به گزارش پاداش سرمایه بازار در روز شنبه 29 مرداد ماه 1401 به شرح زیر می باشد :

در ابتدای بازار :

 بازار امروز در برخی  گروه ها همچون  سیمان و بیمه شاهد افزایش تقاضا بودیم ، سبز پوشی در برخی نمادهای گروه شیمیایی چون شتوکا  و دارویی مانند ریشمک دیده می شد. همچنین فشار عرضه در نمادهای گروه خودرو بانک   سرمایه_گذاری را نیز شاهد بودیم .

در ابتدای معاملات امروز بورس، برخلاف هفته گذشته شاهد افزایش عرضه‌ها به ویژه در نمادهای برجامی بودیم  و شاخص کل با کاهش بیش از ۲٬۵۰۰ واحدی همراه شده است.

خودرو، فارس، خساپا و ذوب بیش‌ترین تاثیر را در کاهش شاخص کل در ۱۵ دقیقه ابتدایی بر بازار داشتند.

شاخص هم وزن هم با کاهش بیش از ۳۲۰ واحدی همراه شد و به کانال ۳۹۸ هزار واحدی بازگشت.

نقشه ی بازار روز شنبه 29 مردادماه 1401:

www.padash.ir

 

حال در ابتدای بازار شاید برایمان سوال پیش آمد  که در ادامه آیا فشار فروش کاهش می یابد و یا با انتشار اخبار ضد و نقیض برجامی دوباره بازار به کما و خوابی طولانی فرو  می رود یا خیر؟

شاید بتوان بازار امروز را لحظه به لحظه چنین توصیف کرد :

درگروه پالایشی ها در 20 دقیقه ی ابتدایی بازار امروز ،  رنج کشی منفی در گروه پالایشی ها اتفاق افتاد و نمادها از محدوده ی مثبت به صفر تابلو رسیدند و در حال نوسان بودند 

خساپا در نیم ساعت ابتدایی بازار به محدوده ی مثبت بازگشت ،

بانکی ها در محدوده ی صفر تابلو

در خودرویی ها خساپا و خاور در محدوده ی صفر تابلو در ساعت 10 هم چنین رنج کشی منفی در نماد معاملاتی آسیاتک را شاهد بودیم

در ساعت 10:55 دقیقه شاهد رنج کشی مثبت در نماد خساپا بودیم .

 در ساعت 11 شاهد تغییر جهت مجدد گروه پالایشی ها از مثبت به منفی بودیم گروه پالایشی چند وقتی است که نوسان شدیدی را تجربه می کنند .

در معاملات بازار بورس تهران، امروز شاهد شروعی کم رمق و متعادل منفی بودیم به طوری که نماگرها سرخپوش دنبال شدند و افت قیمتی شامل عمده نمادهای بازار به ویژه بزرگان شد.

 

نیمه اول به همین منوال گذشت، اما درآن دقایق شاهد بهبود تقاضا در خساپا بودیم به طوری که این غول خودرویی حوالی صفر تابلو نبض مثبت می زد و در محدوده قیمتی 218 تومان دنبال می شد.

در گروه سیمانی ها نمادهایی را شاهد بودیم که با افزایش تقاضا همراه بودند  و نسبت به کلیت بازار در وضعیت بهتری به سر می بردند.

در ادامه به بررسی جدول ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

www.padash.ir

تا ساعت 10:30 خروج حدود 124 میلیارد تومانی پول_حقیقی

 

 تا ساعت 11:30 خروج حدود 158 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم .

 

نیم ساعت پایانی بازار:

امروز را در حالی سپری کردیم که شاخص کل با بیشترین تاثیر پذیری منفی از نمادهای فارس، کچاد، فملی و کگل با افت 9500 واحدی مواجه شد و تا سطح 1 میلیون و 441 هزار واحد عقب نشینی کرد.

در آن دقایق 391 نماد در محدوده منفی و 225 نماد در مدار مثبت دنبال می شد و ارزش معاملات خرد نیز به 2200 میلیارد تومان رسید.

و در پایان :

شاخص کل با افت ۱۲ هزار و ۵۹۲ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۵۹ هزار رسید

شاخص‌ هم وزن همچنین  ۰.۴۲ درصد افت یافت

ارزش معاملات خرد به ۲ هزار و ۷۷۸ میلیارد تومان رسید

حقوقی ها ۲۸۸ میلیارد تومان از حقیقی ها خرید کردند.

تعداد نماد های مثبت ۲۳۰ ( ۳۵ درصد) نماد و تعداد نماد های منفی ۴۲۶ ( ۶۵ درصد)

 

خالص سفارشات اما با ورود ۲۵ میلیارد تومانی پول به بازار سرمایه همراه بود

 

در ادامه به  بررسی جدول تغییرات شاخص کل به شرح زیر می باشد: 

 

www.padash.ir

از جمله اخبار تاثیرگذار بر این گروه می توان به موارد زیر اشاره نمود :

 

فولاد مجاز متوقف شد

پس از ارائه گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان ، نماد "فولاد" مجاز متوقف شد.

بازگشايي نماد معاملاتي (ددانا1)

به‌زودی با مجوز ستاد تنظیم بازار انجام می‌شو/اصلاح قیمت خودروهای زیان‌ده

بدهی دولت به بانک مرکزی برای سه ماه متوالی منفی شد

بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد: شرکت لیزینگ ایران با نماد (ولیز) از فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران حذف و به بازار پایه فرابورس منتقل شد.

 بازگشايي نماد معاملاتي  (خديزل)

ریزش قیمت بیت کوین به کانال ۲۱ هزار دلاری/ افت ۱۰ درصدی قیمت اتریوم

نماد معاملاتي شركت‌هاي سرمايه‌ گذاري‌ ساختمان‌ايران‌(وساخت)، توسعه‌ معادن‌ روي‌ ايران‌(كروي)، كارتن‌ ايران‌(چكارن)، حفاري شمال(حفاري) باتوجه به عدم كشف قيمت در روز معاملاتي قبل بدون محدوديت نوسان قيمت با استفاده از مكانيزم حراج آماده انجام معامله مي‌باشند.

 

و در آخر به صورت جمع بندی:

 

در 5 دی 1400 خبری مبنی بر( خداحافظی رسمی با قیمت گذاری دستوری فولاد و تمام محصولات زنجیره در بورس کالا عرضه می شود) منتشر شد ، با دستورالعملی که در سال 1400 ارائه شد ، تقریباً تمام شیوه‌نامه‌های موجود کنار رفت و دستورالعمل جدید جایگزین آن‌ها شد. ماحصل این دستورالعمل آن باید می بود که کلیه کالاها و محصولات زنجیره فولاد بایستی در بورس کالا عرضه می شدند  و هیچ کالایی خارج از بورس نباید فروخته شود و دولت و وزارتخانه نیز در قیمت گذاری هیچ مداخله‌ای نباید می داشت اما با توجه به اخبار اخیرا منتشر شده در خصوص تخلفات کلان نماد فولاد این نماد با اعلان شفاف سازی  متوقف شد از جمله اخبار دیگری که در این خصوص منتشر شده است رد پای بزرگ «قیمت گذاری دستوری» در ماجرای فولاد است

یکی از تخلفات گفته شده در خصوص فولاد ، تخلف 57هزار میلیارد تومانی در تولید و فروش می باشد .

ارزش ریالی تخلفات در این حوزه 57 هزار و 769 میلیارد تومان برآورد شده است. بخش عمده تخلفات این حوزه مربوط به تفاوت حاصل از تفاوت مابین قیمت فروش فولاد مبارکه اصفهان با بازار است. در این بخش نزدیک به 54 هزار میلیارد تومان تخلف برآورد شده است. ایجاد رانت نزدیک به 3هزار میلیارد تومانی از دیگر بخش‌های تخلفات این حوزه است

در بازار سرمایه مهم تریم مسئله ای همیشه اختلال ساز بوده است مسئله ی قیمت گذاری دستوری بوده است .شاید بتوان گفت  دولت و مجلس خودشان با اعمال فشار و قیمت گذاری دستوری، موجبات این اختلاف قیمت فروش برای محصولات فولاد  را ایجاد کردند.

مهمترین بخش تخلفات فولاد، متعلق به قیمت گذاری دستوری بوده است . حال ظاهرا پای ایران خودرو و سایپا نیز به این داستان باز شده است  و همین مسئله

سایپا و ایران خودرو بدون توجه به میزان ورق موردنیاز متناسب با خودروی تولیدی اقدام به خرید محصولات فولادی از شرکت فولاد مبارکه کرده‌اند.

اگر از مسئله ی تخلفات فولاد بگذریم اخبار ضد و نقیض برجامی بازار ما را دائما دچار نوسان کرده است کلافی گشوده نشدنی به وجود آمده است از طرفی تجربه ی زمان حال ، تاثیر اخبار برجامی را بر روی گروه های خودرویی و بانکی نشان داده است البته شاید بتوان گفت گروه حمل و نقلی ها نیزاز این مسئله تاثیر خواهند پذیرفت و هم چنین در

گروه حمل و نقل از گروه های بازار بیشترین ورود نقدینگی حقیقی را در بازار معاملات امروز به خود اختصاص دادند.گروه پالایشی ها نیز با تغییرات قیمت نفت همراه می شود .

حال اگر بخواهیم به بررسی گذشته ی تصمیمات برجام تا کنون نگاهی بیندازیم : در 20 دی 1394 که برجام شکل گرفت شروع رشد بازار سرمایه آغاز شد نه در زمان  تصویب آن در 20 مهر  پس بر این اساس اگربخواهیم آینده را پیش بینی کنیم در صورتی که  برجام صورت گیرد پیش از تصویب آن بازاری بارشد و پرصعود را در پیش خواهیم داشت البته بازار ما به صورت کلی اصلاح و ریزش های فراوانی را تجربه کرده است و نمی توان این مسئله را نیز کتمان نمود .

هم چنین در آن زمان در سال 1394 تا سال 1395 گروه زراعت 50 درصد و گروه شیمیایی که از دلار تاثیر می پذیرفت حدود 13 درصد رشد را تجربه نمود. در بازار امروز نیز این دو گروه با قابی متعادل فعالیتشان ر ا آغاز و به پایان رساندند

کلیت بازار جوی روانی هیجانی را تجربه می کند و باید این کلاف برجامی باز شود تا این بازار ، بازار به شو شود .

حال با این تفاسیر از نظر شما کدوم گروه ها مستعد رشد هستند ؟


جمله ی طلایی :

 

اَفسون زُدایی (disenchantment)


اصطلاح ماکس وبر، به معنی ریشه کن کردن ارزش‌ها، عواطف، و سنت‌ها به سود محاسبۀ سرد عقلانیِ مبتنی بر رابطۀ صرف وسیله و هدف ..

 

 

پرسود باشید 

کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه




بازار سبزپوش شد
توسط محمدباقر سلیمانی 20 فروردین 1403 ساعت 15:11
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 08:48
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 20 اسفند 1402 ساعت 08:50
پایان بازار نیمه...
توسط محمدباقر سلیمانی 19 اسفند 1402 ساعت 15:14