به گزارش پاداش سرمایه شاخص کل در بازار روز یکشنبه 9 مردادماه 1401 با کاهش بیش از ۱۷٬۳۵۴ واحدی(معادل ۱.۲ درصد) تا سطح یک میلیون و ۴۲۳ هزار واحدی عقب نشینی کرد و کلیت بازار با افت همراه شد.

شفن پس از بازگشایی با ۲٬۵۱۵ واحد بیش‌ترین تاثیر منفی و شپنا با۷۹۷، کگل با ۷۳۴ و شستا با ۷۲۹ واحد نمادهای موثر در افت شاخص کل بودند؛ فولاد که در ابتدای معاملات بیش ترین نقش را در کاهش شاخص داشت، در ادامه و با افزایش تقاضا در نهایت با تاثیر مثبت یک هزار واحدی از افت بیش‌تر شاخص کل جلوگیری کرده بود.

شاخص هم وزن هم با کاهش ۷٬۲۴۱ واحدی کانال ۳۸۰ هزار واحدی را از دست داد و با افت قیمت قرمز پوش شد.

شاخص فرابورس نیز کاهش ۱۷۸واحدی را تجربه  و تا سطح ۱۸٬۷۰۳ واحدی عقب‌نشینی کرد.

ارزش معاملات خرد نسبت به روزهای گذشته بهبود نسبی را نشان می داد؛‌ این رقم در معاملات به حدود ۲هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گذشته  حدود ۲۲ درصد افزایش یافت.

حقیقی‌های بازار در مجموع حدود ۵۵۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند که افزایش حدود دو برابری را نشان می‌داد.

با این اوصاف بازار هنوز با کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می کند و پولی در بازار مشاهده نمی شود هم چنین نه حمایتی هم چنین خطر ریسک های دولتی هم وجود دارد   .

با اینکه خبرهای خوب از بازارهای جهانی رسیده بوده است ، نرخ سود برخلاف هفته های گذشته که با رشد همراه بوده و یکی از عوامل مخرب بر بازار به شمار می رفت ، بعد از مدت ها کاهشی شد ، اتفاقات خوبی در گزارش‌ها اتفاق افتاد  ولی باز هم  بازار بی رمق و بی تفاوت به سر می برد

البته بازار همیشه بالا و پایین ها فراز و فرود ها به خود دیده است و این روال ، روال همیشگی بازار است اما این افت قیمت ها و از دست رفتن حمایت ها و هم چنین عدم حمایت دولت از  بازار و نبود نقدینگی و اخبار و شایعاتی که گاها نقض می شوند از جمله عواملی به شمار می روند که بازار و سهامدارانش را ناامید ساخته است گویی آب از آب تکان نمی خورد .

تابلوی منفی بازار که هر روز به رنگ قرمز در می آید سهامدارانش را صرفا نظاره گر ساخته است و کسی نمی تواند راه حلی  را ارائه دهد . از جمله تحلیل ها و راه کار هایی که ارائه می شود نیز گویی کارساز نیستند و بازار بی تفاوت مسیری را در پیش گرفته است به سمت ناکجا اباد . بله بازار بر می گردد اما کی و به چه قیمتی ؟

www.padash.ir

آگاه باشید و پرسود

 

کارشناس بازار: مرسده گونه

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




بازار سبزپوش شد
توسط محمدباقر سلیمانی 20 فروردین 1403 ساعت 15:11
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 08:48
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 20 اسفند 1402 ساعت 08:50
پایان بازار نیمه...
توسط محمدباقر سلیمانی 19 اسفند 1402 ساعت 15:14