معاملاتی متعادل و باثبات در راه است؟!


نوید فرهادی کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با "پاداش سرمایه" گفت: بورس تهران نخستین روز از هفته جاری تا حدی متفاوت‌تر از دیگر روز‌ها آغاز کرد؛ به طوری که بیشتر نماد‌های بزرگ و شاخص سازی که از قضا اخبار خوبی در دل خود داشتند، مورد توجه بودند، مانند سهام اوره‌سازان که تحت تاثیر رشد 19 درصدی نرخ اوره در بازار‌های جهانی و البته رشد قیمت دلار و تست سطوح 30 هزار تومانی از تقاضای خوبی برخوردار بودند، اما در جلسه معاملاتی شنبه بار دیگر شاهد اثرات بد فرهنگ لیدر محوری روی سایر صنایع بودیم.  وی افزود: با افزایش عرضه در نماد‌های خودرو و خساپا جو بازار به طور کلی تغییر کرد؛ به واقع چنانچه نماد‌های ذی‌نفع توافق در زیر سایه بزرگ ابهامات پنهان نشده بودند، معاملات روز شنبه می‌توانست جرقه‌ای برای تغییر روند بازار باشد. 


فرهادی بیان کرد: معاملات روز یکشنبه نیز در ادامه معاملات روز شنبه پر عرضه بود؛ گرچه در ابتدای شروع معاملات شاهد تحرکاتی در گروه خودرویی آن هم موثر از قیمت گذاری بلوک سایپا بودیم، اما رفته‌رفته با سیراب شدن عطش خریداران توسط فروشندگان اندک تقاضا موجود نیز فروکش کرد. بنابراین همچنان بلاتکلیفی معامله‌گران در روند معاملات به طور ملموسی مشهود است. 

 

به گفته این کارشناس بازارسرمایه؛ فراز و نشیب‌‌ها و اخبار و شایعات ضد و نقیض اقتصادی و سیاسی موجب شده تا فعالان نتوانند به درستی فضای موجود را ارزیابی و درک کنند؛ البته معتقدیم به زودی با از بین رفتن فضای غبار آلود ابهامات بخصوص در فضای سیاست خارجه روند بازار نیز مشخص خواهد شد. 


فرهادی تصریح کرد: یکی از مهم ترین اتفاقات هفته‌جاری از راه رسیدن گزارش ماهانه شرکت‌ها است. همچنین بر کسی پوشیده نیست بررسی و تعقیب گزارش‌های ماهانه می‌تواند راهگشای خوبی برای سنجش وضعیت پیش روی بازار باشد؛ از این رو به بررسی گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها پرداختیم. تا به اینجای کار کاهش فروش قوت غالب اکثر گزارش‌ها را تشکیل می‌دهد. البته خوب است بدانید گزارش‌ها آنقدر‌ها که باید ترسناک و عجیب و غریب نیست و حتی در یک حالت می‌توان انتظار تحقق سود بهتر از کوارتر نخست را نیز داشت و آن تقویت عملکرد شرکت‌ها در شهریورماه است که البته تا حدی سخت و دور از دسترس ارزیابی می می شود و اما دومین اتفاق حائز اهمیت باز‌تر شدن دامنه نوسان شرکت‌های بازار اول بورس و فرابورس به میزان 1 درصد از هر طرف است. 


این فعال بازارسرمایه اظهار داشت: با دمیده شدن سوت شروع بازار شاهد معاملات این دست نماد‌ها در بازه مثبت و منفی 7 خواهیم بود؛ گرچه این تغییر در کوتاه مدت ممکن است بازار را با مخاطراتی همراه کند، اما در طولانی مدت قطعا به نفع بازار خواهد بود. چراکه این امر موجب ایجاد تعادل و عدم تجمیع سفارش‌ها در یک طرف بازه معاملاتی روز ‌می‌شود. به واقع تحقق این امر می‌تواند بازار را در مسیر کارایی و منطقی شدن معاملات سوق دهد؛ البته ناگفته نماند اجرا طرحی خوب در زمان نامناسب نه تنها موجب ایجاد تعادل می‌شود، بلکه در تنش‌های احتمالی موجب آسیب جدی به بازار خواهد شد. که البته خود این موضوع دارای معایب و مزایایی است؛ به عنوان مثال در روند نزولی قیمت می‌تواند خیلی سریع‌تر به تعادل برسد. 


وی افزود: به نظر می‌رسد بازار برای این طرح آماده نیست! چراکه مارکت برای حرکت روبه بالا در وضعیت کنونی نیاز مبرم به نقدینگی دارد. در این شرایط افزایش دامنه نوسان عاملی برای صرف نقدینگی بیشتر برای بالا رفتن قیمت سهام خواهد شد؛ به بیان دیگر سهمی که تا به امروز برای رسیدن به صف خرید n تومان پول لازم داشت اکنون برای رسیدن به سقف قیمتی نیاز به n+1 تومان نقدینگی دارد. به عقیده ما زمان مناسب اجرای این طرح وقتیست که بازار از گل در آمده و در روند صعودی قرار دارد و در این حالت نه تنها این امر موجب ایجاد تعادل در بازار خواهد شد بلکه باعث تداوم روند صعودی نیز می‌شود. 


فرهادی در نهایت گفت: در جمع‌بندی موارد مطروحه انتظار داریم بازار در روز‌های آتی میزبان معاملات نسبتا متعادل و باثباتی باشد؛ با این حال اجرای طرح افزایش دامنه نوسان می‌تواند عاملی برای افزایش تدریجی عرضه‌ها در سطوح مختلف بازار باشد.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه




ما در کجای این چرخه ی مهم ایستاده ایم...
توسط مرسده گونه 24 مرداد 1402 ساعت 13:29
آماده‌باش...
توسط الناز جمالی 12 تیر 1402 ساعت 10:49
الاکلنگ شاخص بورس 
توسط الناز جمالی 07 خرداد 1402 ساعت 16:47
چالش های ده گانه...
توسط الناز جمالی 08 آبان 1401 ساعت 15:40