زمان بندی و ضمانت اجرایی؛ حلقه مفقوده بسته حمایتی /  جهت دهی بازار با دو صنعت پالایشی و خودروسازی


حسن حسین نیا  کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با پاداش سرمایه گفت: بازار سرمایه در شرایطی هفته کاری جدید خود را شروع کرد که سمت تقاضا نسبت به هفته پیش عقب نشینی نسبی داشت و این در حالی بود که در متن ده بندی سازمان بورس بر حمایت حقوقی ها از شرکت های زیرمجموعه خود تاکید شده بود .


وی افزود: افزایش نرخ کامودیتی ها در پایان هفته کاری بازارهای جهانی نیز نتوانست تقاضای موثر و قوی برای شرکت های بزرگ بورسی ایجاد کند و عملا با وجود پارامترهای بنیادی و سودآوری بازار، شاهد قدرت نمایی ریسک های سیستماتیک هستیم .


به گفته حسین نیا؛ در متن اقدامات ده بندی، حلقه مفقوده عدم زمان بندی و ضمانت اجرایی بلافاصله خود را نشان داد .


این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: شنیده ها از بودجه بندی سال ۱۴۰۲ و کسری بودجه احتمالی که امیدها و وعده های تخفیف نرخ خوراک و حمایت از تولید را با چالش مواجه می سازد، در کنار تحریم های جدید و افق مبهم برجامی مزید علت شده و ضرورت تعجیل در مانع زدایی از تولید را دو چندان می سازد .


حسین نیا اظهار داشت: باورمندی بانک مرکزی بر صحیح بودن سیاست های اتخاذی در حوزه نرخ بهره نیز که مورد انتقاد سهامداران بوده همچنان بر نرخ بهره در کانال ۲۱% تاکید دارد و پاسخگوی این سوال که آیا با وجود سود بدون ریسک بالایی که در سیستم اقتصادی کشور وجود دارد می توان برای فعالیت سرمایه گذاری همراه با ریسک ، بازدهی بازارسرمایه را توجیه کرد؟ نیست .


وی در ادامه افزود: به اعتقاد بنده باتوجه به تفاوت مکانیزم و مفهوم شناسایی سود توسط حقوقی ها و بازارگردان با اشخاص حقیقی، کنترل سمت عرضه و باز تعریف و توجیه فنی عملکرد برای اشخاص یاد شده باید در دستور کار سازمان بورس باشد .


این کارشناس بازارسرمایه بیان کرد: در هفته کاری گذشته دو صنعت پالایش و خودروسازی در کانون توجه سهامداران قرار گرفتند و معاملات شرکت های بزرگ این دو صنعت در جهت دهی به کلیت بازار تاثیرگذار بود؛  هرچند از دید تحلیلی این نوع معاملات لیدر محور مورد تایید نیست و کارایی بازار را زیر سوال می برد،‌ اما درک واقعیت این امر برای گذر از شرایط فعلی بورس می تواند راهگشا باشد ؛ همچنین نگاه ویژه به این دو صنعت را می توان به اخبار پیرامون آنها مرتبط دانست. از طرفی اخبار و اقدامات سازمان خصوصی سازی و وزارت صمت در راستای برطرف کردن مشکلات انباشته شده صنعت خودروسازی که به مطالبه سهامداران آن جهت رسیدن به منافعی که سال ها از آن ها مغفول شده و تحت عناوین مختلف به دلالان و رانتخواران منتقل شده است، تبدیل گشته و اقدام عملی در این راستا می تواند تغییرات بنیادین خوبی در شرایط بازارسرمایه ایجاد کند و از این رو پیگیری و شفاف سازی و اطلاع رسانی مناسب از سمت سازمان بورس نیز ضرورتی انکارناپذیر دارد .


به گفته وی؛ صنعت پالایشی نیز با وجود گزارش های خوب ۶ ماهه و انتظارات تداوم روند سودآوری فعلی با نگاهی به نرخ های جهانی و کرک اسپرد محصولات و نرخ دلار داخلی مورد بی مهری حقوقی ها قرار دارد و اصلاح و تغییرات در اساس نامه و عملیاتی شدن بازارگردانی؛ با توجه به nav و امکان تغییر در پرتفوی صندوق پالایش یکم که یکی از مصداق های بارز بی اعتمادی به بورس است، می تواند شرایط را به نحو بهتری در این صنعت تغییر دهد ؛هرچند دو روز ابتدایی معاملات هفته اخیر از انتظارات رشدی بازار فاصله گرفته است، ولی نحوه معاملات نشان دهنده امکان برگشت و بهبود شرایط در روزهای آتی است که لیدر محور بودن فعلی بازار می تواند چرخش و گردش نقدینگی در بازار را به وضوح مشخص سازد .

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه 




قیمت روز خودرو ۱۱ تیر ۱۴۰۱/ از واردات...
توسط الناز جمالی 11 تیر 1401 ساعت 16:34
گزارش بازار: ترس یا...
توسط الناز جمالی 06 آذر 1400 ساعت 15:23
گزارش بازار:بازار به کام خودرویی ها...
توسط الناز جمالی 03 آذر 1400 ساعت 14:26