سرد و گرم بازار

نگاهی به بازار

با آنکه بازار سهام در چند روز گذشته روزهای مثبت و پرتقاضایی را به ثبت رساند اما در پیش گشایش معاملات امروز 10 خرداد ماه، در مؤثرترین نمادهایی که در روزهای قبل، اثر مثبت و قابل توجهی روی شاخص کل بورس داشتند، فروشندگان نقش پررنگ خود را در سمت عرضه نشان دادند و شاهد افت تقاضا و غلبه فروشندگان بر خریداران و شناسایی سود برخی از سهامداران در نمادهای متعادل و شاخص ساز بودیم. به این ترتیب، شاخص کل بورس متاثر از نمادهای "فملی"،"فولاد"، "وبملت" و "شستا" با افت 10 هزار و 963 واحد و در سطح 1 میلیون و 145 هزار و 970 واحد (0.95%-) به کار خود پایان داد.

در بازار سهام امروز حدود 553 میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی صورت گرفت و ارزش معاملات خرد نیز حدود 3240 میلیارد تومان ثبت شد که حدود 34 درصد کمتر از روز گذشته است.

شناسایی کف قیمتی و ارزندگی قیمت برخی سهام پس از ریزشهای اخیر در بازار سهام، افزایش قیمت‌های کامودیتی‌ها، با بسته شدن مس در سطح 10 هزار و 275 دلاری روز جمعه و حرکت قیمت نفت برنت در کانال 69 دلاری (69.66 دلار) در شرایط تعطیلی روز دوشنبه بازارهای اصلی جهانی (آمریکا و انگلیس)، همچنین رشد قابل توجه تقاضای فرآورده های نفتی و قرار گرفتن قیمت بنزین آمریکا در سقف 7-ساله با نزدیک شدن به تابستان و واکسیناسیون گسترده، با دورنمای حمایت از تقاضای نفت، از جمله عوامل مثبت در بازار سرمایه است. این عوامل از دلایل مهم و موثر در روند مثبت بازار در روزهای گذشته بود که نمادهای کامودیتی محور را تحت تاثیر خود قرار داد.

 با توجه به گزارشات عملکردی مناسب شرکت ها از جمله گروه های بزرگ مانند "فولادی" و "پتروشیمی" می توان گفت که تعداد بسیاری از این نمادها از لحاظ بنیادین درسطوح فعلی جذابیت دارند و  p/e آینده نگر این سهام با مفروضات کنونی برای سال 1400، در بازه ۴ و ۵ قرار می گیرد.

از طرف دیگر افزایش ارزش و حجم معاملات طی چند روز اخیر و رسیدن ارزش معاملات خرد به 4 هزار و 900 میلیارد تومان روز یکشنبه، 9 خرداد، در کنار متعادل شدن تدریجی صف های فروش نمادهای کوچک که مدت ها بود قفل صف فروش بودند، این امیدواری را افزایش داده است که بر تعداد نمادهایی که روند متعادلی را بر اساس ارزندگی طی میکنند افزوده شود. همچنین قرار گرفتن در فصل مجامع، با توجه به مهلت 4 ماهه پس از پایان سال مالی شرکت ها، تقسیم سود شرکت‌ها و همچنین شفافیت و برطرف شدن برخی از ابهامات بازار از جمله نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، تمام مواردی بود که بستری برای افزایش تقاضا و تغییر مسیر در بازار سهام را در چند روز گذشته رقم زد.  ولی در معاملات امروز شناسایی سود برخی از سهامداران در برخی از بزرگان، مسیر معاملات در شاخص سازها را تحت تاثیر خود قرار داد، به طوری که در دقایق ابتدایی قدرت خریداران برای زمانی کوتاهی بالا رفت و شاهد حرکت سهام های بزرگ در برخی از نمادها در مدار مثبت و فاصله گرفتن آنها از کف قیمت روزانه بودیم ولی در نهایت مدال برتری بر گردن فروشندگان آویخته شد و این در حالی است که در نیمه ساعت پایانی معاملات امروز، خریداران نمادهای "خودرویی" آخرین تلاش خود را برای فاصله گرفتن لیدرهای گروهشان از کف قیمت روزانه داشتند و بهبود نسبی تقاضا در برخی از بزرگان در میان سرخی معاملات امروز را شاهد بودیم.

در گروه خودرویی ها نماد "خودرو" در قیمت 172 تومان به کار خود پایان داد و حجمی بالغ بر 495 میلیون برگه سهم به ثبت رساند و "خساپا" در قیمت 156 تومان با افت حداکثری قیمت با حجمی بالغ بر 445 میلیون برگه سهم به کار خود پایان داد.

در پالایشی ها قدرت خرید در دقایق ابتدایی روند معاملات تمام نماهدا را تحت تاثیر خود قرار داد بطوری که برای دقایقی شاهد سبزپوشی اکثریت نمادهای بزرگ و شاخص ساز این گروه بودیم اما باتوجه به جو حاکم شده در کلیت بازار شاهد سرخی تمام نمادها به جز نماد "شپنا" در معاملات امروز بودیم. نماد "شپنا" بیشترین توجهات را در معاملات امروز داشت و شاهد سبز پوشی این نماد تا دقایق پایانی داد وستد امروز بودیم.

در بانکی ها امروز نماد "وتجارت" در مدار توجهات قرار داشت و بارها شاهد تغییر جهت معاملات این نماد بودیم اما در نهایت در قیمت 204 تومان به کار خود پایان داد و حجمی بالغ بر 319 میلیون برگه سهم به ثبت رساند. "وبملت" با صف فروش و در قیمت 379 تومان به کار خود پایان داد.

نماد "شستا" در پایان معاملات امروز در قیمت 1016 تومان با افت 3.7 درصد به کار خود پایان داد.

افشای اطلاعات با اهمیت:

خمهر:دریافت مجوز تغییر بیش از 10 درصد در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات:افزایش نرخ جهت محصولات اصلی اخذ شده از مشتری عمده می باشد که میانگین افزایش قیمت محصولات انواع داشبورد دراین فرم اعلام می گردد.لازم به توضیح است قسمتی از افزایش نرخ مزبور ، افزایش نرخ اقلام تبادلی می باشد.

  نرخ های فروش نسبت به سال مالی قبل افزایش داشته است

غویتا: انعقاد دو قرارداد ساخت سیتم هندلینگ آرد و شکر:قرارداد هندلینگ آرد: طراحی و ساخت و نصب و راه اندازی سیستم ذخیره آرد 90 تنی با دو عدد سیلوی 45 تنی و انتقال آرد به ظرفیت 3 تن در ساعت قرارداد هندلینگ شکر:طراحی و ساخت و نصب و راه اندازی انتقال شکر از هابر انبار دپوی شکر گرانول همراه با تهیه پودر و توزین به ظرفیت و تعداد بچ های تولیدی.

فروی: خرید 7500 تن خاک روی متوسط عیار از طریق بورس کالا از مجتمع سرب وروی انگوران به مبلغ 345.311 میلیون ریال.

تملت:انتشار اوراق خرید دین به ارزش 1000 میلیارد ریال برای شرکت سرمایه گذاری توسعه کیش تاریخ پذیرش تعهد  1400/03/10  مبلغ تعهد  1,000,000 میلیون ریال

ثاخت: فراخـوان مـزایده عمـومی نوبت اول واگـذاری سهـام شرکت افق سازه پایا آدخ (سهامی خاص):فراخـوان مـزایده عمـومی نوبت اول واگـذاری سهـام شرکت افق سازه پایا آدخ (سهامی خاص) هلدینگ بین‏ المللی توسعه ساختمان (سهامی عام) در نظر دارد صد در صد سهام یکی از شرکت های تابعه خود به نام شرکت افق سازه پایا آدخ (سهامی خاص) واقع در شهر مشهد به شماره ثبت 52974 و شناسه ملی 10840108880 را از طریق مزایده به صورت نقد و اقساط کوتاه مدت با قیمت پایه 845,120,000,000 ریال و با مشخصات مندرج در اسناد مزایده به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد صلاحیت واگذار نماید.

تقسیم سود:

کسعدی :  کاشی سعدی در مجمع سالانه کاشی و سرامیک سعدی ۸۷ تومان سود در مجمع تقسیم کرد.

ما : بیمه ما در مجمع بیمه ما ۶۵ تومان سود به ازای هر سهم تقسیم شد.

خراسان در مجمع 5900 ریال  تقسیم کرد.

افزایش سرمایه:

 افزایش سرمایه 200 درصدی شرکت سرمایه گذاری بوعلی بوعلی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور  اصلاح ساختار مالی در تاریخ 1400/03/10 به تصویب هیئت مدیره رسید.

 افزایش سرمایه 100 درصدی کالا از محل سود انباشته در تاریخ 10/03/1400  صادر شد.

 افزایش سرمایه 739 درصدی کماسه از محل سود انباشته و مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها  در تاریخ  10/03/1400  صادر شد.

افزایش سرمایه 1441 درصدی کرازی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در تاریخ 10/03/1400   صادر شد.

افزایش سرمایه 36 درصدی دسانکو از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی در تاریخ  10/03/1400    صادر شد.

جمله طلایی روز:

تمام تغییرات در ابتدا دشوار، در میانه راه پر هرج و مرج و در انتها زیبا هستند.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی