صنایع پتروشیمی و پالایشی صدر نشین شدند / دو پارامتر مهم در شرایط کنونی بازار 


بهراد موسوی کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با پاداش سرمایه گفت: در بازار دیروز شاهد این بودیم که در تاریخ 16 آبان‌ماه، شاخص کل بورس 45 هزار واحد مثبت خورد و در محدوده یک میلیون و 390 هزار واحد به کار خود پایان داد. 

 

وی افزود: نکته مثبتی که در اینجا وجود دارد این است که امروز همه تحلیلگران بازارسرمایه منتظر این بودند که بازار به چه شکلی خواهد بود و معاملات به چه شکلی خواهد بود.


موسوی بیان کرد: دیروز ارزش معاملات و ورود پول حقیقی خوب بود و این دو پارامتر مهمی برای ادامه روند کنونی هستند. همچنین تغییر روند قبلی بازار که از روند منفی شدیدی که داشت خارج شده و خوشبختانه وارد مدار مثبت شدیم، چند علت دارد.


به گفته وی؛ یکی از این موارد افزایش قیمت دلار در بازار آزاد است که تا محدوده 36 هزار تومان نیز بالا رفت؛ از طرف دیگر نکته مثبتی که وجود داشت این بود که سامانه نیما نیز هرچند کم، ولی حدود هزار تومان نیز افزایش یافت و به محدوده 28 هزار تومان رسید. در نتیجه پیش‌بینی می‌شود اختلاف قیمت سامانه نیما و بازار آزاد، کمتر شود و با رشد سامانه نیما شاهد آن خواهیم بود که بازار بیشتر روزهای مثبتی را طی کند. 


این فعال بازارسرمایه اظهار داشت: عامل مهم دیگر رشد کامودیتی‌ها بود؛ البته از مدت‌های قبل حتی زمانی که بازار نزولی بود شاهد آن بودیم که کامودیتی‌ها درحال رشد است، اما هیچ تناسبی بین قیمت‌های کنونی در بازار و قیمت‌های جهانی وجود نداشت. 


موسوی عنوان کرد: بازار حتما این موضوع را طی چند روز گذشته شناسایی کرده و شاهد این هستیم که سهم‌های پالایشی و پتروشیمی خریدار خوبی دارد؛ همچنین پالایشی‌ها در حرکت بازار و شکل‌گیری این روند صعودی پیشگام بوده و به تدریج هم گروه خودرویی وارد این موضوع شد.


به گفته وی؛ پیش‌بینی ما این است که تا زمانی که یک تصمیم کلی درخصوص نرخ بهره بین بانکی از سوی بانک مرکزی گرفته نشود، بازار با وجودی که می‌تواند مثبت باشد و تمامی پارامترهای مهم مخصوصا دلار را بسنجد و به تناسب آن رشد کند، اما همیشه یک نگاه بین نرخ بهره بین بانکی و تصمیماتی که بانک مرکزی می‌گیرد، وجود دارد و ما خواستار این هستیم که بانک مرکزی فکری به حال نرخ بهره بانکی کند؛ چون همیشه یک چشم بازار به نرخ بهره بین بانکی است.


این کارشناس بازارسرمایه گفت : نکته مهم بعدی بودجه 1402 است؛ در حال حاضر که روند بازار مثبت شده و سهم‌ها رالی صعودی گرفته‌اند، بهتر است هرگونه ابهام و نگرانی‌های احتمالی که کارشناس‌ها راجع به بودجه داشته باشند را برطرف کنند و اجازه دهند این اعتمادی که می‌تواند با ادامه‌دار شدن رشد شاخص در هفته‌های آینده کل بگیرد، این این اعتماد پایدار باشد.


این مدیر خوشنام خاطر نشان کرد: اگر در موضوعات کلان اقتصادی کشور که مهم‌ترین آن نرخ بهره بین بانکی، قیمت دلار و بودجه 1402 تغییرات و اخبار عجیب نبینیم، همین طور طبق قول نمایندگان مجلس که اعلام کردند بودجه 1402 به نفع بازار سرمایه است، احتمال می‌دهیم بازارسرمایه نه به این مثبتی چند روز قبل، ولی یک روند ملایم مثبتی را تا دو سه ماه آینده داشته باشد. همچنین اگر بانک مرکزی اندکی تصمیم به پایین آوردن نرخ بهره بانکی بگیرد، می‌توانیم مثبت شدن بازار را حتی تا آخر سال شاهد باشیم.


وی اظهار کرد: به طور کلی پیش‌بینی می‌کنیم شاخص تا محدوده یک میلیون و 400 هزار واحد و یک جابه‌جایی سهامی در گروه‌های مختلف داشته باشیم. همچنین به نظر می‌رسد با روندی که در بازار شکل گرفته، شاخص یک میلیون و 400 هزار واحد را به راحتی رد کند؛ البته که این موضوع منوط به این است که اخبار منفی اقتصادی سیاسی طی روزهای آینده منتشر نشود.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه




چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
شاخص آرام گرفت..
توسط محمدباقر سلیمانی 14 اسفند 1402 ساعت 14:38
بازار همچنان در بلاتکلیفی...
توسط محمدباقر سلیمانی 16 بهمن 1402 ساعت 15:28
گزارش بازار / سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 09 بهمن 1402 ساعت 15:40