عرفان فکری  کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با پاداش سرمایه گفت: بازار امروز به صورت متعادل دنبال شد و در آخر شاخص کل در محدوده 1427 هزار واحد و کل هم وزن در محدوده 380 هزار واحد آرام گرفتند.

وی افزود: کاهش شدید ارزش معاملات در هفته های گذشته و اررش معاملات بسیار کم امروز که 1805 هزار میلیارد تومان بود حاکی از بی جانی و رکود معاملات سهام و روند خروج پول حقیقی نیز از طرف دیگر به ما نشان می دهند که با وجود ارزندگی بعضی از گروه ها و سود سازی قابل قبول و گزارشات سه ماهه بسیار خوبی که دادند، توجه بازار روی اوراق سهام مثبت نیست،  شاید این خروج پول از بازار سهام و رونق بازارهای موازی را بتوان مرتبط دانست !

فکری بیان کرد: عده ای علت جذاب نبودن این روز های بازار سهام و روند خروج پول را به دلیل افزایش نرخ بهره بدون ریسک می دانند که باعث می شود کلیت پی بر عی بازار افت کند ولی باید به این نکته توجه داشت که درست هست که افزایش نرخ بهره بدون ریسک از جذابیت بازار سهام می کاهد، ولی حساسیت پی بر عی به ریسک بدون بهره چقدر هست و آیا افزایش چند دهم درصدی نرخ بهره طی دو ماه گذشته میتواند دلیل قانع کننده ای برای فروش سهام زیر پی بر عی 4 باشد ؟ به نظر ریسک ها و ابهامات بزرگتری هستند که باعث انزاوی این روز های بازارسرمایه ما شده اند!

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: ریسک هایی که همه باعث بی اعتمادی به بازار سرمایه می شوند مثلا چندی پیش بود که باوجود افزایش نرخ های جهانی دولت به جای حمایت از تولید کننده و تسهیل امور تولید، عوارض صادراتی بر خیلی از شرکت های کامودیتی محور وضع کردند یا بعد از آن تصمیماتی اخذ شد مبنی بر این که بورس کالا تحت نظارت وزارت صمت برود یعنی مکانیزم عرضه و تقاضا به کنار رود و باز به سمت قیمت گذاری دستوری برویم که کاهنده سود شرکت ها میباشد . البته درست هست که مصوب نشد ولی مطرح کردن آن هم ترس و ریسک را به دل سرمایه گذار منتقل می کند .

به گفته وی افزایش ابهامات سیاسی و اخبار ضد و نقیض برای گشایش های سیاسی یکی دیگر از ریسک های این روز های بازار ما هست. همچنین  گشایش های سیاسی باوجود این که کاهش موقتی دلار را موجب می شوند باعث افزایش نرخ و مقدار فروش شرکت های ما و به تبع افزایش سودآوری آنها شوند. ریسک های دیگر نیز می توان ریسک های ژئوپلیتیکی نام برد که همه باعث افزایش ریسک سیستماتیک می شود  و از طرفی نزدیک شدن به موعد شهریور و فروش حقوقی ها برای تسویه حساب های خود میتواند سمت عرضه را قوی کند.

این کارشناس بازارسرمایه اظهار داشت: یک موضوع مهم دیگر بالا بودن نرخ های جهانی و ترس سرمایه گذاران از برگشت کامودیتی ها به قیمت های میانگین خود هست که باعث می شود علاوه بر گزارش های خوبی که در گروه های اوره ای و پالایشی داشتیم بازار فعلا تحمل ریسک برای خرید این سهم ها را به جان نخرد.

در کل به نظر می رسد تا ابهامات بالا رفع نشود و ارزش معاملات خرد به  بالای 5 همت نرسد، باوجود ارزندگی کل بازار که پی بر ای آینده نگر حوالی 6 واحد دارد و فعلا با یک بازار گیج و نوسانی رو به رو خواهیم بود .

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




عدم نشانه های برگشت...
توسط الناز جمالی 25 تیر 1402 ساعت 07:19
برجام بازار را زیر و رو می کند / انتظار...
توسط الناز جمالی 24 مرداد 1401 ساعت 00:08