شرکت صنایع مس شهید باهنر «فباهنر»

 

www.padash.ir

خلاصه فعالیت شرکت:

  • شرکت صنایع مس شهید باهنر در نزدیکی بزرگترین معادن مس خاورمیانه و در دوازده کیلومتری شهر کرمان قرار گرفته است. این شرکت که در سال ۱۳۷۰ راه اندازی شد، بزرگترین مجتمع صنعتی ارتباط دهنده معادن مس و روی کشور با صنایع تولیدی به شمار می رود.
  • شرکت صنایع مس شهید باهنر، گسترده ترین محصولات مسی و آلیاژهای آنرا به صورت ورق (شامل کویل، تسمه و فویل)، لوله (به صورت شاخه، کویل و پن کیک) و مقاطع (شامل سه گوش، چهار گوش، شش گوش و میلگرد توپر و توخالی) را تولید میکند.
  • شرکت صنایع مس شهید باهنر از پنج کارخانه، کارخانه ذوب و ریخته گری، کارخانه نورد، کارخانه اکستروژن و کشش، کارخانه تولید لوله مسی، کارخانه سکه زنی تشکیل شده است. مجموع تولید در سال 1400 معادل 35 هزار تن بوده است.
  • محصولات مسی- نوردی در قالب چهار آلیاژ TPC، DHP، DLP و CuSn عرضه می شود و در صنایع الکتریکی، صنایع برودتی-حرارتی و لوازم خانگی، همچنین در ساخت پره های رادیاتور خودرو کاربرد دارد. لوله های مسی در سه گروه TPC ،DLP و DHP تولید می شوند که برای  مصارف الکتریکی ، همچنین در آبگرمکن ها و سیستم های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار میگیرند. مقاطع مسی بنا به نوع مصرف آنها، در آلیاژها و اشکال مختلف قابل تحویل هستند. عمده مصرف مقاطع مسی برای تولید سیم تخت است که در ساخت ترانسفورماتور کاربرد دارد. مقاطع برنجی، در تولید شیرآلات آب و گاز می باشد. محصولات نوردی برنجی با آلیاژهای مختلف عرضه و در تولید انواع کلید، پریز و سرسیم، رادیاتور خودرو مورد مصرف است.
  •  

شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین، با سهم 76 درصدی سهامدار اصلی شرکت مس شهید باهنر است. 

 

www.padash.ir

 

نکات مهم:

 

شرکت صنایع مس شهید باهنر، کاتد مس و روی خریداری و محصولات نهایی مس و آلیاژ مس تولید می کند. در سال 1400، از کل مبلغ مواد اولیه خریداری شده، 92 درصد سهم کاتد مس از شرکت ملی صنایع مس ایران و 1.6 درصد روی از کالسیمین است.

تسمه و ورق مسی با سهم 28 درصدی ، مقاطع برنجی، 16 درصد، تسمه و ورق برنج داخلی، با سهم 14 درصدی بیشترین سهم در سبد فروش محصولات «فباهنر» را دارند.

در سال 1400 با تشدید روند رشد اقتصاد جهانی و رشد تقاضای کالاهای اساسی، قیمت مس تا سقف 10 هزار و 790 دلار در هر تن، سقف 10-ساله، رسید. اما در ادامه با تشدید نرخ تورم جهانی و اتخاذ سیاست های انقباضی از سوی بانک های مرکزی به ویژه فدرال رزرو با تقویت شاخص دلار و تشدید نگرانی ها از رکود، باعث افت قیمت مس به صورت مقطعی تا زیر 7000 دلار/تن در تیر 1401 شد. با این وجود، چشم انداز کمبود مس با رشد قابل توجه تقاضا از سوی تکنولوژی های مربوط به انرژی سبز حمایت کف 7 هزار دلاری از مس را تقویت کرد.

بنابراین در یک ماه اخیر شاهد رشد حدود 17 درصدی قیمت مس از کف اخیر رقم خورد و در شرایط کنونی در کانال 8100 دلاری نوسان میکند.

علاوه بر قیمت مس، قیمت آلیاژ های مسی از جمله آلیاژ برنج در ماه های اخیر با رشد قابل توجه همراه شد. آلیاژ برنج از دو فلز روی و مس تشکیل می شود. شاخصی که انواع آلیاژ‌های برنج را از یک‌دیگر متمایز می‌کند، مقدار و درصد روی به کار رفته درون آن ها است. هرچه درصد روی به مس در ساخت آلیاژ برنج بیشتر باشد، محصول نهایی استحکام بالاتری دارد و رنگش به زردی متمایل است.

بنابراین با رشد قیمت مس و قیمت روی در سال گذشته شاهد جهش قیمت آلیاژ برنج و محصولات مرتبط با آن نیز رقم خورد.

با احتمال تشدید رکود اقتصادی، میانگین قیمت مس برای سال 1401، معادل 7،600 دلار و برای سال 1402، معادل 8 هزار دلار/تن فرض گرفته شده است.

قیمت جهانی مس در کنار احتمال تقویت سمت عرضه ارز با بازگشت مجدد به توافق برجام، می تواند عامل فشار بر سود اسمی شرکت صنایع مس شهید باهنر شود. با این وجود، شرکت صنایع مس شهید باهنر در مواجهه با نوسانات قیمت مس، حاشیه سود نسبتا باثباتی را در سال های اخیر حفظ کرده است.

 

نتیجه گیری:

 

ثبات تولید و فروش محصولات نهایی مس و آلیاژ مس، مجاورت به معادن مس و روی در کنار تقسیم سود نقدی میانگین 95 درصد در دو سال اخیر، از جمله عوامل مهم سرمایه گذاری بلندمدت در شرکت صنایع مس شهید باهنر است.

با وجود افت اخیر قیمت مس، اما همچنان کمبود مس جهانی در بلندمدت با حرکت به سمت انرژی های پاک، از جمله عوامل حمایت از مس جهانی در بلندمدت است.  در این تحلیل نرخ دلار با توجه به احتمال بازگشت به توافق «برجام» و قیمت مس تا حدی محافظه کارانه در نظر گرفته شده است.

با مفروضات کنونی، نسبت قیمت به درآمد آینده نگر (P/E forward) «فباهنر» در سطح 4.8 واحدی قرار میگیرد.

 

تهیه کننده: تیم تحلیلی پاداش سرمایه