر"، "خودرو"و "خساپا" بودند ، حدود 37 درصد نماد ها مثبت بودند.

 

 

به صورت جمع بندی می توان گفت :

بازار روز جاری را به قابی منفی به پایان رساندیم در ابتدای بازار شاهد رنج مثبت به واسطه ی گروه خودرویی ها در ابتدای معاملات بودیم اما رفته رفته در بازار با وجود آمدن عرضه ی بیشتر مخصوصا در گروه پالایشی ها معاملات روز جاری با افت بیشتری همراه شد و ریزش در نماگرهای بازار و قرمز شدن شاخص کل بورس و فرابورس را شاهد بودیم .

 

جمله طلایی :

خوشبختی در عمق ذات ماست ، جایی که کسی به آن دسترسی ندارد و از چیزی 
تأثیر نمی پذیرد . 
آرتور شوپنهاور 

یافتن خوشبختی در درونمان کار آسانی 
نیست ،اما جز آنجا در هیچ جای دیگری
هم امکان پذیر نیست. 
کارل گوستاو یونگ
پرسود
کارشناس بازار سرمایه :مرسده گونه



بازگشت روند مثبت
توسط محمدباقر سلیمانی 27 اسفند 1402 ساعت 14:30
معکوس شاخص با خودرویی...
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 08:48
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 20 اسفند 1402 ساعت 08:50