به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز دوشنبه 14  آذر 1401 به شرح زیر می باشد :

 

بازار در مرحله پیش گشایش با صف خریدی به ارزش 1.2  همت همراه بوده است ، هم چنین صدر نشین ها در بازار روز جاری در مرحله ی پیش گشایش نمادهای  کپشیر، خبنیان، ولانا، وسدید و غزر بوده اند

24 صف های فروش نیز تجمیعا به ارزش 188 میلیارد تومان بوده است و اگر بخواهیم به صدرنشین ها در پیش گشایش بپردازیم می توان به نمادهای  وسالت، واحصا، قتربت، بتک و سفاسی اشاره نمود .

 

استارت اولیه ی بازار سرمایه در روز دوشنبه 14 آذر 1401 :

رشد بازار با افزایش قیمت نمادهای آن همراه بوده است  ، جو کلی بازار با افزایش تقاضا دنبال می شد.

دیدیم که همانند روز گذشته با وجود اخبار مثبت در گروه خودرویی امروز هم شاهد رشد به سزای نمادهای این گروه بودیم البته این روند تا دقایق پایانی بازار ادامه نیافت . 

از دیگر صنایع مورد توجه می توان به واسطه_گری_مالی سیمان زراعت غذایی حمل_و_نقلی ها اشاره نمود ، نماگرها به جز شاخص کل فرابورس مثبت بودند .

 

در همان دقایق ابتدایی شاهد برتری تعداد نمادهای مثبت نسبت به نمادهای منفی بودیم . وضعیتی که با توجه به روند دقایق پایانی روز گذشته، قابل پیش بینی بوده است . 56 درصد از نمادها سبزپوش بودند.

انتشار شایعاتی مبنی بر برنده شدن ذوب در مزایده معدن سنگ آهن ققنوس موجب توجه بازار در این نماد شده است. این سهم درپایان با صف خرید معاملاتش را به پایان رساند .  این روند مثبت در این سهم  می‌تواند چالش سنگ آهن را تا حدود زیادی برطرف کند و باعث رشد این شرکت شود بورس تهران در ابتدای معاملات ، رشدی ۴۷۸واحدی را در شاخص کل  و  ۵۱۴واحدی را در  شاخص هم وزن تجربه کرد .نمادهای خودرو  ذوب وملی   بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای فولاد وبانک  وبملت  بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند .

 

   نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری  شاهد هستیم :

www.padash.ir

رخت سبز بر تن بازار سهام :  

بازار سهام در معاملات سومین روز هفته با درخشش خودرویی ها آغاز بکار کرد و شاهد افزایش تقاضا در این گروه بودیم و این در حالی بوده  است که بازار سهام رخت سبز بر تن کرده و اکثریت نمادها با رشد قیمت روبرو بودند .

یکی دیگر از نمادهایی که می توان به آن اشاره نمود نماد وسدید بوده است که برای  پانزدهمین روز متوالی صف خرید شد.

 

بازی  نماگرها مجددا پس از گذشت 55 دقیقه از بازار آغاز شد:    

شاخص کل بورس که در ابتدا با رشد دنبال می شد و مثبت زده شده بود پس از گذشت 55 دقیقه از بازار برگشت و منفی گشت

برخلاف آن شاخص کل فرابورس که با افت دنبال میشد با رشد نمادهایش مثبت گشت،  

 

پس از گذشت یک ساعت از بازار شاهد عرضه در آن بودیم  ، یکی از دلایل این عرضه را  می توان افت قیمت در نمادهای کگل و شبندر دانست ، گروه خودرویی نیز به این  عرضه پیوست و قرمزی بازار را بیشتر کرد . سبقت گرفتن نمادهای قرمز از سبز آغاز گردید ، 340 نماد منفی و 290 نماد مثبت معامله می شدند .

حدود 1 ساعت از بازار سپری شده است و ارزش معاملات بازار در محدوده های 1322 میلیارد تومان است و ارزش معاملات نسبت به روز گذشته اندکی بالاتر بوده است. خروج  نقدینگی از صندوق های درآمد ثابت امروز هم مجددا در بازار شدت گرفته بود و ادامه یافته بود تا لحظاتی 15 میلیارد تومان بوده است و حقوقی ها هم 15 میلیارد تومان از حقیقی ها سهم خریده کردند  .

 

 تابلوی ورود و خروج پول حقیقی به صورت زیر می باشد :

www.padash.ir

تداوم درجا زدن شاخص هنوز هم ادامه داشت .

پس از گذشت ساعات ابتدایی معاملات شاخص کل با کاهش 992 واحدی همراه شده بود ، به ارتفاع  یک میلیون 416 هزار و 847 واحد رسیده بود ، شاخص هم وزن هم با افزایش 798 واحدی به 414 هزار و 889 واحد رشد پیدا کرد شاخص فرابورس مثبت رقم خورده بود ،  نمادهای پرتراکنش در بازار امروز نیز می توان به نمادهای "خگستر"،‌"خودرو"، "ذوب"،"خساپا"،‌"شستا"،‌ "وتجارت" و "ختور" اشاره نمود .

 

در ساعت 10:30 مجددا خودرویی ها مثبت شدند

تقریبا نود دقیقه از بازار را پشت سر گذاشتیم که دیدیم . تعداد نمادهای منفی از مثبت بیشتر گشت 55 درصد از نماها منفی شده بودند ...

پنجاه دقیقه تا دقایق پایانی بازار باقی مانده بود که78 نماد دارای صف خرید و 29 نماد دارای صف فروش بودند .

شاخص کل بیش از 3 هزار واحد منفی گشته بود ،

شاخص هموزن اما هم چنان با  مثبت 600 واحد ادامه داشت ، شاخص فرابورس  نیز منفی 10 واحد بوده است

 

و در پایان :

بازار در نهایت با به تعادل رسیدن تعداد نمادهای مثبت و منفی به پایان رسید ، در بخش خرید 78,1 درصد سهم حقیقی ها و در بخش فروش 83,5 درصد بوده است

 شاخص کل با  افت 4 هزار و 235 واحدی به یک میلیون 413 هزار و 603 واحد کاهش پیدا کرد و پس از چند روز مجددا منفی گشت ، نماد "فارس" با نوسان مثبت و  بیشترین تاثیر منفی را در نهایت نمادهای  کگل، میدکو، فولاد، وپاسار، وبملت و وبانک داشته اند . شاخص هموزن نیز با رشد 482.83 واحدی همراه شده بود .

شاخص فرابورس اما با  افت 16 واحدی کار خود را به پایان رساند . با وجود مثبت بودن شاخص کل بورس و هم وزن اما معاملات کم حجم و بی رمق جریان داشته است . حدود 43 درصد نماد ها سبز و مثبت بودند ، ارزش معاملات بازار نیز به  حدود 2 هزار و 823 میلیارد تومان رسیده بود.

 

جمع بندی خلاصه بازار به شرح زیر می باشد :

www.padash.ir

 

به صورت جمع بندی :

بازار روز دوشنبه را با افت شاخص کل به پایان بردیم نماگرها با رفتاری ضد و نقیض متاثر از  گروه های بزرگ بازار سرمایه مانند نوسانات گروه خودرویی معاملاتش را به پایان رساند ، در گروه خودرویی ها ابتدا با نوسانات مثبت سپس چرخش آن به مدار منفی اما با ورود پول همراه بوده اند آیا این ورود پول تا انتهای بازار به این صنعت می تواند سیگنالی بر روند مثبت این گروه در بازار روز آینده باشد ؟ هم چنین می توان گفت نوسانات خساپا با واگذاری بلوک و ایران‌خودرو با بورس کالا می تواند مرتبط باشد ارزش معاملات خرد نیز به نسبت روزهای گذشته بهبود یافته بود اما هم چنان خروج پول از بازار ادامه دارد .....   

از دیگر اتفاقات روز جاری می توان به معامله ی سکه در حوالی ۱۸ میلیون و رسیدن  طلا به  یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اشاره کرد ، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۱۷ میلیون و 800 هزار تومان بوده  است

 

 

جمله ی طلایی :

امید از آن کلمه‌هایی شده که تازگی‌ها برای خیلی از ما ناآشناست. بعضی‌ها در مقابلش مقاومت می‌کنند و بعضی‌ها مثل پتو آن را دور خودشان می.پیچند، اما برای من؟ مثل رویا درونم می‌خزد.
 
ماه بر فراز مانیفیست
#کلر_وندرپول

 

پرسود
کارشناس بازار سرمایه :مرسده گونه



بازگشت روند مثبت
توسط محمدباقر سلیمانی 27 اسفند 1402 ساعت 14:30
معکوس شاخص با خودرویی...
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 08:48
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 20 اسفند 1402 ساعت 08:50