نیمی از مرداد پر ابهام گذشت

درست متوجه شدید مرداد ماه تا به امروز پر از ابهام و سوال در حال سپری کردن روزهای معاملاتی خود است و این در حالی است که نوسانات قیمت در این ماه تا به امروز به نسبت روزهای گذشته بهتر و قابل توجه تر بوده است. این اتفاق در شرایطی است که ما همچنان در حال تجربه فضای تورمی در کشور هستیم و یک تورم 40 تا 50 درصدی را داریم. از مواردی که ابهاماتی که بازار در ماه های گذشته با آنها مواجه بوده و به احتمال زیاد در این ماه هم با آنها مواجه خواهد شد، می توان به عدم قطعیت ها، دخالت های دولت، قیمت گذاری دستوری سرکوب نرخ ارز نیمایی که در بازار سهام موثر است، اشاره کرد که البته مهمتر از همه برجام است که این روزها بازار هم با هجوم اخبار زیادی در این زمینه روبرو هستیم.

بازار سهام در حالی معاملات مرداد ماه 1401 را آغاز کرد که شاهد بهبود معاملات و افزایش نسبی تقاضا در این ماه بودیم و در حالی نیمی از این ماه را دنبال کردیم که شاخص کل در محدوده 1 میلیون و 448 هزار واحد قرار گرفت. از ابتدای مرداد ماه تاکنون می توان گفت بیشترین ارزش معاملات متعلق به گروه صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله بوده است و در رتبه دوم گروه خودرو ساخت قطعات و در رتبه سوم گروه فلزات اساسی تعلق داشته است.

بورس تهران در ماه گذشته شاهد ارائه گزارش‌های فصل بهار شرکت‌ها با عملکرد خوب و رضایت بخش به سامانه کدال بود اما با وجود رسیدن قیمت دلار نیمایی به محدوده ۲۶‌هزار تومان، گزارش‌های فصلی عمدتا خوب و رشد قیمت‌های جهانی ناشی از کاهش واهمه از سیاست‌های ضد تورمی فدرال رزرو، بازار قصد افزایش تقاضا در معاملات را تا به امروز به نمایش نگذاشته است. اما علت چیست؟ بی‌اعتمادی مردم به بازار سهام، ابهام‌های برجامی، افت قیمت کامودیتی‌ها، عدم اتخاذ سیاست‌های پولی قابل اتکا، ترس از تاثیر تورم جهانی، کدام دلیل است؟

می توان گفت تمام این موارد بی تاثیر نبود هکه این روزها توجهات سهامداران به اتفاقات برجامی بیشتر از موارد دیگر به چشم می خورد که در روزهای معاملاتی سومین هفته مرداد ماه 1401 با پررنگ تر شدن دور جدید مذاکرات وین و اخبار مثبتی که در این زمینه به گوش می رسد، موجب شد تا تابلو برجامی ها بویژه نمادهای خودرویی و بانکی مثبت شود.

حال می خواهیم با ورود نقدینگی و خروج نقدینگی در این ماه بپردازیم:

صنایعی که ترمزهای شاخص کل را کشیدند

در بین صنایع بزرگ بورس صنایع بیمه، گروه فلزات اساسی و حمل و نقلی ها و شکری ها همواره از توجه بالایی برخوردار بوده که یکی از دلایل آن حجم زیاد معاملات و حجم مبنای زیاد این سه صنعت در بورس تهران است  و در مقابل صنایع خودرویی و فرآزوده های نفتی و بانکی ها با بازدهی منفی مواجه بودند.

www.padash.ir

 

در سالی که گذشت، قیمت ارز نوسانات قابل توجهی را پشت سر گذاشت. بهای دلار بازار آزاد که در پایان سال 1399 حدودا 25 هزار و 120 تومان بود، در پایان گذشته 1400،  26 هزار و 270 تومان معامله شد و 4.7 درصد نسبت به انتهای سال 99 رشد کرد. هرچند دلار در بازه‌ای از سال به بیش از 30 هزار تومان هم رسید، اما در آن سطح ماندگار نشد. مهمترین عامل تعیین کننده قیمت دلار در بازار آزاد، احیای برجام و آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران در شرق آسیا و برخی کشورهای دیگر خواهد بود. در صورت احیای برجام که دور از انتظار است، قیمت دلار در بازار آزاد می‌تواند حداقل در کوتاه‌مدت با افت روبرو شود اما می توان محرک اصلی بازار سهام را در شرایط فعلی تورم حاکم شده در کشور ذکر کرد.

www.padash.ir

بازار سرمایه از ابتدای سال تا به امروز 19 مرداد ماه 1401 با بازدهی مثبت 4/5 درصد همراه بوده است که این موضوع سبب شده ارزش بازار سهام (بورس، بازار اول و دوم فرابورس) رشد چندانی را تجربه نکنند. در کنار این موضوع مطابق گزارش‌های عملکرد ارائه شده توسط شرکت‌ها در سامانه کدال و پیش‌بینی صورت گرفته برای سایر شرکت‌ها، پیش‌بینی می شد که سود مجموع ‌شرکت‌های بورسی و فرابورسی در سال 1400 عدد قابل توجهی باشد. این موضوع نشان می دهد که قیمت به سود گذشته نگر (P/ E TTM) بازار سرمایه در مقطع کنونی 88/6 ‌واحد باشد که حاکی از کاهش 98/2 واحدی از مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد. علاوه بر این، نسبت قیمت به فروش (P/ S TTM) شرکت‌های بازار سرمایه با کاهش حدود 71/1 واحدی از نقطه مدت مشابه سال گذشته از 74/3 واحد به 06/2  واحد رسیده است. در این راستا باید عنوان کرد که دلیل اصلی کاهش در دو نسبت یاد‌شده، علاوه بر کاهش متوسط قیمت سهام و کاهش حجم معاملات، افزایش فروش و سودآوری شرکت‌ها می باشد.

در شرایط فعلی و در زمان کنونی p/e ttm  در محدوده سال 1398 قرار گرفته است که پایین ترین سطح در چند سال اخیر را نشان می دهد.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه




پیش بینی نرخ تورم در...
توسط ملیکا باقلایی 28 آبان 1402 ساعت 12:10
پیش بینی روز جاری و صنعت مورد...
توسط مرسده گونه 05 شهریور 1402 ساعت 08:20
اقتصاد در لبه تیغ...
توسط الناز جمالی 01 مرداد 1402 ساعت 08:12
تقاضا در بازارهای موازی پیشی نخواهد...
توسط الناز جمالی 28 تیر 1402 ساعت 07:16