هابیل خاوری  کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با پاداش سرمایه گفت: این روز ها شاهد چندگانگی در تحلیل های ارائه شده در خصوص بازار و شرایط و مشکلات آن هستیم، عده ای مشکل بازار را برجام و دولت می دانند و عده ای مشکل بازار را عدم وجود نقدینگی و نرخ بهره بین بانکی و نرخ ارز و ... اما از نظر بنده هر فاکتوری با تقدم و تاخیر زمانی و قیمتی بر روی شاخص کل اثر دارد که هر متغیر مستقل با آزمون آماری خاص خودش باید بررسی شود؛ به عنوان مثال اگر منتظر رشد قیمت سهام شرکت ها، کلیت بازار و شاخص کل هستید به دنبال کاهش شدید نرخ دلار به دنبال توافق برجام نباید باشیم، ضمنا مورد دیگری که حائز اهمیت است با توجه به رکود در حوزه یورو احتمالا شاهد افت در قیمت های جهانی باشیم که طبیعتا شرایط خوبی را برای بازار سرمایه ما رقم نخواهد زد.


وی افزود: متاسفانه این روز ها تحلیل های بی پایه و اساس و بعضا مغرضانه نسبت به بخشی از بازار یا برخی صنایع به وفور به چشم می خورد و به نحوی فضای تحلیل بسیار تیره و غیر قابل اتکا برای  سهامداران خرد شدعه است که مسیر درست را نمی توانند تشخیص دهند و فرار را بر قرار در این بازار ترجیح می دهند که خروج پول حقیقی خود گواه بر این موضوع است، طبیعتا هر کسی از دیدگاه خودش بازار را نظاره گر هست پس تفاوت دیدگاه با توجه به سبک تحلیل افراد و شکل حضور آنها در بازار و.... کاملا متفاوت است.


خاوری بیان کرد:  این که صرفا به شناخت مشکلات بازار بپردازیم و بگوییم که فلان چیز مشکل بازار است و به نظرم کار درستی نباشد و برای هر مشکلی باید راهکار های علمی و عملی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم تا بهترین راه حل برای حل مشکلات بازار سرمایه ارائه شود؛‌همچنین پیشنهاد بنده به سازمان بورس و حتی فرابورس تشکیل کارگروهی از متخصصین تحصیل کرده تحت عنوان کارگروه آسیب شناسی بازار سرمایه برای بررسی مشکلات بازار در مقاطع مختلف است، در شگفتم که چگونه دوستان سازمان با یک جلسه 3 ساعته برای بازاری با این حجم و ابعاد نسخه پیچی می کنند و قانون وضع می کنند.


به گفته این کارشناس بازارسرمایه؛ در 6 ماه گذشته نه تنها روند خروج پول از بازار متوقف نشده است، بلکه کوچک ترین ضعفی هم در خروج پول مشاهده نکرده ایم، فقط یکی از صد ها دلیل و نشانه برای برگشت بازار تغییر در روند ورود و خروج پول است و عوامل دیگری که در سطح کلان بر بازار تاثیر گذارند همچون، نرخ های جهانی، سیاست های داخلی و خارجی در حوزه اقتصادی، قیمت های جهانی و حتی مواردی همچون میانگین حجم معاملات، نسبت حجم به ارزش معاملات، نوع تحرکات در بازارهای سرمایه گذاری موازی، روند و حجم انتشار اوراق دولتی، معاملات در بازار آپشن ها، اوراق تبعی، تحرکات سهامداران درصدی و حتی خود حقیقی ها، گزارش تعدیل صندوق ها، شرایط بنیادی شرکت ها و صد ها فاکتور اثر گذار دیگر.


وی افزود: بزرگترین فاجعه در بازار های مالی زمانی رخ می دهد که توهم تسلط کامل بر تمامی ابعاد بازار را داشته باشیم. اینجا بازار سرمایه است و متولی آن که سازمان بورس است باید قوانین و شرایط را به نحوی مدیریت کند که باعث فراری دادن سرمایه از این بازار نشود، در صورتی که متولی بازار خود حامی صندوق های درآمد ثابت شده است، دوستان بجای هموار کردن مسیر های جذب سرمایه به نحوی عمل می کنند که سرمایه های موجود در این بازار هم درحال پارک شدن در صندوق های درامد ثابت با نرخ سود های عجیب است. دقیقا مدیران بورسی برعکس بازار پول دارند عمل می کنند (مدیران بجای جاده سازی در حال ساخت پارکینگ سرمایه هستند).


خاوری بیان داشت: نوسانات بازار بر اثر هر نوع خبری کوتاه ومحدود است، همواره تاکید دارم که معیار سرمایه گذاری در بورس در برهه فعلی که شرایط سختی است برای همه  تولید و فروش شرکت ها، قیمت های جهانی (نه منتظر تاثیر لحظه ای روی تابلوی معالات در سایت TSE باشیم) توافق برجام در شرف انجام است، ولی قیمت های جهانی کجا هستند؟ آیا قیمت جهانی مس دچار افت نشده است؟ قیمت اوره یا متانول چه وضعیتی دارد؟ نسبت های مالی به ویژه p/e  و p/s پایین، یونیک بودن شرکت ها و مارکت گپ پایین، ارزش جایگزینی پایین در قیاس با ظرفیت تولید و فروش شرکت، داشتن طرح توسعه ای و هزاران دلیل دیگر در روند صعودی یا نزولی یک سهم و کلیت بازار دخیل هستند؛ پس صحبت در خصوص یک  فاکتور بدون در نظر گرفتن دیگر فاکتور های مهم کاملا بدور از علم و تخصص است.


این فعال بازار سرمایه اظهار داشت: در خصوص بازار فردا از منظر دیدگاهی که اکثر فعالان خود را درگیر آن کرده اند و چشمان خود را در برابر تمامی فاکتور های اعلامی دیگر بسته اند و صرفا از آن استفاده می کنند را یک بررسی کلی می کنم، منظورم همان دیدگاه تکنیکالی به بازار و شاخص کل است .


همچنین شاخص کل در حال نزدیک شدن به محدوده حمایتی  1 میلیون و 340 هزار واحدی خود است که باتوجه به شرایط فعلی به نظرم هر مثبتی مقطعی باشد و بازار فردا نیز چنگی به دل نخواهد زد و مسیر نزولی را تا حوالی شاخص 1 میلیون و 300 هزار واحدی بنظرم شاهد باشیم.

 

تهیه کننده: تیم تحلیلی پاداش سرمایه




ما در کجای این چرخه ی مهم ایستاده ایم...
توسط مرسده گونه 24 مرداد 1402 ساعت 13:29
آماده‌باش...
توسط الناز جمالی 12 تیر 1402 ساعت 10:49
چالش های ده گانه...
توسط الناز جمالی 08 آبان 1401 ساعت 15:40
معاملاتی متعادل و باثبات در راه...
توسط الناز جمالی 07 شهریور 1401 ساعت 17:12