می توان انتظار داشت تا زمانی که سیاست فدرال رزرو افزایش نرخ بهره باشد، عملکرد بازارسرمایه ایران، حجم معاملات کم حقیقی ها و افت شاخص کل بازار باشد.

محمد حسین شهیدزاده  کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با پاداش سرمایه گفت: این روزها که بازارسرمایه وضعیت مناسبی ندارد، همه به دنبال دلیل این اتفاق هستند، اما سوال اساسی اینجاست که بازارسرمایه که آیینه تمام نمای اقتصاد است، تا چه حد از فعالیت شرکت های درون آن اثر می پذیرد؟


وی افزود: بازارهای مالی دنیا همانند ظروفی هستند که به طرق مختلف نظیر صادرات و واردات، تبادلات بانکی و... به هم متصل هستند.  شهیدزاده تصریح کرد: فشار ناشی از یک بازار مالی با عمق و قدرت بیشتر اثرش را در بازار های مالی دیگر خواهد گذاشت و گزارش های عملکردی شش ماهه بسیاری از شرکت های تراز اول بورسی ایران نشان می دهد که اکثریت شرکت ها عملکرد مناسبی داشته اند، اما عملکرد شاخص بازهم منفی است! پاسخ این مهم در وضعیت اقتصاد کلان دنیا پس از سیاست ها انبساطی زمان کرونا در بازار امریکا باید جستجو کرد. این فعال بازارسرمایه بیان داشت: دولت امریکا پس از کرونا با اعمال سیاست های انقباظی، با افزایش بهره، قصد در کنترل تورم در کشور خود را دارد که فشار آن به دیگر بازار های مالی از جمله بازار ایران و دیگر کشورها نظیر ترکیه، ژاپن و کشور های اروپایی وارد شده است.


به گفته وی؛ سهام دنیا در سال جاری تا به امروز افت ارزش بیش از 30 تریلیون دلاری داشته و به محدوده 92.16 تریلیون دلار رسیده است. همچنین این کاهش ارزش از افت ارزش بازار سهام در بحران اقتصادی 2008 که 28 تریلیون دلار بوده، فراتر رفته است که نشان دهنده وضعیت وخیم اقتصاد جهانی است.؛ از طرفی فدرال رزرو به دنبال رشد 0.75%+ دیگر بهره در کمتر از 10 روز دیگر است (چهارشنبه آتی مصادف با دوم نوامبر2022). 


این کارشناس بازارسرمایه عنوان کرد: سهامداران در روزهای پیش رو به دنبال سیگنالی خواهند بود که به بازار نشان دهد، این رشد بهره تا چه زمان ادامه خواهد داشت و در چه زمانی کاهش می یابد تا اقدام به ورود سرمایه و رشد ارزش بازار کنند؛ بنابراین می توان انتظار داشت که تا زمانی که سیاست فدرال رزرو افزایش نرخ بهره باشد، عملکرد بازارسرمایه ایران، حجم معاملات کم حقیقی ها و افت شاخص کل بازار باشد.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش 




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 27 اسفند 1402 ساعت 08:42
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 26 اسفند 1402 ساعت 08:46
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 23 اسفند 1402 ساعت 08:54
معکوس شاخص با خودرویی...
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 15:04