عرفان فکری تحلیلگر شرکت مشاورسرمایه گذاری فاینتک در گفت و گو با پاداش سرمایه گفت: موثرترین پارامتر عامل وضعیت رکودی این روزهای بازار بالا بودن ریسک سیستماتیک و حتی ریسک های ژئوپلیتیک است که در کنار اعتراضات اخیر که در کل کشور شکل گرفته است؛ باعث رکود و فرار سرمایه ها از بازاری که به دنبال امنیت و ثبات هست، می شود. 


وی افزود: کلیت بازار را حداقل می توان 20 الی 30 درصد زیر ارزش دانست، اما در شرایط مبهم و پر ریسک کنونی در کنار ارزش معاملات 2 الی 3 هزار میلیارد تومانی فعلا چراغی برای رونق مجدد بازار روشن نشده است ! کما این‌که برخی از فعالان بازار از لحاظ رفتاری حاکم بر بازار، سناریو ریزش شاخص کل تا حوالی 1250 هزار واحد را نیز محتمل می دانند !


فکری بیان کرد: علاوه بر این صنایع زیادی همچون پالایشی ها و اوره ای ها و سیمانی ها با ارائه گزارشات شش ماهه جذابیت خود را بیشتر کردند؛ به طوری که شرکت پالایش نفت اصفهان تنها در شش ماهه امسال 25% بیشتر از کل سال 1400 سود ساخت که اگر نفت تا پایان سال بالای 80$ بماند، سود های خوب این فصل های شرکت های پالایشی تکرار پذیر نیز هستند.


این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: روی هم رفته اگر توافق برجام در سطح بین الملل شکل نگیرد، دولت مثل همیشه کسری بودجه خود را نمی‌تواند از محل صادرات نفتی جبران کند و احتمالا به سناریوی تکراری فروش اوراق همانند شش ماهه سال دوم 1400 روی میاورد که در این صورت منجر به عمیق تر شدن رکود فعلی در بازار سرمایه می شود !


به گفته وی؛ به نظرم تنها عاملی که بتواند روشن کننده امید در دل سرمایه گذاران باشد که البته این روزها امید زیادی به آن نیست، احیای برجام است. تحلیلگر مشاورسرمایه گذاری فاینتک افزود: در آخر می توان این گونه نتیجه گیری کرد که  با حجم کم نقدینگی و ابهامات مذکور منطقی است که این روزها خیلی از فعالان بازارسرمایه به سهام کوچک و بازار پایه ای روی آوردند و به نظر می رسد که اگر احیای برجامی در کار نباشد در شش ماهه دوم سال سهام شاخص هم وزنی بازده بهتری از سهام بزرگ بتوانند به ارمغان آورند

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه 

 




تلخی ادامه دار ...
توسط محمدباقر سلیمانی 23 بهمن 1402 ساعت 14:43
بازار همچنان در بلاتکلیفی...
توسط محمدباقر سلیمانی 16 بهمن 1402 ساعت 15:28
گزارش بازار / سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 09 بهمن 1402 ساعت 15:40
گزارش بازار / سقوط...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 بهمن 1402 ساعت 15:28