باید دستمریزاد به نیمه اول معاملات در بازار سرمایه گفت اما نیمه دوم...

امروز یک روز متفاوت برای بازار سرمایه بود چرا که در نیمه اول بازار توپ در زمین خریداران بود و در نیمه دوم به کام فروشندگان تمام شد بطوری که قدرت در نیمه اول بازار به قدری جهش یافت که موجب شد تا شاخص کل تا محدوده مثبت 10 هزار واحد قرار گیرد اما در نیمه دوم بازار عقب نشینی خریداران و افت تقاضا و غلبه فروشندگان بر خریداران بازی را طور دیگر رقم زد و ما شاهد عقب گرد شاخص کل تا محدوده مثبت 3365 واحد (0.29%) هزار واحد بودیم. نمادهای "وبملت"، "خودرو"، "رمپنا" و "وتجارت" بیشترین تاثیر مثبت را بروی شاخص کل داشتند. بازار امروز با خروج 247 میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها به پایان رسید. "غکورش" با بیشترین ورود پول حقوقی همراه بود و "وبملت" با بیشترین ورود نقدینگی حقیقی.

 ارزش معاملات خرد نیز 4664 میلیارد تومان ثبت شد که رشد 33 درصدی نسبت به روز گذشته دارد.

قدرتی از جنس "خودرویی ها"

شاید باورتان نشود اما قدرتی که در نیمه اول بازار حاکم شده بود، از جنس گروه خودرویی بود که در بازار سهام موجب شد تا شاهد تغییر مسیر در اغلب نمادها و متعادل شدن برخی دیگر از آنها باشیم، بطوری که بازار سرمایه هر لحظه سبزتر از دقایق قبلش در حال تاختن بود و  سیر صعودی حاکم شده در معاملات روز جاری در نیمه اول را می توان به جرات گفت، گروه خودرویی و شکل گیری صفوف خرید اکثریت نمادهای این گروه حاکم کرده اند ولی با نقش آفرینی فروشندگان و افت تقاضا در نیمه دوم همچنان شاهد عطش بی پایان خریداران در نمادهای خودرویی من جمله "خودرو" و "خساپا"  بودیم.  خروج  نقدینگی از صندوق ها و واریز آن به بازار سهام در این روزها افزایش تقاضا و قدرت خریدار را بقدری بالا برده بود که هر لحظه تغییر روند در معاملات را در نیمه اول نظاره گر بودیم. اما نکته قابل توجه در معاملات این چند روز را می توان به تعادل رسیدن برخی از نمادهای کوچک با مکانیزم عرضه و تقاضا  توسط سهامداران دانست که امروز هم شاهد رشد بیش از 1600 واحدی نماگر شاخص هم وزن در نیمه اول بازار بودیم اما رفته رفته با قدرت نمایی فروشندگان افت قیمت در کوچک ها هم رقم خورد و شاهد عقب نشینی این نماگر و قرار گرفتن در محدوده مثبت 116 واحد بودیم.

پارامترهای تاثیر گذار

تداوم محسوس جریان نقدینگی در بازار سهام و در کنار آن انتشار صورت‌های مالی عملکردی ماهانه شرکت ها، تثبیت نرخ دلار، انتخابات 1400 و افزایش قیمت جهانی و اصلاح قابل توجه سهم ها و قرار گرفتن قیمت ها و همچنین اخبار برجامی، با توجه به پارامترهای تاثیر گذار در سطوح ارزنده سبب شد تا بار دیگر نمادهای بزرگ و شاخص ساز و EPS محور در کانون توجه بورس‌بازان قرار گیرند. از این رو بیشترین خالص خرید حقیقی طی معاملات هفته گذشته به دو گروه خودرو و بانک اختصاص پیدا کرد. نقدینگی تا پایان معاملات امروز همچنان پرقدرت در محوریت دو گروه خودرو و بانکی دنبال شد. اگرچه عرضه ها در نیمه دوم بازار قدری شدت گرفت ولی فعلا دلیلی برای ریزش عمده وجود ندارد و می توان گفت و با توجه به رشد اخیر برخی از سهم ها، با ید این موضوع را در نظر گرفت نمادها در حال نزدیک شدن به سطوح مقاومت های کوتاه مدتی خود می باشند.

بررسی شاخص کل

از منظر تکنیکال شاخص کل در تایم روزانه باتوجه به رشد بزرگان و نمادهای شاخص ساز، به نظر در حال حرکت به سمت محدوده 1 میلیون و 190 هزار واحد (فیبو 0.38 درصد) و در حال پر کردن گپ کوتاه مدتی خود می باشد.

عرضه اولیه "ولکار"

بازار سرمایه به استقبال نماد جدیدی دیگر می رود. چهارمین عرضه اولیه سال جاری فردا صورت می‌گیرد و ۱۵ درصد از سهام شرکت لیزینگ کار آفرین در بازار بورس عرضه می‌شود. فردا (چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰) تعداد ۲۲۵ میلیون سهم معادل ۱۵ درصد از سهام شرکت لیزینگ کارآفرین با نماد "ولکار" به عنوان پانصد ‌و هشتادمین شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار عرضه خواهد شد.

حال به بررسی روند معاملاتی برخی از گروه ها می پردازیم:

افزایش نرخ "لاستیک"

 در گروه تایرسازی بحث افزایش نرخ تایر مطرح شده است. سخنگوی انجمن صنعت تایر گفت: با توجه به اینکه هزینه بسیاری از عوامل مانند دستمزد، بیمه، هزینه آب، برق و ... افزایش داشته است، در آینده قیمت لاستیک نیز افزایش خواهد یافت. در این گروه پکرمان معاملات قوی‌تری دارد و هنوز سمت عرضه در نمادهایی نظیر پکویر، پتایر و پیزد بطور کامل فروش نکرده است. به نظر رسیدن گزارش خرداد ماه بتواند محرک خوبی برای تزریق بیشتر نقدینگی به تایرسازان باشد.

"شوینده" ها افزایش نرخ گرفتند

 در گروه شوینده، 3 نماد قرن، شگل و شپاکسا شفاف‌سازی زدند و خبر از افزایش نرخ مواد شوینده (مایع دستشویی، ظرفشویی، شیشه‌شوی، پاک کننده، ضدعفونی کننده، صابون، پودر و مایع لباسشویی و خمیر دندان تا 25 درصد و سایر شوینده‌ها اعم از شامپو و نرم کننده موی سر، نرم کننده حوله و لباس، لوله بازکن و جرمگیر تا 20 درصد) دادند. این رویداد تاثیر مثبت بااهمیتی در سود شرکت‌ها خواهد داشت. در این گروه شپاکسا اصلاح خوبی زده و می‌تواند مورد توجه باشد.

"خودرویی" ها در صدر توجهات

رونق بازار سرمایه در دستان خودرویی ها بود بطوری که هجوم نقدینگی و قدرت خریدار موجب شد تا بازار سرمایه رنگ سبزتری به نسبت روزهای قبل به خود بگیرد و ما شاهد قرار گرفتن اغلب نمادهای این گروه در سقف قیمت روزانه باشیم. قطعه سازها اما همچنان با ساز مخالف خریداران و قدرت فروشندگان با افت حداکثری قیمت روز دیگری را پشت سر گذاشتند و ما شاهد افت قیمت در اغلب نمادهای این گروه بودیم. همانطور که در نمودار پایین مشاهد می کنید نماد "خساپا" در تایم فریم روزانه با برخورد به کف خط حمایت محدوده 150-152 تومان و تکمیل کردن الگوی هارمونیک خود توانست با افزایش تقاضا همراه و به روند مثبت بازگردد و هدف کوتاه مدت پیشروی سهم محدوده 186 تومان می باشد. 

"وتجارت" پر قدرت بازگشت

در معاملات امروز گروه بانکی از دیگر نمادهای مورد توجه در مدار معاملات سهامداران به شمار می رفت بطوری که شاهد رنج کشی مثبت در اغلب نمادهای این گروه من جمله بانک ملت، بانک صادرات و ونوین بودیم و در نیمه دوم بازار شاهد بازگشت نماد"وتجارت" به مدار معاملات بودیم. حجم معاملات در این نماد بیش از 369 میلیون برگه سهم می بود و این در حالی است که سکان بیشترین حجم معاملات در دستان نماد "وبملت" با ثبت حجمی بالغ بر 464 میلیون برگه سهم به ثبت رسید.

اخبار کدالی

ولبهمن از انتشار اوراق 140میلیارد تومانی جهت امین نقدینگی بابت خرید بیشتر از خودرو سازان و تامین خودرو جهت رشد صعودی حجم فعالیت عملیاتی و سود خالص شرکت براساس برنامه و سیاست های پیش بینی شده شرکت خبر داد.

فلوله در صورت های مالی 12ماهه تلفیقی سال1399، 17 ریال و در صورت های مالی اصلی 26 ریال سود محقق کرده است. همچنین شرکت اعلام کرده است که قصد دارد سرمایه خود را از  مبلغ 500,000,000,000 ریال به مبلغ 6,900,000,000,000 ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به منظور اصلاح ساختار مالی افزایش دهد.

شزنگ از گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از مبلغ 28,000,000,000 ریال به مبلغ 1,730,980,000,000 ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به منظور اصلاح ساختار مالی خبر داد.

مطابق شفاف سازی قرن نرخ فروش انواع شوینده مایعات دستشویی، ظرفشویی ،شیشه‌شوی ، مایعات پاک کننده و ضدعفونی کننده ، صابون و پودر و مایعات لباسشویی و خمیر دندان تا 25% و سایر انواع شوینده اعم از شامپو و نرم کننده موی سر، نرم کننده حوله و لباس، لوله بازکن و جرمگیر تا 20% مشمول افزایش یافته است.

مدیر روابط عمومی شرکت بهنوش ایران اعلام کرد:آتش‌سوزی در قسمت جنوبی کارخانه بهنوش و در فضایی باز روی داد و مربوط به انبار پالت‌های چوبی بود.آتش‌سوزی در خط تولید روی نداد و هیچ خللی در قسمت تولید ایجاد نشد.خوشبختانه هیچ یک از کارگران و عوامل شرکت بهنوش بر اثر این حادثه دچار مصدومیت نشدند.

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل‌(خاور) گفت: امسال برنامه تولید ۸۲۰۰ دستگاه خودرو را در دستور کار داریم؛ این رقم نسبت به ۳۷۰۰ دستگاه تولید سال گذشته، افزایش بیش از دو‌برابری دارد.

در مجمع اخابر گفته شد " تجدید ارزیابی برای اخابر در حال حاضر ممکن نیست.املاک شرکت مشکل سند دارند.

سهگمت نیز دچار حریق گردید اما آسیب با اهمیتی ندید. توقف تولید خط قدیمی در حدود یک ماه و تداوم فعالیت خط جدید، توسط شرکت گزارش شده است.

شپنا:برنده شدن مزایده خرید 16.67 درصد از کل سهام شرکت نفت سپاهان.

خصدرا : تسویه کامل بدهی های مالیاتی شرکت تا پایان سال 1396

شسپا:  احتراما پیرو اطلاعیه منتشر شده مورخ 1400/02/29 توسط شرکت پالایش نفت اصفهان(شپنا)، مبنی بر حضور و برنده شدن در فرایند خرید 16.67 درصد از کل سهام این شرکت، به اطلاع می رساند معامله مذکور قطعی شده و تعداد 1.583.333.336 سهم معادل 16.67 درصد از سهام شرکت نفت سپاهان به قیمت پایه هر سهم 21.480 ریال در تاریخ 1400/02/27 توسط شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا به شرکت پالایش نفت اصفهان واگذار گردیده است. 

وگردش: واگذاری 20 درصد از سهام به شرکت ویستا سامانه آسا

پتروشیمی خارک  شخارک که از 21 اردیبهشت فعالیت واحد متانول را به علت عملیات تعویض تیوب ها، کاتالیست ها و مبدل های حرارتی متوقف کرده بود از آغاز فعالیت این واحد خبر داد و با توقف نماد، آماده بازگشایی برای چهارشنبه شد.

 

جمله طلایی روز

مکانی که از آن شروع می‌کنیم مهم نیست، مهم مقصدی است که واقعا قصد رسیدن به آن را داریم...

کارشناس بازار: الناز جمالی