شاخص بورس تهران با افت 5 هزار و 438 واحدی (0.47-) در سطح 1 میلیون و 140 هزار و 491 واحدی قرار گرفت و نمادهای "وبملت"،"شستا"، "شبندر" و "خودرو" بیشترین تاثیر منفی را بروی نماگر بورس داشتند.  نمادهای "فولاژ"، "فجر"، "فپنتا" و "دفارا" بیشترین ورود نقدینگی و نمادهای "دماوند"، "وبملت"، "شبندر" و "وپاسار" بیشترین خروج نقدینگی را به ثبت رساندند. بازار امروز با خروج 331 میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها و ارزش معاملات خرد 2390 میلیارد تومانی به پایان رسید.

تعادل در دقایق ابتدایی معاملات روز جاری موجب شد تا شاهد سبزپوشی و قرار گرفتن نماگر بورس در محدوده مثبت باشیم اما حال و هوای نوسانی این روزهای بازار سهام موجب شده تا گاها سهامداران در نقش خریداران و در دقایق بعد در نقش فروشنده ظاهر شوند، امروز هم استثناء در این مورد نبود و با گذشت زمان سهامداران تغییر مسیر داده و در نقش فروشنده حاضر شدند و شاهد حرکت بزرگان و شاخص سازها از مدار مثبت در محدوده منفی بودیم و باز هم سرد، گرمی دیگر را بازار سهم پشت سر گذاشت.

بارها در گزارش روزانه آورده ایم که بازار بی اعتنا به مولفه های تاثیر گذار در حال گذراندن روزهای معاملاتی خود می باشد. نکته حائز اهمیت در داد و ستد امروز، قرار گرفتن نفت برنت در کانال 70 دلاری بود که متاثر از این موضوع گروه فرآورده های نفتی در نیمه اول داد و ستد در مدار مثبت دنبال شدند اما رفته رفته مدار معاملات این دسته از نمادها هم تغییر و در مدار منفی قرار گرفت..

و نکته دیگر، افزایش ۷ درصدی نرخ فروش هر کیلووات ساعت انرژی از ۶۰۰ ریال به ۶۴۲ ریال می بود که شاهد شفاف سازی های شرکت هاب متاثر از این موضوع بروی سامانه کدال و متوقف شدن آنها بودیم. تغییر سقف نرخ فروش انرژی منجر به افزایش مبلغ فروش انرژی در بازار برق شده اما با توجه به اینکه مبلغ فروش انرژی در بازار رقابتی برق متاثر از عواملی مانند عرضه، تقاضا، نرخ های رقابتی ارائه شده توسط تمامی شرکت کنندگان در بازار برق و شرایط خاص عرضه و فروش برق در بازار است و نیز از آنجا که نرخهای فروش انرژی در هر ساعت متغیر است پیش بینی می شود که افزایش مبلغ فروش انرژی در بازار رقابتی برق کمتر از میزان (درصد) افزایش نرخ هر کیلووات ساعت انرژی باشد. همچنین مقرر گردید نرخ سوخت مبنای سقف بازار برابر با نرخ گاز طبیعی نیروگاهی منظور گردد

باید بگوییم، بازار سهام به دلیل اصلاح هایی که در ماه‌های گذشته داشته است، در وضعیت ناپایداری قرار گرفته ولی باید توجه کرد که شرکت‌ها به لحاظ سودآوری وضعیت مطلوبی را دارند و ارزنده هستند زیرا قیمت محصولات بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر در نرخ دلار ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان تثبیت شده است و این عملکرد گزارشات راهی شده در سامانه کدال نشان می دهد. بنابراین وضعیت بنیادی بازار قابل توجه و دفاع است.

در میان معاملات منفی امروز، شاهد نوسانات مثبت و شکل گیری صف خرید بالای 24 میلیون سهمی بروی نماد "برکت" در گروه دارویی ها بودیم. از همان روزهای ابتدایی تولید واکسن ایرانی کرونا و حمایت از آن توسط مسئولان، نگاه سرمایه گذاران و فعالان بازار به سهام شرکت گروه دارویی برکت جلب شد، شرکتی که از آن به عنوان سازنده واکسن کرونا ایرانی نام برده می شد.  در شرایط کنونی بازار، برکت در تایم فریم روزانه با برخورد به خط روند حمایتی با افزایش تقاضا همراه شد و سهم با برگشت روند در حال حرکت به سمت سقف های قبل خود می باشد. پس از رشد اخیر گروه دارویی برکت، حوالی 2900 تومان از جمله نقاط مقاومت مهمی باشد، که قیمت در حال حرکت به سمت این محدوده قیمتی می باشد و  در صورت عبور قیمت از این مقاوت و خروج آن از ابرکومو می توان آغاز صعودی شدن کامل روند حرکت سهم را مد نظر قرار داد. با این وجود می توان برای خرید مطمئن تر منتظر واکنش به این مقاومت ماند، پس از آن می توان تصمیم گیری در خصوص خرید سهم را در دستور کار قرار داد.  با رعایت حد ضرر 2200 تومان، اهداف پیش روی سهم محدوده 3600 و 4000 تومان می باشد.

در گروه فرآورده های نفتی نماد "شپنا" در دقایق ابتدایی معاملات با رشد بیش از 2 درصد دنبال شد اما با توجه به جو منفی حاکم شده در کلیت بازار شاهد افت تقاضا و منی شدن داد وستد تمام نمادهای این گروه بودیم. "شبندر" در معاملات امروز در کف قیمت روزانه با افت حداکثری قیمت دنبال شد.

در گروه فلزی ها امروز در نیمه اول معاملات شاهد شروع مثبت و متعادل در اکثریت نمادها بودیم اما رفته رفته قدرت فروشندگان موجب شد تا موج منفی کل گروه را فراگرفت و شاهد افت بیش از 1.5 درصدی در نماد "فملی" و قرار گرفتن نماد در قیمت 1225 تومان بودیم. "فولاد" در قیمت 957 تومان افت نسبی تقاضا را به ثبت رساند. "کویر" در سقف قیمت روزانه با صف خرید قابل توجهی به کار خود پایان داد.

در کدال چه گذشت:

بمپنا: دریافت مجوز تغییر بیش از 10 درصد در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات. نوع خدمت:انرژی تولید شده و فروش رفته در بازار رقابتی برق.نرخ قبلی 600 ریال. نرخ جدید:642 ریال.

آبادا: دریافت مجوز تغییر بیش از 10 درصد در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات.نوع محصول و خدمت: انرژی تولید شده و فروش رفته در بازار رقابتی برق توجه به توضیحات ذیل این اطلاعیه ضروری است.نرخ قبلی 600 ریال. نرخ جدید 642 ریال.

وخارزم: ابلاغ مصوبه اصلاح ضوابط بازار برق در خصوص افزایش سقف نرخ انرژی و کاهش قیمت نرخ نیروگاهی.

بکهنوج:دریافت مجوز تغییر بیش از 10 درصد در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات.

کحافظ موفق به دریافت مجوز تغییر بیش از 10 درصد در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات شد.

خموتور در مجمع 90 ریال تقسیم کرد.

فولاژ:افزایش سرمایۀ شرکت از مبلغ 10,000,000 میلیون ریال به‌مبلغ 12,000,000 میلیون ریال ( از محل سود انباشته مبلغ 2000000 میلیون ریال ، ) در تاریخ 1400/03/11 در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.

خاهن:افزایش سرمایۀ شرکت از مبلغ 2,739,934 میلیون ریال به‌مبلغ 9,102,989 میلیون ریال ( از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها مبلغ 6363055 میلیون ریال و ) در تاریخ 1400/03/10 در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.

حآفرین انعقاد قرارداد مهم : خرید 12 دستگاه لکوموتیو: شرکت ریل پرداز نوآفرین (سهامی عام) اقدام به خرید 12 دستگاه لکوموتیو دیزل الکتریک از شرکت تعمیرات و توسعه بهره برداری ریلی مپنا (سهامی خاص) نموده است. مبلغ هر لکوموتیو 464.161 میلیون ریال می باشد که مبلغ قرارداد جمعاً 5.569.929 میلیون ریال تعیین گردیده است. که طی 3 پارت تا پایان شهریور ماه تحویل این شرکت می گردد.

جمله طلایی روز

زمانی که انگیزه‌تان به اندازه کافی بزرگ باشد، قادر به انجام هر کاری خواهید شد.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی