برجام بازار را زیر و رو می کند / انتظار بازاری نوسانی در روزهای آتی

تقابل خریداران و نوسان گیران؛ کماکان ادامه دارد.  فاطمه صادقی کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با "پاداش سرمایه" گفت: نمای سبز بازار در ابتدای معاملات 23 مردادماه و در پی خوش‌بینی به اخبار برجامی در ادامه روز با غلبه نوسان گیران بر خریداران قرمز شد؛ به طوری که شاهد افزایش عرضه و روند منفی در کلیت بازار بودیم.


وی افزود: بازارسرمایه ایران این روزها بیشتر درگیر اخبار سیاسی و بین المللی است و چشم امید به مذاکرات و نتیجه برجام دارد. صادقی بیان کرد: همان طور که در معاملات ابتدای هفته شاهد بودیم، خوش بینی نسبت به سرانجام برجام سبب معاملات مثبت در تمامی گروه ها و تشکیل صفوف خرید سنگین در گروه های بانکی و خودرویی شد، اما بعد از آن که خبری مبنی بر تایید برجام منتشر نشد، شاهد عرضه این گروه ها و به تبع آن معاملات منفی در سایز گروه‌های بازار بودیم که نتیجه آن ریزش حدود 3400 واحدی شاخص کل بود. 


این کارشناس بازارسرمایه عنوان کرد: با نگاهی به شاخص هم وزن و کاهش این شاخص هم می توان نتیجه گرفت کلیت بازار تماما منتظر خبرهای برجامی است و تا این خبر مثبت منتشر نشود، نمی توان توقع چندانی داشت تا بازار روند صعودی به خود ببیند. 


به گفته وی اخبار برجامی گرچه ممکن است سبب ریزش دلار شود، اما به دلیل تبعات مثبتی که انتظار داریم در نتیجه آن اتفاق بیفتد انتظار روند مثبتی را در معاملات بازار سرمایه داریم؛ گرچه شرکت های کامودیتی محور به نرخ دلار وابسته هستند، اما باتوجه به رفع ممنوعیت صادرات می توانند تاثیر مثبتی از برجام داشته باشند؛ با این حال بیشترین اثر را گروه بانکی و خودرویی خواهند داشت.


این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: از این رو تا اخبار مثبتی از برجام منتشر نشود، کماکان بازار شاهد نوسان در روندی خنثی و بعضا نزولی خواهد بود که در روزهای آتی شاهد آن خواهیم بود. همچنین انتظار داریم معاملات روزهای آتی با فرض عدم انتشار نتیجه ای از برجام به صورت نوسانی یک روز مثبت و یک روز منفی ادامه داشته باشد.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه




ابهام در نرخ های جهانی عامل رکود...
توسط الناز جمالی 14 شهریور 1401 ساعت 19:08
بازارسرمایه گیج و گنگ اخبار...
توسط الناز جمالی 12 شهریور 1401 ساعت 16:47
راه سخت برای برخی از گروه...
توسط الناز جمالی 01 شهریور 1401 ساعت 16:38
ارتباط گره خورده برجام با...
توسط الناز جمالی 18 مرداد 1401 ساعت 16:34