به گزارش پاداش سرمایه 

 اخرین روز کاری هفته وضعیت بازار سرمایه به شرح زیر می باشد :

در ابتدای بازار :

سبز پوشی در نمادهای برخی گروه های بازار همچون مخابرات ، خودرو_قطعات  سرمایه_گذاری را شاهد  بودیم .

نمادهای اخابر    اسیاتک   وملی خزامیا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص_کل داشتند .

 

در۱۵ دقیقه ابتدایی بازار شاخص کل همانند روزهای گذشته، به رنگ سبز درآمد و با افزایشی ۳۰۰ واحدی همراه بود و در کانال یک میلیون و۴۲۱ هزار واحد پیش روی کرد.

اخابر،آسیاتک و های وب بیشترین تاثیر مثبت برروی شاخص را داشتند درحالیکه شپدیس،شپنا و میدکو مانع از افزایش بیشتر شاخص شدند.

 

نقشه ی بازار روز چهار شنبه  16 شهریورماه 1401:

www.padash.ir

 

شاخص  هم وزن نیز صعودی بود و افزایشی ۵۶۴ واحدی را به ثبت رساند.

رشد ۹۶ واحدی نماگر بورس در ۳۰ دقیقه آغازین معاملات امروز را شاهد بودیم .

 

شاخص بورس در این لحظه از بازار ۹۶ واحد افزایش داشته و شاخص کل را در ارتفاع یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد قرار گرفت.

حقوقی ها تا لحظاتی  ۱۱ میلیارد تومان از حقیقی ها خرید کردند.

 

ارزش معاملات خرد نیز ۶۶۵ میلیارد تومان بوده است.

اخابر با ۳۰۲ ، اسیاتک با  ۵۳ و کیمیاتک با ۴۱ واحد بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر سبز شدن شاخص کل داشتند نمادهای

 

مختصات ۶۰ دقیقه ابتدایی بازار سرمایه به شرح زیر می باشد :

 

پس از گذشت بیش از ۶۰ دقیقه از بازار؛ارزش معاملات خرد به بیش از هزار میلیارد تومان رسیده است که بهبود نسبی را نسبت به دو روز معاملاتی گذشته نشان می‌دهد .درحالیکه حقیقی ها ۴۰ میلیارد تومان از بازار خارج کرده‌اند.

آسیاتک با ۱۴،قشرین با ۱۳ و فولاد با ۳ میلیارد تومان بیشترین ورود و فارس و شپنا با ۵.۵ و غویتا با ۴.۵میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند.

 

بازار در نیمه اول معاملات امروز هم همانند سه روز گذشته بوده است ؛ افزایش محدود شاخص کل در ابتدای معاملات، افزایش فشار فروش و کاهش شاخص کل، اقبال به نمادهای کوچک و افزایش شاخص هم وزن،‌ خروج پول حقیقی را شاهد بودیم .

 

در نیمه معاملات امروز نماگر کل بورس با دو هزار واحد کاهش، کانال یک میلیون و ۴۱۹ هزار واحدی را از دست داد.

نمادهای فملی،شبندر و شپدیس بیشترین تاثیر منفی برروی شاخص کل را داشتند.

 

شاخص کل هم وزن نیز با افزایشی ۶۲۲ واحدی همراه بود.

 

گزارش بازار در نیمه معاملات  :

 

بازار در نیمه اول معاملات امروز هم همانند سه روز گذشته بوده است ؛ افزایش محدود شاخص کل در ابتدای معاملات، افزایش فشار فروش و کاهش شاخص کل، اقبال به نمادهای کوچک و افزایش شاخص هم وزن،‌ خروج پول حقیقی را شاهد بودیم .

 

در نیمه معاملات امروز نماگر کل بورس با دو هزار واحد کاهش، کانال یک میلیون و ۴۱۹ هزار واحدی را از دست داد.فملی،شبندر و شپدیس بیشترین تاثیر منفی برروی شاخص کل را داشتند.

شاخص کل هم وزن نیز با افزایشی ۶۲۲ واحدی همراه بود.

 

آسیاتک با ۱۴.۵،قشرین با ۱۳ و حفارس با ۴.۵میلیارد تومان بیشترین ورود و شپنا با ۸،خساپا با ۶.۵ و فارس با ۵ میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را به ثبت رساندند.

در میان صنایع؛گروه اطلاعات و ارتباطات با ۱۶ میلیارد تومان در صدر جدول بیشترین ورود پول حقیقی و گروه محصولات شیمیایی با ۱۴ میلیارد تومان در صدر جدول بیشترین خروج پول حقیقی قرار گرفتند.

 

بازگشایی پس از ۲ سال؛ سه نماد "ممسنی"، "کازرو" و "دهدشت" را شاهد بودیم 

 

این شرکت ها اغلب به صورت پروژه ای، وارد چرخه فرابورس می شدند و هنوز به بهره برداری نرسیده بودند و بدین ترتیب افزایش قیمت سهام این شرکت ها باید همراه با مدارک کافی میبود به همین دلیل، این نماد ها تا ارائه اطلاعات شفاف سازی متوقف شده بودند.

 

تقریبا از خردادماه 1399نماد این سه شرکت در بازار پایه فرابورس متوقف بوده است.

جلسه شفاف سازی نماد های معاملاتی دهدشت، کازرو و ممسنی ساعت 10 صبح دوشنبه 14 شهریور در فرابورس برگزار  شد.

 

این نمادها پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه و پس از افشای اطلاعات با اهمیت از طریق انجام حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و با اعمال یک مرحله پیش گشایش، امروز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۶/۱۶ آماده انجام معامله شدند

 

"ممسنی" با ۷۰٪  ، "کازرو" با ۶۰٪ و "دهدشت" با  ۲۴٪ رشد بعد از ۲۸ ماه بازگشایی شدند.

 

در ادامه ی بازار :

 

تا ساعت 09:30 خروج حدود 17 میلیارد تومانی پول_حقیقی تا لحظاتی

 

تا ساعت 10:30 خروج حدود 52 میلیارد تومانی پول_حقیقی تا لحظاتی

 

و تا ساعت  11:30 خروج حدود 111 میلیارد تومانی پول_حقیقی تا این لحظاتی را شاهد بودیم .

 

در ادامه به بررسی جدول ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

 

www.padash.ir

 

با گذشت حدود دو ساعت و نیم از بازار امروز ارزش معاملات خرد به بالای 2 همت رسید و تا لحظاتی شاهد خروج 125 میلیارد تومانی سرمایه های حقیقی از بازار بودیم. در لحظاتی 222 نماد مثبت که 52 عدد آن ها صف خرید 240 میلیارد تومانی داشتند و حدود 390 نماد منفی بودند  که 34 عددآن ها صف فروش 136 میلیارد تومانی بودند .

 

مختصات ۳۰ دقیقه پایانی بازار سرمایه به شرح زیر می باشد .

کمتر از ۳۰ دقیقه تا پایان  معاملات باقی مانده بود ، ارزش معاملات خرد به بیش از دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید  و حقیقی ها تا لحظاتی  ۱۳۵ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

 

آسیاتک با ۱۵،قشرین با ۱۰ و فولاد با ۶.۵ میلیارد تومان بیشترین ورود و خاور با ۱۲،خساپا با ۱۱.۵ و شستا با ۱۱ میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را به ثبت رساندند.

گروه اطلاعات و ارتباطات با ۱۸ میلیارد تومان از لحاظ ورود پول حقیقی صدرنشین است درحالی که گروه خودرو و ساخت قطعات با ثبت ۲۹ میلیارد تومان خروج پول حقیقی ،در قعر جدول ورود پول حقیقی قرار داشت.

 

و در پایان:

 

چهارشنبه ۱۶ شهریور؛ شاخص کل و شاخص کل هم وزن مجددا ریزش را تجربه کرد . شاخص کل با افت ۸ هزار واحدی معاملات را به پایان رساند

شاخص کل با افت ۷۹۷۵ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۱۲ هزار رسید.

شاخص‌ هم وزن نیز  ۰.۰۹ درصد کاهش یافت.

 

ارزش معاملات خرد بورس به ۲ هزار و ۹۹۷ میلیارد تومان رسید.

حقوقی ها ۱۷۸ میلیارد تومان از حقیقی ها خرید کردند.

 

تعداد نماد های مثبت ۲۰۱ ( ۳۱ درصد) و تعداد نماد های منفی ۴۵۱ ( ۶۹ درصد)

خالص سفارشات اما با ورود ۲۱۹ میلیارد تومانی پول به بازار سرمایه همراه بوده است

 

و هم چنین نمادهایی که از آستانه منفی به صف خرید رفتند شامل نمادهای آینده فجوش پلاست غدشت و شتولی بودند

 

در ادامه به  بررسی جدول تغییرات شاخص کل به شرح زیر می باشد:

www.padash.ir

 

 

و در پایان به صورت جمع بندی :

بازاری که در این هفته پشت سر گذاشتیم که کم رمق و بی حجم مسیرش را ادامه داد لحظات نوسانی و فشار عرضه ی زیادی را تجربه کرد از جمله ارزش معاملات خردی که کاهش یافت خروج پول و نقدینگی فروش اوراق مواردی بودند که می توان به آنها اشاره کرد

در بازار روز جاری شاهد کاهش  ارزش قیمت نفت برنت بودیم هم چنین  فشار اخبار برجامی و کامودیتی ها بر بازار کاملا مشهود بوده است روزگار بدی در بازار جهانی کامودیتی ها اتفاق افتاد؛ قیمت نفت به پایین ترین حد خود از زمان پیش از حمله روسیه به اوکراین رسیده بوده است ، افزایش ارزش دلار و سود اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا در بحبوحه انتظار سخت‌تر شدن سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی باعث کاهش قیمت طلا شده است و در بازار خودمان نیز زمانی که  شاخص بورس رشد کند قیمت طلا نیز رشد خواهد کرد قیمت نفت برنت رشد کند پالایشی ها رشد خواهند کرد ،

چرخه ای که همه به دنبال یکدیگر گام برمیدارند و هر عملی بر دیگری اثرگذار است .

 

هم چنین پیش‌بینی می‌شود نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا هم در اجلاس فدرال رزرو در بیستم و بیست و یکم همین ماه افزایش یابد. بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا را افزایش داده و تمایل برای آن را پایین می‌آورد.

اتفاقات جدید دیگری نیز مانند :

 نمادهای  ممسنی "کازرو" "دهدشت" که بعد از ۲۸ ماه بازگشایی شدند و اخبار جدیدی مبنی برافزایش  هزینه تلفن ثابت

منتشر شد که در تابلوی اخبار شایعات صبح به آن اشاره کردیم منتشر شد و دیدیم که گروه مخابرات از رشد قابل توجهی در بازار روز جاری برخوردار شدند .

ولی در کلیت بازار اتفاقات جدیدی نیقتاد و حتی توجهی که بر نمادهای کوچک شده بود و به همین دلیل شاخص کل هم وزن را مثبت نگه داشته بود در بازار روز جاری دیده نشد و این نماگر نیز در بازار روز چهارشنبه بر مدار منفی ادامه یافت .

به صورت کلی نمی توان بیان کرد که تایم مناسبی برای خرید نیست اما با بررسی نمادها می توانیم سهم های مستعد رشد را بیابیم و حتی از این بازار نیز کسب سود کنیم اما در این حین صبوری راه مناسب تری به نظر می شد که صرفا به قصد کسب یک نوسان ساده نباشد با شناخت گام بردارید اگر سرمایه اضافه ای در اختیار داشتید و ریسک پذیر بودید  وضعیت شاخص ها را بررسی کنید نماد مورد نظرتان را در واچ لیستتان بررسی کنید تابلوی نماد را زیر نظر بگیرید و بعد که زمان موعود فرا رسید در زمان خرید و فروش اگر کنترل هیجانتان را نداشتید یا علم کافی مبنی بر آن را در اختیار نداشتید با خودتان صادق باشید  دست به معامله نزنید و از متخصصان در این زمینه بهره بجویید

 

 

جمله ی طلایی آخرین روز کاری هفته :

 

از کجا می‌دانی که واقعاً می‌خواهی بیدار شوی؟

تو از دنیا خسته و بیزار شده.

تو فردی هستی که دیگر سعی نمیکنی بد را به خوبی تغییر بدهی، زیرا میفهمی که هر دو تقلبی هستند. می‌دانی که خوب برای مدتی طولانی ادامه دارد، بعد از آن بد وجود دارد،

بد برای مدت طولانی ادامه دارد و سپس خوب وجود دارد.

تو پیر می شوی، بدنت را می کنی و بازی ادامه می دهد.اول باید از این متنفر باشی، شوخی نمی کنم. تا زمانی که باور داشته باشید که از دنیا لذت می برید و از زندگی خود به عنوان یک انسان لذت می برید، نمی توانید بیدار شوید."

 

 #رابرت_آدامز

 

یا حق

تا گزارشی دیگر بدرود

 

کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه

 




بازگشت روند مثبت
توسط محمدباقر سلیمانی 27 اسفند 1402 ساعت 14:30
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 27 اسفند 1402 ساعت 08:42
معکوس شاخص با خودرویی...
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 08:48