شاخص کل بورس تهران با جهش قیمت در بزرگانش رشد 8586 واحدی (0.75%) را تجربه کرد و در سطح 1 میلیون و 157 هزار و 230 واحد به کار خود پایان داد. در معاملات روز جاری نمادهای "فولاد"، "تاپیکو"، "شپدیس" و "خودرو" بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص ایفا کردند. نماگر شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) نیز رشد 1792 واحدی (5/0 درصدی) را به ثبت رساند و این در حالی بود که ما نظاره گر قرار گرفتن 209 نماد در کف قیمت روزانه به ارزش 3 هزار و 358 میلیارد تومان بودیم. معاملات امروز، با ورود 105 میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها به پایان رسید که بخش زیادی از این عدد تحت تاثیر معاملات "غکورش" بود. ارزش معاملات خرد نیز حدود 3500 میلیارد تومان ثبت شد که 8 درصد کمتر از روز چهارشنبه است.

اولین روز کاری در هفته نیمه تعطیل به کام سهامداران تمام شد و این در حالی است که در آخرین روز معاملات هفته گذشته در نیم ساعت پایانی شاهد قدرت نمایی خریداران و عطش آن ها بودیم به طوری که آغاز و روند معاملات متعادل امروز را به سهامداران نشان داد. نکته قابل توجه در معاملات این روزها به تعادل رسیدن نسبی نمادهای کوچک و رشد نماگر شاخص کل هم وزن می باشد اما این مورد به معنای روند متعادل در تمام نمادهای کوچک نیست!

البته در شرایط فعلی، با توجه به کاهش قیمت سهم‌ها و ارزندگی سهام به دلیل فاکتورهای بنیادی مطلوب روند خوبی را در هفته گذشته شاهد بودیم و به قیمت‌های جذابی برای ورود دوباره به بازار رسیده‌ایم. در کنار این موارد می توان به قرار گرفتن در فصل مجامع شرکت ها و چشم انداز تقسیم سود جذاب برخی از شرکت ها، همچنین نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری (روز 28 خرداد) اشاره کرد. در کل می توان گفت در شرایط کنونی، بازار درحال پیدا کردن کف های جدیدی است و در حال تثبیت در سطوح مزبور می باشد. وضعیت قیمت های جهانی، رسیدن قیمت نفت برنت به 71.5 دلار، سقف 25-ماهه و رسیدن به سطوح بالاتری از پیش از زمان کرونا، حرکت قیمت مس در کانال 9900 دلاری، رسیدن قیمت اوره فوب خاورمیانه در قرارداد سررسید ژوئن به سقف خیره کننده 408 دلاری، ثبات بیلت دریای سیاه در سطح 640 دلاری و تداوم روند صعودی قیمت ورق گرم و سرد هم در بازار جهانی، به ترتیب 1035 و 1350 در CIS دریای سیاه و هم در معاملات بورس کالا، در کنار ثبات نسبی نرخ دلار، از عوامل حمایت از بازار سهام در شرایط کنونی است.

با در نظر گرفتن بازه زمانی سه ماهه تا رفع شدن ابهامات باقی‌مانده، می‌توان گفت که به نقطه تعادل رسیده‌ایم و خرید بعضی سهام بازار به ویژه سهام بنیادی، دارای ریسک پایینی است. نسبت قیمت به درآمد (P/E forward) آینده‌نگر برخی از سهم‌ها به ویژه در گروه فلزی و پتروشیمی به حدود ۳ تا ۴ واحد رسیده است و این اطمینان را با در نظر گرفتن سود نقدی سال ۹۹ شرکت‌ها به سرمایه‌گذاران بسیار ریسک‌گریز می‌دهد که حتی با نادیده گرفتن بازده سرمایه ای، بازده نقدی شرکت‌ها نرخ سود بانکی را پوشش دهد و بعضا بازده نقدی برخی شرکت‌ها در دوره نگهداری یک ساله، از نرخ سود بانکی نیز بیشتر باشد.
امروز شاهد کاهش نرخ سود بین بانکی به کمترین میزان ۸ ماه گذشته بودیم که ریسک افزایش نرخ سود سپرده بانک‌ها را کاهش می‌دهد و در کنار سودسازی شرکت‌ها، باعث ورود سرمایه‌گذارانی با چشم‌انداز سرمایه‌گذاری بلندمدت به بازار می‌شود و این مسئله عامل مهمی در عمق بخشیدن به بازارسرمایه است.

در معاملات روز جاری گروه خودرویی شاهد نوسانات و رنج کشی مثبت در نمادهای لیدر این گروه "خودرو" و " خساپا" در نیمه دوم معاملات بودیم بطوری که شاهد افزایش تقاضا در اغلب نمادهای خودرویی بودیم اما در مقابل نمادهای قطعه ساز با افزایش عرضه و فشار فروش دنبال شدند. در نهایت نماد "خودرو" با حجمی بالغ به 474 میلیون برگه سهم و نماد "خساپا" با حجم 468 میلیون برگه سهم به کار خود پایان داد.

در گروه پالایشی ها به سکان داری نماد "شپنا" شاهد دادو ستد متعادل و مثبت در اغلب نمادهای گروه بودیم. این نماد با حجمی بالغ بر 137 میلیون برگه سهم و در قیمت 1145 تومان با رشد 2.5 درصدی به کار خود پایان داد. "شتران" در قیمت 830 تومان با رشد نزدیک به 1 درصد دنبال شد. در روانکارها هم معاملات مثبت بود و شاهد رشد نسبی تقاضا در اغلب نمادهای من جمله "شبهرن" بودیم.

دقایق پایانی با هجوم خریداران به نمادهای بانکی شاهد رنج کشی مثبت بالا در اغلب نمادهای این گروه بودیم. بانک صادرات با رشد 4.2 درصد در قیمت 193 تومان با حجمی بالغ بر 76 میلیون برگه سهم به کار خود پایان داد. بانک ملت در قیمت 375 تومان رشد 1.7 درصدی داشت و حجم معامله در این نماد به 146 میلیون برگه سهم رسید. بانک صادرات نیز در قیمت 212 تومان آخرین معامله خود را به ثبت رساند. بانک سینا در این گروه اولین چراغ صف نشینی را روشن کرد و شاهد شکل گیری صف خرید بروی این نماد بودیم.

"ذوب" همچنان در گروه فلزی ها در مدار توجهات سهامداران قرار داشت و امروز هم با رشد حداکثری قیمت در 356 تومان با صف خرید قابل توجهب روبرو بود. "فولاد" در قیمت 1000 وتمان به کار خود پایان داد و رشدی بالغ بر 1.6 درصدی را به ثبت رساند. "فملی" در قیمت 1242 تومان با افت نسبی تقاضا آخرین معامله خود را انجام داد.

اخبار کدالی

هیئت مدیره غگرجی مصوب نمود جهت جبران بخشی از افزایش نرخ خرید مواد اولیه 15درصد نرخ فروش محصولات نهایی شرکت افزایش یابد.

گروه شوینده از جمله پاکشو و شپاکسا نیز در اطلاعیه های جداگانه ای جزئیات افزایش نرخ محصولات خود را منتشر نمودند.

آسیا: به اطلاع می‌رساند پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مبنی بر خسارت پالایشگاه تندگویان (پالایشگاه تهران) به استحضار می رساند شرکت بیمه آسیا عضو کنسرسیوم بیمه ای صادر کننده بیمه نامه پالایشگاه شهید تندگویان (پالایشگاه تهران) که با راهبری شرکت بیمه ایران صادر شده است، می باشد و خالص سهم نگهداری این شرکت از بیمه نامه مذکور 3/48درصد می باشد.با توجه به خالص سهم 3/48 درصدی این شرکت از خسارت این بیمه نامه، اثر سود و زیان این خسارت برای شرکت بیمه آسیا به عنوان بزرگترین بیمه خصوصی کشور، قابل توجه نخواهد بود. لازم به ذکر است مبلغ نهایی سهم این شرکت از خسارت، بعد از انجام مراحل کارشناسی و پس از اعلام راهبر کنسرسیوم (بیمه ایران) به آن سازمان محترم اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌های جداگانه ای از پذیرش تایر خودروی دو شرکت لاستیک بارز کردستان و گروه صنعتی بارز خبر داد.

در پایان هفته دوم خرداد ماه 1400، ارزش معاملات فولادمبارکه اصفهان در رینگ صنعتی بورس کالا  3805 میلیارد تومان بوده است.میانگین نرخ فروش ریالی این شرکت به حدود 22.4 میلیون تومان در هر تن رسیده است.

در مجمع فباهنر گفته شد : شرکت در حال حاضر برنامه ای جهت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ندارد. در سال جاری بودجه صادراتی نزدیک 30 درصد فروش پیش بینی شده است.  تمام شرایط شرکت برای سکه زنی مهیا هست و بحث حذف چهار صفر از پول ملی موضوع مجلس و دولت است که اگر برطرف بشود تولید سکه انجام خواهد شد. سکه 10 درصد از تولیدات کارخانه را شامل می شود که می تواند کمک بزرگی به سودآوری شرکت کند.

ساینا اعلام کرد: محصولات شوینده این شرکت افزایش نرخ 20-25 درصدی دریافت کرده است.

جمله طلایی روز:

بزرگترین رویاهای زندگیمون وقتی اتفاق میوفتن که از قبل براشون برنامه ریزی و تلاش کرده باشیم...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی