بازار سهام در محوریت کوچک ها دنبال شد...

بازار سهام در ادامه رشد قیمت روز گذشته در نیم ساعت ابتدایی معاملات روز جاری با رشد قیمت و افزایش نسبی تقاضا دنبال شد و شاهد رشد شاخص کل بودیم اما دیری نپایید که افزایش عرضه و افت قیمت در بزرگان رقم خورد و افت نمادها و عقب نشینی قیمت ها در اکثریت نمادها موجب شد تا شاهد تغییر رنگ نماگر بورس تهران از محدوده مثبت به سمت منفی باشیم اما همچنان تقاضا برای نمادهای کوچک ادامه دارد و برتری خریداران نماگر این دسته از نمادها را سبز نگه داشته است.

بیشترین ورود پول حقیقی به صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله و بیشترین خروج به گروههای خودرو شیمیایی و چندرشته‌ای ها متعلق است.

ارزش معاملات به شدت در معاملات روز جاری کاهش یافته، ارزش معاملات روز جاری سه شنبه 8 شهریور ماه 1401 به 2488 میلیارد تومان رسیده که کمتر از دیروز و کمتر از میانگین سه ماهه!

بازار سهام در معاملات روز جاری با افت بیش از 3800 واحد در نهایت در سطح 1 میلیون و 441 هزار واحد قرار گرفت و نماگر هم وزن هم نیز با رشد تنها 143 واحد به کار خود پایان داد. 

www.padash.ir

بازار سهام روزهای بلاتکلیفی را در حال گذراندن است که در روند معاملات این روزها مشهود است. به واقع فراز و نشیب‌‌ها و اخبار و شایعات ضد و نقیض اقتصادی و سیاسی موجب شده تا فعالان نتوانند به درستی فضای موجود را ارزیابی و درک کنند. اما از روز گذشته دوشنبه  شاهد افزایش دامنه نوسان شرکت‌های بازار اول بورس و فرابورس به میزان 1 درصد باشیم. به بیان دیگر با دمیده شدن سوت شروع بازار شاهد معاملات این نماد‌ها در بازه مثبت و منفی 7 بودیم. به نظر اجرای این تغییر زمانی مطلوب است که در حجم مبنا هم اصلاحاتی صورت پذیرد. همچنین اجرای این طرح هم زمان مناسب را طلب می‌کند.

بازار سهام روز دوشنبه با افزایش تقاضا بهتری همراه بود که  این اتفاق سبب شد تا شاهد دور شدن بازار از محدوده های خطر باشیم. ارزش معاملات خرد در محدود  3 هزار میلیارد قرار گرفته و همچنان روزهای بی رمق و کم حجمی را پشت سر می گذارد. به صورت کلی می توان گفت که در بازار روز دو شنبه 7 شهریور اکثر نمادها و صنایع با افزایش تقاضا همراه بودند و برخلاف دو روز گذشته، در بازار امروز تمامی نماگر ها رشد خوبی داشتند با این وجود ارزش معاملات خرد هنوز نتوانسته خودش را به سطح بالاتری برساند اما در بازار دیروز  همانند روز گذشته ورود پول حقیقی به صندوق درآمد ثابت وارد شده است و باید دولت اعتماد مردم را بازگرداند اخبار مثبت برجامی منتشر شده تاثیر به سزایی در بازار ما دارد اما نمی توان نتیجه گیری کرد که این اخبار برجامی تاثیر مثبت تنها به همراه داشته باشد بلکه تغییراتی که بر روی دلار و نرخ ارز اعمال می شوند برای بازار ما حیاتی به حساب می ایند و این اخبار می تواند سمت و سوی بازار را تغییر دهد 

بازار بورس را اگر بخواهیم به نسبت بازارهای دیگر ارزیابی کنیم باید گفت، بازار سرمایه در مقطع فعلی ارزنده می‌باشد ولی هیچ زمانی در بازه کوتاه مدت سهم‌ها بر اساس ارزندگی خود قیمت گذاری نشده اند ولی در بلند مدت قیمت گذاری‌ها درست انجام شده برای جمله بندی موارد گفته شده باید بگوییم؛ نقدینگی یا همان پول مهم‌ترین و تاثیر گذارترین عاملی است که می تواند روند بازار سرمایه را تغییر بدهد و باید گفت بازار سرمایه بدلیل عدم اعتماد با ورود پول جدیدی مواجه نیست و نقدینگی موجود فعلی برای فعالان بازار بوده که این روزها شاهد چرخش این نقدینگی گاهی در یک گروه و گاهی در گروه دیگر هستیم و تا زمانی این اعتماد به بازار بازنگردد نباید انتظار رشد را داشته باشیم.

www.padash.ir

فراکابی ها این روزها مورد تقاضا قرار دارند که البته در روز جاری با افت حاکم شده و رالی چند روز اخیر با افزایش عرضه و سیو سود سهامداران مواجه شدند. بورس کالا که میزبان مبادلات خودرو های داخلی شده است، خبر انجام معاملات خودروهای وارداتی نیز باعث تحریک خریداران سهم شد. دلار هم دقیقا از محدوده حمایتی 28400 که محدوده حمایتی بوده برگشت و به محدوده 30 هزار تومان رسید که البته در چند رز اخیر در مرز 30 تومان و در کانال 29 هزار تومان دنبال می شود. به نظر می رسد این چانه زنی ها در زمینه توافق و اخبار مثبت و منفی طبیعی هست و اتفاق معهم رسیدن به توافق است.

وضعیت معامله بانکی‌ها در مدار منفی و افت قیمت دنبال شد و راضی کننده نبود و می توان گفت سهامداران این گروه هم خسته تر از همیشه از روند معاملات گروهشان هستند. 

دی با قیمت 72.1 تومان با کاهش بیش از 2.5 درصدی حجم معامله 106 میلیونی داشته است ؛خرید حقیقی 100 درصد 

وتجارت حجم معامله 59 میلیونی را پشت سر گذاشته و با قیمت 163.8 تومان نزدیک به منفی 2 درصد معامله می‌شود؛خرید حقیقی 68 درصد و حقوقی 32 درصد 

وبملت با قیمت 302 تومان در منفی 2 درصد دادوستد 53 میلیون سهم را ثبت کرده است ؛خرید حقیقی 59 درصد و حقوقی 41 درصد 

که البته سهامداران نماد بانک ملت باید از دو خبر مهم مطلع شوند: 

افزایش سرمایه بانک ملت : هیئت مدیره شرکت بانک ملت مجوز افزایش سرمایه ۸۰ درصدی از محل سود انباشته به تصویب رساند.طبق این اطلاعیه گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از مبلغ ۲۶۲,۰۴۲,۸۶۲,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۴۷۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل سود انباشته به منظور بهبود ساختار سرمایه و استفاده از مزایای معافیت مالیاتی موضوع بند (ف) تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ که در تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۰۷ به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

بانک ملت و تراز مثبت 12656 میلیارد تومانی : براساس اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال وبملت در مرداد ماه برای  ۶.۸ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی شناسایی شد و ۳.۷ هزار میلیارد تومان سود سپرده گذاری پرداخت کرد و در نتیجه تراز عملیاتی مثبت ۳ هزار میلیارد تومانی ثبت شد. در عملکرد ۵ ماهه منتهی به مرداد، نیز حدود ۳۱۵۷۷ میلیارد تومان درآمد از تسهیلات اعطایی خود کسب نمود. هم چنین جمع سود اعطا شده به سپرده‌های سرمایه گذاری شده در این بانک به ۱۸۹۲۱ میلیارد تومان رسید. گفتنی است تراز این بانک در ۵ ماهه ۱۲۶۵۶ میلیارد تومان مثبت بود.

وبصادر کاهش 2 درصدی داشته و با قیمت 164.2 تومان حجم معامله 24 میلیونی را نشان می‌دهد؛خرید حقیقی 81 درصد و حقوقی 19 درصد 

وضعیت معامله فلزات اساسی هم چنگی به دل نمی زد و روند معاملاتی بی رمق و کم حجمی را دنبال کردند که در نیمه دوم بازار افت قیمت بیشتری را به نمایش گذاشتند.

ذوب با قیمت 297 تومان افزایش بیش از 2 درصدی داشته و حجم معامله آن از 167 میلیون سهم عبور کرده است ؛خرید حقیقی 92 درصد 

فولاد در منفی 1 درصد با قیمت 518 تومان دادوستد 18 میلیون سهم را پشت سر گذاشته است ؛خرید حقیقی 75 درصد و حقوقی 25 درصد 

فلوله با رشد بیش از 1 درصدی برروی قیمت 180.9 تومان جابجایی 50 میلیون سهم را ثبت کرده است ؛خرید حقیقی 99 درصد 

فمراد فولای فرآور فنوال فتوسا فخاس فوکا فولاژ تعدادی از نمادهای مثبت در فلزات اساسی هستند. 

در گروه خودرویی ها روند معاملات منفی و پر عرضه دنبال شد که می توان گفت حاصل از اخبار ضد و نقیص بلوک دو نماد خودرو و خساپا هم در روند این روزها بی تاثیر نیست که البته در نیم ساعت پایانی معاملات در این گروه فشار فروش به قدری بالا رفت که شاهد افت بیش از 4 درصد قیمت در این گروه بودیم.  از نظر تکنیکالی خساپا قیمت اخیرا با لمس کف حمایت هندسی سهم در ۱۵۰ تومان و واکنش مثبت اولیه در مسیر افزایشی قرار گرفت و موفق به صعود تا محدوده‌ی خط روند نزولی چند ماهه سهم در ۲۲۰ تومان شد. قیمت در هفته‌های گذشته مشکوک به تشکیل الگوی کف سه قلو می‌باشد که خط گردن الگو می‌تواند در محدوده‌ی فیبوی ۰.۲۳ اصلاح اخیر روی ۲۵۰ تومان باشد. در صورت عبور از آن تارگت‌های سهم در محدوده‌های فیبوی ۰.۳۸ و ۰.۶۱ اصلاح اخیر روی ۳۱۰ و ۴۲۰ تومان برای سهم فعال می‌شود. از طرفی دیگر روند نزولی اندیکاتور RSI نیز شکسته شده که اولین سیگنال جدی برای صعود قیمت تا تارگت‌های گفته شده می‌باشد. حمایت هندسی سهم در باند قیمتی ۱۷۵-۱۸۰ تومان قرار دارد. هدف قیمتی سهم در میان مدت بر روی ۲۵۰ تومان جایی که فیبوی ۰.۲۳ اصلاح اخیر است قرار دارد. قیمت در افق یک ساله توانایی رشد تا اهداف بالاتری از جمله ۳۱۰ تومان در فیبوی ۰.۳۸ اصلاح اخیر نیز دارد.

www.padash.ir

اما تحولات عراق در چه حوزه‌هایی اثرگذار است؟

تحولات سیاسی اخیر عراق و احتمال بسته شدن مرز آن کشور با ایران، اثرات زیادی بر حوزه معدن و صنایع معدنی بخصوص در حوزه‌های سیمان و فولاد دارد. آمار نشان میدهد که صادرات حوزه معادن و فلزات ایران به آن کشور بطور متوسط ۱۸۵ میلیون دلار در ماه بوده که رشد ۸۵%+ نسبت به سال ۱۳۹۹ داشته و این کشور در حال حاضر یکی از بزرگترین مقاصد صادرات بخش معدن ایران است. جمع صادرات از ابتدای ۱۴۰۰ تا به امروز ۲.۵۹ میلیارد دلار به وزن ۲۱ میلیون تن میباشد، از نظر ارزشی زنجیره فولاد به ارزش ۶۳% کل، بیشترین ارزش صادرات ایران به عراق بوده و از نظر وزنی نیز زنجیره سیمان با سهم ۵۳% بیشترین تناژ صادرات به آن کشور بوده است.

به بررسی بازار مسکن هم بپردازیم که روند افزایشی متوسط قیمت مسکن از ابتدای سال 98 تا خرداد 1401 (خط آبی رنگ)

 

www.padash.ir

به نظر می‌رسد در صورت احیای برجام شاهد افت شدید تقاضای سرمایه‌گذاری و حتی افزایش عرضه در بازار مسکن باشیم.

بانک مرکزی در عملیات بازار باز مجددا نرخ توافق بازخرید را به بیش از 21 درصد افزایش داد (از 21 درصد به بیش از 21 درصد رسید): ارزش سفارشات پذیرفته شده توافق بازخرید 67 هزار میلیارد تومان در مقابل ارزش توافق بازخرید سررسید شده 68.7 هزار میلیارد تومانی.

www.padash.ir

 

 

جمله طلایی روز 

آدم ها فکر می کنند که خوشبخت یا بدبخت آفریده شده اند.
اما واقعیت این است که آدم ها خوشبخت یا بدبخت "می شوند" ؛
با دیدگاهی که دارند و مسیری که انتخاب می کنند 
یکی سنگ را مانع  و دیگری همان سنگ را سکویِ پرتاب می بیند، مسئله این است که تو دنیایت را از چه دریچه ای می بینی و با چه انگیزه ای آن را شکل می دهی !
جهان، محیطی ست خنثی و خمیری ست آماده ی شکل گیری و هرکس، آمده تا دنیایِ خودش را داشته باشد و هرکس، مسئولِ آینده ای ست که با رفتار و باورهایش می سازد .
مهارت و پشتکار که نداشتند و تسلیم که شدند ؛ بخت و اقبال را بهانه می کنند !
مشکل از جهان نیست ،
مشکل از "جهان بینی"ِ آدم هاست !

 

پرسود باشید

کارشناس بازار سهام: الناز جمالی 




گزارش بازار / جسارت...
توسط محمدباقر سلیمانی 24 دی 1402 ساعت 14:26
گزارش بازار / پر تقاضا و سبز با...
توسط محمدباقر سلیمانی 20 دی 1402 ساعت 14:47
الاکلنگ شاخص بورس 
توسط الناز جمالی 07 خرداد 1402 ساعت 16:47
اخبار مهم روز را در پاداش...
توسط الناز جمالی 08 شهریور 1401 ساعت 17:03